ناسا همچنان به دنبال یافتن فضاپیمای گم شده‌ی هندی است - تکفارس 
ناسا همچنان به دنبال یافتن فضاپیمای گم شده‌ی هندی است - تکفارس 
ناسا همچنان به دنبال یافتن فضاپیمای گم شده‌ی هندی است - تکفارس 

ناسا همچنان به دنبال یافتن فضاپیمای گم شده‌ی هندی است

رضا حسینی
۲۹ شهریور ۱۳۹۸ - 08:30
ناسا

سازمان فضایی ناسا به کمک کاوشگر تحقیقاتی خود که در مدار ماه قرار دارد و به دور آن می‌چرخد همچنان در پی یافتن شواهدی از سقوط فضاپیمای هندی بر سطح ماه است.

روز گذشته در مطلبی جداگانه به تلاش کاوشگر ناسا برای کمک به فضاپیمای گم شده‌ی هندی اشاره کرده بودیم. حال اخبار تازه‌ای از تلاش این کاوشگر اکتشافی برای یافتن بقایای احتمالی فضاپیمای هندی ویکرام روی سطح ماه منتشر شده است. بنابر اخبار رسمی منتشر شده کاوشگر ناسا بر فراز محل احتمالی سقوط فضاپیمای ویکرام پروازی را انجام داده و تصاویری را از محل مذکور به ثبت رسانده است.

در همین رابطه یکی از اعضای ارشد پروژه‌ی حضور کاوشگر ناسا در مدار ماه به نام جان کلر ثبت تصاویر یاد شده توسط دوربین‌های مدارپیمای اکتشافی ناسا را به صورت رسمی تایید کرده است. کلر همچنین به این موضوع اشاره کرده است که همکاران او مشغول مقایسه کردن این تصاویر با تصاویر مربوط به پیش از زمان سقوط فضاپیمای ویکرام هستند تا شاید بتوانند تفاوت‌های موجود در آن‌ها را تشخیص دهند و این موضوع را تایید کنند که آیا بقایای فضاپیمای هندی در تصاویر جدید مشهود است یا خیر.

بنابر اظهارات او این احتمال وجود دارد که فضاپیمای ویکرام در نقاطی از تصاویر ثبت شده که زیر سایه قرار گرفته‌اند و نامشخص هستند سقوط کرده باشد. همچنین ممکن است محل سقوط مکانی خارج از تصاویر ثبت شده باشد.

سازمان فضایی ناسا تایید کرده است که کاوشگر اکتشافی این سازمان ۲۵ روز دیگر ماموریت جدیدی را در قطب جنوب ماه به انجام خواهد رساند و دوباره تصاویر تازه‌ای را از محل سقوط احتمالی فضاپیمای ویکرام به زمین مخابره خواهد کرد. در آن زمان سطح ماه از شرایط نوری بهتری برخوردار خواهد بود و این احتمال وجود دارد که فضاپیمای سقوط کرده‌ی هندی به شکل راحت‌تر و واضح‌تری قابل تشخیص و مشاهده باشد.

همان گونه که پیش‌تر به آن اشاره کرده بودیم در اثر قطع ارتباط فضاپیمای هندی ویکرام با مرکز کنترل در واپسین مراحل فرود، تلاش هند برای فرود روی ماه ناکام باقی ماند و این کشور آسیایی نتوانست به چهارمین کشور جهان که توانسته است فضاپیمای خود را به شکل سالم و بی‌نقص روی ماه فرود ‌بیاورد تبدیل شود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید