فناوری ایمنی فعال منجر به کاهش میزان تصادفات می‌شود - تکفارس 
فناوری ایمنی فعال منجر به کاهش میزان تصادفات می‌شود - تکفارس 
فناوری ایمنی فعال منجر به کاهش میزان تصادفات می‌شود - تکفارس 

فناوری ایمنی فعال منجر به کاهش میزان تصادفات می‌شود

بهنام خدابخشی
۲۱ شهریور ۱۳۹۸ - 10:29
فناوری ایمنی فعال

کمپانی جنرال موتورز آمریکا با همکاری موسسه‌ی تحقیقات حمل و نقل دانشگاه میشیگان روز دوشنبه یافته‌های جدیدی را منتشر کردند که نشان می‌دهد چگونه فناوری ایمنی فعال (active safety) سبب کاهش تعداد تصادفات احتمالی شده است. اگرچه بسیاری از رانندگان معتقدند که برخی از ویژگی‌های فناوری ایمنی فعال سخت‌گیرانه می‌باشد ولی در اصل تمامی قابلیت‌های آن کاملا مطابق با هدف کار می‌کنند و هدف اصلی این است که جلوی تصادفات را قبل از وقوع آن‌ها بگیریم.

نتایج این مطالعات آنقدرها تکان دهنده نیست ولی در یک بخش نشان می‌دهد که این سیستم سبب شده است تا میزان خسارات کاهش یابد. کمپانی GM و UMTRI به بررسی ۳٫۷ میلیون وسیله‌ی نقلیه از برند جنرال موتورز در ۲۰ مدل که در پارکینگ تصادفات پلیس بود، پرداختند. مدل خودروهای مورد آزمایش از سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ را تحت پوشش قرار می‌دادند که شامل ۱۵ سیستم مختلف از فناوری ایمنی فعال بوده و برخی از قابلیت‌های آن‌ها پیش از تصادف توسط رانندگان خاموش شده بود.

با کمال تعجب به ابن نتیجه رسیدیم که بزرگترین قابلیت کاهش‌دهنده‌ی میزان تصادفات در سیستم ایمنی فعال، ترمز اضطراری اتوماتیک بود. همچنین سیستم هشدار برخورد به جلو که سعی می‌کند پیش از انجام ترمز اتوماتیک، تصادف احتمالی را هشدار دهد که با استفاده از این ویژگی به میزان ۴۶ درصد تصادفات از عقب کاهش داشته است. یکی دیگر از کاهنده‌های تصادفات، ترمز اضطراری اتوماتیک معکوس بود. این قابلیت زمانی فعال می‌شود که راننده در حال پارک بوده و دنده عقب حرکت می‌کند؛ اگر مانعی باعث تصادف گردد سریعا خودرو ترمز خواهد کرد. این فناوری به میزان ۸۱ درصد این نوع تصادفات را کاهش می‌دهد.

فناوری ایمنی فعال

همچنین این فناوری شامل دوربین دید عقب، دوربین پارک و سیستم هشدار عبور اشیا از عقب خودرو می‌باشد که هر یک به ترتیب ۲۱ درصد، ۳۸ درصد و ۵۲ درصد سبب کاهش میزان تصادفات شده‌اند.

حتی سیستم چراغ‌های جلو همراه با نور افکنی بالا به میزان ۳۵ درصد تصادفات را کاهش داده است در حالی که چراغ‌های HID توانسته‌اند به میزان ۲۱ درصد خسارات را کاهش دهند. زمانی که این دو سیستم با یکدیگر ادغام شوند، به میزان ۴۹ درصد تصادفات را کاهش خواهند داد، به خصوص در تصادفات شبانه با حیوانات، پیاده‌ها و دوچرخه‌سواران.

جنرال موتورز هم‌اکنون این فناوری را به عنوان یک تجهیزات استاندارد در وسایل نقلیه‌ی خود در نظر گرفته است. شورولت Trailblazer نسل آینده یکی از اولین خودروهایی خواهد بود که مجموعه‌ای از فناوری‌های ایمنی فعال را به عنوان تجهیزات استاندارد ارائه می‌نماید. اخیرا ارائه‌ی این امکانات توسط کمپانی‌های مختلف در قبال پرداخت هزینه‌های هنگفت توسط خریدار خودروها می‌باشد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید