خداحافظی با ساختار ۳۲ بیت در آپدیت جدید macOS - تکفارس 
خداحافظی با ساختار ۳۲ بیت در آپدیت جدید macOS - تکفارس 
خداحافظی با ساختار ۳۲ بیت در آپدیت جدید macOS - تکفارس 

خداحافظی با ساختار ۳۲ بیت در آپدیت جدید macOS

رضا حسینی
۱۴ شهریور ۱۳۹۸ - 18:07
آپدیت جدید macOS

آپدیت جدید macOS یا همان تازه‌ترین به‌ روزرسانی سیستم عامل مک به زودی برای صاحبان گجت‌های مختلف شرکت اپل عرضه می‌شود. اما احتمالا برخی از صاحبان این گجت‌ها چندان از ملاقات با آپدیت جدید macOS خوشنود نخواهند شد.

دلیل این امر را می‌توان در تغییرات جدیدی جستجو کرد که قرار است آپدیت جدید macOS با خود به همراه بیاورد. تغییراتی که شاید چندان باب میل کسانی که از نرم افزار‌ها یا بازی‌های قدیمی استفاده می‌کنند نباشد.

همان گونه که احتمالا صاحبان گجت‌های اپل از آن باخبرند به روزرسانی جدید مک با نام کاتالینا شناخته می‌شود و در مجموع شانزدهمین نسخه از سیستم عامل اختصاصی شرکت اپل به شمار می‌رود. بر اساس اطلاعات موجود، در این نسخه از سیستم عامل مک که با آپدیت جدید macOS در اختیار صاحبان گجت‌های اپل قرار خواهد گرفت، پشتیبانی این گجت‌ها از برنامه‌ها و بازی‌های ۳۲ بیت به پایان خواهد رسید. این به آن معنی است که با از راه رسیدن آپدیت جدید macOS بسیاری از بازی‌ها و نرم‌افزارهای قدیمی دیگر توسط گجت‌های شرکت اپل از جمله کامپیوترهای مک قابل اجرا نخواهد بود.

این موضوع از همین حالا و پیش از عرضه‌ی رسمی سیستم عامل کاتالینا موجبات ناخرسندی برخی از فعالان عرصه‌ی تکنولوژی را فراهم آورده است. به عنوان مثال یکی از بازی‌سازان ایتالیایی به نام پائولو پدچینی (Paolo Pedercini) طی روزهای اخیر در توییت خود تصمیم شرکت اپل را یک حرکت فاشیستی خوانده است. تصمیمی که مانع از اجرای بازی‌هایی می‌شود که با نسخه‌های پایین‌تر از نسخه‌ی ۵٫۵ موتور گرافیکی یونیتی (Unity) ساخته شده‌اند.

آپدیت جدید macOS

احتمالا علاقه‌مندان به بازی‌های کامپیوتری از این موضوع باخبر هستند که بسیاری از بازی‌های مستقل و همچنین بازی‌های موبایل به کمک موتور گرافیکی یونیتی ساخته می‌شوند. بر همین اساس تصمیم شرکت اپل می‌تواند سازندگان و توسعه دهندگان این بازی‌ها را در زمینه‌ی عرضه و پشتیبانی از محصولاتشان با مشکل مواجه کند.

پدچینی همچنین در توییت خود به جنبه‌های مالی تصمیم شرکت اپل نیز اشاره داشته است. به این معنی که پس از عرضه‌ی آپدیت جدید macOS تنها محصولات آن دسته از بازی‌سازان یا توسعه دهندگان نرم‌افزار که به شکل رسمی با اپل قرارداد بسته باشند توسط تولیدات و سخت‌افزارهای این شرکت قابل اجرا خواهد بود. این دسته از فعالان عرصه‌ی تکنولوژی باید هر سال مبلغی معادل ۱۰۰ دلار بپردازند تا بتوانند از محصولات نرم افزاری خود روی گجت‌های شرکت اپل پشتیبانی کنند.

از همین رو بازی‌سازان یا توسعه دهندگان مستقل نرم‌افزار تنها در صورتی قادر به اجرا و پشتیبانی محصولات خود در سیستم عامل کاتالینا خواهند بود که به خدمت شرکت‌ها و توسعه‌دهندگان رسمی نرم‌افزار در بیایند. امری که می‌تواند در چگونگی فعالیت و استقلال آنها خلل ایجاد کند.

به هر حال با تصمیم جدید شرکت اپل بسیاری از کاربرانی که در کنار سرگرم شدن با بازی‌هایی نظیر Bioshock Infinite، بازی Borderlands: The Pre Sequel، عناوین قدیمی سری GTA از جمله GTA: San Andreas، بازی Portal و بسیاری از عناوین شاخص و قدیمی دیگر، به کار با نرم افزارهای مختلف ادوبی مشغول بودند، دیگر قادر به اجرای بازی‌ها و برنامه‌های محبوب خود در سیستم عامل کاتالینا نخواهند بود.

آپدیت جدید macOS

البته باید به این نکته اشاره کرد که نرم افزارهای ۳۲ بیت به طور کل قادر به اجرا توسط ابزارهای مبتنی بر سیستم عامل ۶۴ بیت شرکت اپل خواهند بود. هرچند که کارایی لازم را حین اجرا نخواهند داشت. بنابراین در صورتی که سازندگان این نرم‌افزارها تصمیم به پشتیبانی از آنها در سیستم عامل‌های ۶۴ بیتی بگیرند، آنها توسط گجت‌های مبتنی بر سیستم عامل ۶۴ بیت نیز اجرا می‌شوند.

با این حال تجربه نشان داده است که بسیاری از شرکت‌های بزرگ حاضر به انجام این کار نیستند. به عنوان مثال چندی پیش شرکت بازی‌سازی الکترونیک آرتس (EA Games) اعلام کرد که دیگر قصد ندارد از بازی The Sims 4 در کامپیوترهای قدیمی پشتیبانی کند. منظور شرکت الکترونیک آرتس از کامپیوترهای قدیمی نمونه‌های مبتنی بر نسخه‌های ۳۲ بیتی سیستم عامل ویندوز و همچنین آن دسته از کامپیوترهای مبتنی بر سیستم عامل مک است که از رابط برنامه‌سازی متال استفاده نمی‌کنند. در واقع تنها نسخه‌های ۶۴ بیت سخت‌افزارهای شرکت اپل از متال پشتیبانی می‌کنند و نسخه های ۳۲ بیت از این قابلیت بی‌بهره‌اند. بنابراین می‌توان تصمیم شرکت الکترونیک آرتس را به معنی خداحافظی با سیستم‌ عامل‌های ۳۲ بیتی قلمداد کرد. تصمیمی که شرکت اپل نیز قصد عملی کردن آن را دارد.

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که آپدیت جدید macOS یا همان سیستم عامل کاتالینا قرار است در مهر ماه امسال عرضه شود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید