سناتورهای آمریکایی خواهان تحقیق در مورد فعالیت شرکت‌های چینی شدند - تکفارس 
سناتورهای آمریکایی خواهان تحقیق در مورد فعالیت شرکت‌های چینی شدند - تکفارس 
سناتورهای آمریکایی خواهان تحقیق در مورد فعالیت شرکت‌های چینی شدند - تکفارس 

سناتورهای آمریکایی خواهان تحقیق در مورد فعالیت شرکت‌های چینی شدند

رضا حسینی
۲۷ شهریور ۱۳۹۸ - 08:00
شرکت‌های چینی

آن دسته از شرکت‌های چینی که در خاک آمریکا فعالیت می‌کنند و حوزه‌ی فعالیت آن‌ها در زمینه‌ی مخابرات و ارتباطات است به تازگی زیر ذره‌بین سناتورهای آمریکایی قرار گرفته‌اند.

فعالیت شرکت‌های چینی و نوع ارتباط آن‌ها با همتایان آمریکایی خود و حتی دولت آمریکا در طول ماه‌های گذشته بارها خبرساز شده است. پیش از این شاهد تحریم شرکت هوآوی از سوی دولت آمریکا بودیم. امری که دلیل اصلی آن از سوی دولت این کشور همکاری تنگاتنگ هوآوی با دولت چین اعلام شد. از نظر دولت آمریکا شرکت هوآوی در همکاری با دولت چین فعالیت‌هایی را انجام می‌دهد که ممکن است امنیت آمریکا را به خاطر بیاندازند.

حال نوبت به دو شرکت چینی دیگر رسیده است تا شک و شبهه‌های مربوط به فعالیت خطرسازشان برای امنیت ملی آمریکا مطرح شود. البته این بار دولت آمریکا این شبهه را مطرح نکرده است و سناتورهای آمریکایی هستند که اکنون شرکت‌های چینی را زیر ذره‌بین انتقاد خود قرار داده‌اند. جالب این‌جا است که برخلاف همیشه سناتورهای دموکرات و جمهوری‌خواه بر سر این مسئله اتفاق نظر دارند و همراه با هم فعالیت دو شرکت چینی به نام‌های چاینا تلکام (China Telecom) و چاینا یونیکام (China Unicom) در خاک آمریکا را برخلاف منافع ملی این کشور می‌دانند.

دو شرکت یاد شده در زمینه‌ی مخابرات و ارتباطات فعالیت می‌کنند و مجوز حضور در خاک آمریکا را در سال ۲۰۰۰ میلادی یعنی یک سال پیش از وقوع حوادث یازده سپتامبر دریافت کرده‌اند. حال سناتور دموکرات چاک شومر از نیویورک و سناتور جمهوری‌خواه تام کاتن از آرکانزاس نامه‌ای را به کمیسیون ارتباطات و مخابرات فدرال آمریکا تقدیم کرده‌اند که در آن تقاضای بازنگری در فعالیت‌های این دو شرکت چینی و تجدید نظر در مجوز فعالیت آن‌ها مطرح شده است.

شرکت‌های چینی

از دید سناتورهای آمریکایی شرکت‌های چینی یاد شده به خطوط تلفن، ماهواره‌ها، کابل‌های فیبر نوری و شبکه‌های موبایل و سیستم‌های مخابراتی آمریکا دسترسی دارند و می‌توانند اطلاعات مربوط به آن‌ها را در اختیار دولت چین قرار دهند. آن‌ها معتقدند که این موضوع می‌تواند به چینی‌ها اجازه دهد تا انواع و اقسام محتواهای مربوط به ارتباطات و تجارت مردم آمریکا و حتی دولت این کشور را مورد هدف قرار دهند. به عنوان مثال آن‌ها می‌توانند ترافیک ارتباطی را از طریق تغییر مسیر آن به چین بربایند.

در مجموع سناتورهای آمریکایی فعالیت شرکت‌های چینی یاد شده را برخلاف منافع ملی آمریکا خوانده‌اند و حتی این فعالیت را از نظر امنیتی خطرساز توصیف کرده‌اند. نامه‌ی تنظیم شده توسط آن‌ها علاوه بر کمیسیون ارتباطات و مخابرات فدرال آمریکا به وزارت دفاع و وزارت امنیت ملی این کشور نیز تقدیم شده است.

حدود چهار ماه قبل کمیسیون ارتباطات و مخابرات فدرال آمریکا به اتفاق آرا شرکت چینی چاینا موبایل (China Mobile) را از ادامه‌ی فعالیت در آمریکا منع کرده بود. این شرکت نیز مانند شرکت‌های چینی مورد بحث، در زمینه‌ی مخابرات و ارتباطات فعالیت دارد و سرویس‌های تماس تلفنی را برای برقراری ارتباط میان ساکنان آمریکا با افراد حاضر در سایر نقاط جهان تدارک می‌دید. اما کمیسیون ارتباطات و مخابرات فدرال آمریکا فعالیت این شرکت را به دلیل مشکلاتی که برای امنیت ملی ایجاد می‌کرد متوقف ساخت.

در آن زمان رییس این کمیسیون یعنی آجیت پای به این موضوع اشاره کرده بود که رفتار و فعالیت‌های شرکت چاینا موبایل می‌تواند مشکلات امنیتی جدی و مهمی را برای امنیت ملی آمریکا به وجود بیاورد و علاوه بر آن روند اجرای قانون و منافع اقتصادی این کشور را نیز مورد تهدید قرار دهد.

شرکت‌های چینی

در همان زمان یکی از اعضای کمیسیون ارتباطات و مخابرات فدرال آمریکا به نام برندن کار که عضو حزب جمهوری‌خواه است از این کمیسیون خواسته بود تا علاوه بر شرکت چاینا موبایل در فعالیت‌ شرکت‌های چینی چاینا تلکام و چاینا یونیکام نیز تجدید نظر کند. چرا که از دید او نوع فعالیت این دو شرکت نیز تفاوت چندانی با شرکت چاینا موبایل نداشت.

با این حال فعالیت دو شرکت مذکور در آن زمان توسط کمیسیون ارتباطات و مخابرات فدرال آمریکا متوقف نشد و این دو شرکت تا امروز همچنان به حضور و فعالیت خود در آمریکا ادامه داده‌اند. حال تعداد بیشتری از اعضای حزب جمهوری خواه خواستار اجرای خواسته‌ی برندن کار هستند و حتی سناتورهای دموکرات نیز به جمع آن‌ها پیوسته‌اند.

از همین رو کمیسیون ارتباطات و مخابرات فدرال آمریکا قصد دارد درخواست سناتورها را مورد بررسی قرار دهد. بنابر تایید سخنگوی آجیت پای، کمیسیون ارتباطات و مخابرات فدرال آمریکا نوع فعالیت شرکت‌های چینی فعال در زمینه‌ی مخابرات و ارتباطات را مورد بررسی مجدد قرار خواهد داد و این بازنگری شامل حال دو شرکت چاینا تلکام و چاینا یونیکام نیز می‌شود.

در همین راستا شرکت چاینا تلکام با انتشار یک بیانیه‌ی رسمی به این نکته اشاره کرده است که این شرکت چینی اکنون زمانی نزدیک به بیست سال است که در آمریکا فعالیت می‌کند و امیدوار است که همچنان بتواند به فعالیت خود ادامه دهد. ضمن آن که در این بیانیه به اولویت شرکت چاینا تلکام برای حفاظت از اطلاعات مشتریان خود نیز اشاره شده است و این موضوع را موجب افزایش اعتبار و تبدیل شدن شرکت چاینا تلکام به یکی از بهترین‌های جهان در بخش ارتباطات و مخابرات قلمداد کرده است.

با این حال تا این لحظه شاهد اظهار نظر رسمی از سوی سران شرکت چاینا یونیکام در مورد این موضوع نبوده‌ایم. اگر این دو شرکت نیز به سرنوشت چاینا موبایل دچار شوند عرصه بر شرکت‌های چینی تنگ‌تر از قبل خواهد شد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید