مایکروسافت بدنبال ساخت شبکه Skynet است - تکفارس 
مایکروسافت بدنبال ساخت شبکه Skynet است - تکفارس 
مایکروسافت بدنبال ساخت شبکه Skynet است - تکفارس 

مایکروسافت بدنبال ساخت شبکه Skynet است

پوریا اسدی
۲ شهریور ۱۳۹۸ - 19:30
مایکروسافت بدنبال ساخت شبکه Skynet است - تکفارس 

روز چهارشنبه در کنوانسیون سلاح‌های متعارف سازمان ملل متحد در ژنو، هیئتی از کارشناسان در مورد گزینه‌های سیاسی سلاح‌های خودمختار کشنده بحث نمودند.

سازمان‌های غیردولتی Pax واقع در هلند گزارش را تهیه نموده طی آن دیدگاه بازیگران اصلی این بخش در مورد سلاح‌های خودمختار کشنده را  بررسی کرده است. آنها شرکت‌ها را براساس ۳ معیار تقسیم بندی کرده‌اند: اینکه آیا آنها در حال توسعه فناوری هستند که به طور بالقوه به هوش مصنوعی مرگ آور مربوط می‌شود، آیا روی محصولات نظا‌می‌ مرتبط کار ‌می‌کنند و اگر متعهد بودند از مشارکت در آینده خودداری خواهند کرد یا خیر.

با این معیارها، مایکروسافت در جایگاه بسیار خوبی برای ایجاد یک Skynet قرار می‌گیرد. مایکروسافت سرمایه گذاری گسترده‌ای در تولید محصولات هوش مصنوعی داشته و روابط بسیار نزدیکی با ارتش آمریکا دارد. همچنین ساتیا نادلا متعهد شده است که بهترین تکنولوژی خود را در اختیار ارتش قرار دهد. در حالی که مایکروسافت از توسعه صریح هوش مصنوعی برای اهداف نظا‌می‌ را رد کرده است اما ما ‌می‌دانیم که آنها نسخه‌ای از هولولنز را برای ارتش تهیه کرده‌اند که به طور خاص برای افزایش مرگ آوری سربازان در این زمینه طراحی شده است.

برای مایکروسافت ارتش ایالات متحده احتمالاً یک بخش اصلی برای رشد و توسعه است. در حالی که ممکن است هنوز این امر حتمی نباشد اما مایکروسافت به احتمال زیاد ۱۰ میلیارد دلار قرارداد وزارت دفاع با نام JEDI را به دست خواهد آورد.

روز چهارشنبه استوارت راسل استاد علوم رایانه در دانشگاه کالیفرنیا برکلی به خبرگزاری فرانسه گفت:

هر چیزی که در حال حاضر یک اسلحه باشد ، افرادی روی نسخه‌های خودمختار آن کار ‌می‌کنند ، چه  تانک باشد چه هواپیماهای جنگنده یا زیر دریایی‌.

اسلحه‌های خودمختار به ناچار به سلاح‌های کشتار جمعی تبدیل خواهند شد زیرا یک فرد مستقل ‌می‌تواند یک میلیون اسلحه یا صد میلیون اسلحه را به آسانی شلیک کند.

واقعیت این است که سلاح‌های خودمختار توسط شرکت‌ها تولید ‌می‌شوند و از این نظر کمپین‌های جلوگیری از گسترش سلاح‌های خودمختار ، ‌می‌توانند نقش بسیار بزرگی را ایفا کنند.

مایکروسافت تنها شرکتی نیست که به عنوان “خطرناک” در نظر گرفته می‌شود – بیش از ۵۰ شرکت در ۱۲ کشور مختلف در نظر گرفته شده‌اند و در میان ۲۱ نفری که به عنوان “خطرناک” ظاهر شدند می‌توان از آمازون، مایکروسافت، اینتل و Plantir نام برده شده است. قرارداد ۸۰۰ میلیون دلاری برای توسعه یک سیستم هوش مصنوعی “که ‌می‌تواند به سربازان کمک کند تا به صورت بلادرنگ منطقه نبرد را تحلیل کنند” Plantir را در رده برتر قرار داد.

برخی از سلاح‌های خودمختار تحت هدایت هوش مصنوعی مانند پهپاد‌هایی در اسرائیل در حال حاضر فعال هستند. مقوله جدیدی از سلاح‌های خودمختار نیز ‌می‌توانند به طور بالقوه ایجاد شوند و استفاده آنها از فناوری تشخیص چهره ‌می‌تواند مباحث اخلاقی دیگری را ایجاد کند.

با این نوع سلاح، ‌می‌توانید یک میلیون از آنها را در یک کانتینر یا هواپیمای باری جای دهید. بنابراین آنها ظرفیت مخرب یک بمب هسته ای را دارند اما برخلاف آن ساختمان‌ها را تخریب ن‌می‌کند.

(آنها ‌می‌توانند) یک قوم یا یک جنسیت را از بین ببرند یا با استفاده از اطلاعات رسانه‌های اجتماعی ‌می‌توانید همه افراد با دیدگاه سیاسی مخالف را نابود نمایند.

راسل به شدت بر این باور است که باید یک ممنوعیت بین المللی در مورد  هوش مصنوعی کشنده اعمال شود. بنابر این ممنوعیت دستگاه‌هایی که ‌می‌توانند تصمیم به کشتن انسان‌ها بگیرند توسعه، مستقر و یا استفاده ن‌می‌شوند.

گوگل هم یکی از هفت شرکتی بزرگی بوده که در این زمینه بشدت فعال است. این شرکت همچنین از مسابقه برای بدست آوردن قرارداد JEDI خارج شده است. این شرکت تمدید قرارداد “Project Maven” پنتاگون را که از یادگیری ماشین برای تمایز مردم و اشیاء در فیلم‌های پهپادی استفاده ‌می‌کرد را رد نموده است.

شاید زمان آن رسیده باشد که مایکروسافت برای نیز به شعار “بد نباشید”  گوگل بپیوندد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید