آیا اپل باید آیفون SE 2 را تولید کند؟ - تکفارس 
آیا اپل باید آیفون SE 2 را تولید کند؟ - تکفارس 
آیا اپل باید آیفون SE 2 را تولید کند؟ - تکفارس 

آیا اپل باید آیفون SE 2 را تولید کند؟

آیا اپل باید آیفون SE 2 را تولید کند؟ - تکفارس 

مطمئناً یکی از عجیب‌ترین و مهم‌ترین قسمت‌های مراسم معرفی محصولات جدید اپل، قیمت اولیه آیفون‌ها بود. این قضیه در مورد گوشی که در مدل آن از پسوند پرو (Pro) استفاده نشده بود بیشتر خود را نشان می‌داد. گوشی ۶٫۱ اینچی امسال اپل علی‌رغم اینکه دوام باتری بهتری دارد و نسبت به مدل پیشین خود از دوربین باکیفیت‌تری بهره می‌برد ولی از آیفون XR تقریباً ۵۰ دلار ارزان‌تر است.

دیگر اقدام جالب اپل، فروش آیفون XR با تخفیف زیاد بود تا آیفون ۸ را به یکی از ارزان‌ترین گوشی‌های بازار تبدیل کند و آیفون ۷ را به کلی کنار بگذارد. این حرکت را باید یکی مهم‌ترین تصمیماتی تلقی کنیم که کمپانی مالک iOS اتخاذ کرده زیرا با روزهایی که فقط یک گوشی معرفی می‌کرد فاصله بسیار زیادی گرفته ولی حالا علاقه‌مندان به محصولات این شرکت دستشان برای انتخاب یک آیفون باکیفیت و تقریباً همه چیز تمام باز شده است.

تصویری از آیفون ۸ که حاشیه‌های اطراف نمایشگر آن بزرگ هستند ولی امکان کوچک کردن آنها قطعا وجود دارد

تصویری از آیفون ۸ که حاشیه‌های اطراف نمایشگر آن بزرگ هستند ولی امکان کوچک کردن آنها قطعا وجود دارد

در واقع اپل دارد مانند کمپانی‌های تولیدکننده گوشی‌های اندرویدی عمل می‌کند یعنی دستگاه‌های متنوعی را با قیمت‌های گوناگون در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. با همه اینها، باز هم خلأ یک موضوع احساس می‌شود و آن هم تنوع کم آیفون‌ها از نظر سایز و اندازه است. برای مثال، آیفون ۸ از یک صفحه نمایش ۴٫۷ اینچی بهره می‌برد که با توجه به استانداردهای سال ۲۰۱۹ کمی کوچک است و به خاطر حاشیه‌های مشکی رنگ بسیار بزرگ و ضخیم در اطراف نمایشگر، گوشی معرفی شده در سال ۲۰۱۷ نسبت به گلکسی S10e با صفحه نمایش ۵٫۸ اینچی فقط باریک‌تر و کوچک‌تر است.

این اتفاقات، همه و همه دست به دست هم داده‌اند تا تعریف ما از گوشی‌های کامپکت تغییر کرده باشد. البته باید این موضوع را قبول کنیم که اگرچه تعداد زیاد گوشی‌های هوشمند و نسبت بدنه به تصویر زیاد در آنها به نفع مشتریان است اما مصرف‌کنندگان مجبورند تا از بین دستگاه‌های بزرگ و بزرگ‌تر یکی را برای خودشان برگزینند و حق انتخاب موبایل‌های کوچک از بین رفته است.

مردم هنوز هم آیفون SE را دوست دارند

اگر به خاطر بیاورید، اپل در ماه مارس سال ۲۰۱۶ آیفون SE را معرفی کرد که توانست هم مشتریان زیادی پیدا کند و هم دوباره یاد و خاطره گوشی‌های کامپکت را زنده نماید ولی متأسفانه فروش این دستگاه در سال ۲۰۱۸ و از فروشگاه‌های اینترنتی اپل متوقف شد. در سال ۲۰۱۹ اما، نمونه موفق‌تر آیفون SE تولید شد که نسبتاً خوب فروش رفت. به طور کلی باید این‌گونه بگوییم که تعداد مشتریان آیفون SE از تعداد واحدهای تولید شده بیشتر بود و این اتفاق در حالی رخ داد که مشترکان اپراتورهای مختلف و فروشگاه‌های فروش گوشی همچنان منتظر حضور این دستگاه در بازار بودند.

آیا اپل باید آیفون SE 2 را تولید کند؟ - تکفارس 

تصویری از آیفون SE

متأسفانه آمار و ارقام دقیقی از تقاضاهای به ثبت رسیده برای خرید آیفون SE در دست نداریم ولی می‌توانیم این‌گونه ادعا کنیم که با توجه به استقبال مخاطبان از اخبار و مقالات مربوط به آیفون SE، اپل باید حداقل به فکر تولید دوباره این دستگاه می‌افتاد. شاید برایتان جالب باشد که در سرتاسر جهان، اخبار مرتبط با آیفون SE بیشتر از آیفون ایکس، آیفون XR و آیفون ایکس اس مکس بازدید خورد و این یعنی علاقه‌مندان هنوز منتظر بازگشت این دستگاه معمولی و مقرون به صرفه هستند. جالب اینکه حدود ۵ ماه پیش، یکی از سایت‌های معتبر نقد و بررسی گوشی نظرسنجی منتشر کرد که در آن ۹۱ درصد افراد اعلام کردند منتظر تولید یک دستگاه به نام آیفون XE هستند که هم قدرت زیادی دارد و هم کوچک و مقرون به صرفه است.

اگر آیفون SE 2 تولید شد، نیازی نیست تا مشتریان خود را پیدا کند

برای عاشقان سینه‌چاک گوشی‌هایی نظیر آیفون SE، تولید دستگاهی با فناوری تشخیص چهره سه بعدی، حاشیه‌های بسیار باریک و دوربین عقب دوگانه یک رؤیا به شمار می‌رود. ضمن اینکه یک گوشی با ناچ شبیه بریدگی موجود در آیفون ایکس می‌تواند نمایشگری بزرگ‌تر را در بدنه‌ای کوچک‌تر جای دهد و دستگاهی بسازد که ابعادش به ۷٫۶*۵۸٫۶*۱۲۳٫۸ میلی‌متر می‌رسند و اگر این اتفاق رخ داد، یعنی شاهد ظهور دوباره آیفونی خواهیم بود که از آیفون ۸ با ابعاد ۷٫۳*۶۷٫۳*۱۳۸٫۴ میلی‌متری کوچک‌تر است.

آیا اپل باید آیفون SE 2 را تولید کند؟ - تکفارس 

تصویری از آیپد مینی که طراحی آن در سال ۲۰۱۹ چندان مدرن نیست ولی بخاطر سخت‌افزار قدرتمندی که دارد، مورد استقبال مشتریان واقع شد

با گذشت بیش از سه سال و نیم از زمان عرضه آیفون SE و انتشار شایعات مختلف که البته هیچ‌کدام از آنها رنگ و بوی واقعیت به خود نگرفت، ما همچنان امیدواریم تا اپل یک گوشی مقرون به صرفه قدرتمند را روانه بازار کند. در واقع باید این‌گونه بگوییم که استراتژی محبوب‌ترین آیفون در ۱۰ سال اخیر، فقط و فقط برای آیپد مینی به کار رفت و اتفاقاً نتیجه هم داد زیرا در آن شیوه طراحی بسیار قدیمی می‌دیدیم که به خاطر پردازنده قدرتمند A12 Bionic توجه بسیاری از طرفداران تبلت‌های اپل را به سمت خود جلب کرد.

حالا و از جالب‌ترین خبرهایی که می‌شنویم این است که اپل می‌خواهد در سال ۲۰۲۰ یک آیفون مقرون به صرفه با نمایشگر ۴٫۷ اینچی تولید کند که شبیه آیفون ۸ خواهد بود و نه آیفون SE. گفته می‌شود این گوشی که هنوز تولید نشده، از پنل LCD، سنسور اسکنر اثر انگشت Touch ID و پردازنده A13 Bionic بهره خواهد برد. مطمئناً چنین دستگاهی آن چیزی نیست که کاربران می‌خواستند ولی باز هم می‌تواند آنها را راضی کند زیرا هم اندازه معقولی دارد و هم سرعت آن بالاست و احتمالاً قیمتش نیز زیاد نخواهد بود. به علاوه، از آن جایی که هنوز تولید این گوشی نهایی نشده، می‌توانیم امیدوار باشیم که آیفونی را در بازار ببینیم که از آیفون ۸ کوچک‌تر است.

شرایط برای در دست گرفتن بازار گوشی‌های میان‌رده توسط اپل مهیاست

حالا بد نیست برای چند لحظه هم که شده، در جایگاه مصرف‌کننده صحبت نکنیم و بیاییم و خودمان را جای اپل بگذاریم تا ببینیم تولید آیفون SE 2 چرا برای این شرکت معامله دو سر برد به شمار می‌رود. کاملاً مشخص است که تعداد دستگاه‌های فروخته شده کمپانی مالک iOS روزبه‌روز کاهش می‌یابد و به نظر نمی‌رسد این رویه تا زمانی که یک آیفون ۵G معرفی شد، تغییر کند. در اینجا، علی‌رغم اینکه درآمدهای اپل همچنان زیاد است و سرویس‌های مختلف این کمپانی شرایط خوبی را تجربه می‌کنند و می‌توانند آینده درخشان این شرکت را تضمین نمایند ولی بد نیست این کمپانی آمریکایی به فکر فردای خط تولید آیفون‌های خودش نیز باشد.

آیا اپل باید آیفون SE 2 را تولید کند؟ - تکفارس 

تصویری از آیفون XR که برخی آن را آغازگر تولید آیفون‌های میان‌رده و مقرون به صرفه می‌دانند

سامسونگ برای مثال، با تولید یک گوشی تقریباً معمولی در کنار محصولات پرچمدارش توانست رکود نسبی موجود در بخش تولید موبایل خود را کنار بزند. اپل هم باید این کار را انجام می‌داد ولی چند سال پیش زیرا پس از تولید آیفون XR و آیفون ۱۱، ساخت گوشی که از همه جهات به آیفون ۸ شبیه است و قیمتی کمتر دارد شاید هوشمندانه باشد ولی اصلاً عاقلانه نیست زیرا در آن استانداردهای مربوط به گوشی‌های هوشمند سال ۲۰۱۹ وجود ندارد.

جذابیت گوشی آیفون SE 2 این است که اپل نیازی ندارد که صبر کند تا این گوشی مشتریان خاص خودش را در بازار بیابد زیرا حتی اگر این دستگاه هم‌اکنون به مغازه‌ها بیاید، می‌تواند فروش گوشی‌های میان‌رده را با تغییرات کلی همراه کند. با همه اینها، اگر کمپانی مالک iOS می‌خواهد به نظرات مشتریانش احترام بگذارد، باید گوشی بسازد که هم قدرتمند است و هم مقرون به صرفه و کامپکت. به علاوه، چنان‌چه در این دستگاه اثری از امکاناتی نظیر Face ID نباشد ولی قیمت آن بیشتر از ۴۵۰ دلار نشود، باز هم می‌توانیم موفقیت اپل از تولید آن را تضمینی بدانیم و در واقع به همین دلیل است که ساخت این دستگاه را یک معامله دو سر برد می‌دانیم.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید