گوگل و فیسبوک باز هم تحت نظارت قرار گرفتند - تکفارس 
گوگل و فیسبوک باز هم تحت نظارت قرار گرفتند - تکفارس 
گوگل و فیسبوک باز هم تحت نظارت قرار گرفتند - تکفارس 

گوگل و فیسبوک باز هم تحت نظارت قرار گرفتند

سید محمد معلمی
۱۳ تیر ۱۳۹۸ - 22:00
گوگل و فیسبوک باز هم تحت نظارت قرار گرفتند - تکفارس 

مقامات شورای رقابت و بازاریابی انگلیس روز چهارشنبه گزارش دادند که بررسی‌های خود را از پلتفرم‌های آنلاین و تبلیغات دیجیتالی به خصوص فیسبوک و گوگل آغاز کرده‌اند.

انجام چنین کاری در ماه مارس و در اروپا سبب شد گوگل با جریمه ۱٫۷ میلیارد دلاری روبه‌رو شود. یکی از کمیسیون‌های اروپا پیش از این اعلام کرده بود که گوگل از قدرت خود سو استفاده می‌کند و نمی‌گذارد سایر رقبا در وب‌سایت‌های شخص ثالث تبلیغ کنند. سال گذشته، اتحادیه اروپا هم گوگل را به خاطر قابل‌اعتماد نبودن سیستم عامل اندروید ۵ میلیارد دلار جریمه کرد.

در بیانیه منتشر شده توسط شورای رقابت و بازاریابی انگلیس آمده است:

دو شرکت فیسبوک و گوگل و زیرمجموعه‌های آنها مانند اینستاگرام و یوتیوب در انگلستان، بزرگ‌ترین مکان‌های تبلیغات آنلاین و دیجیتالی به شمار می‌روند و بسیاری از درآمدهای اینترنتی هم بین این دو کمپانی تقسیم می‌شود. لازم به ذکر است که بسیاری از درآمد این دو شرکت هم از تبلیغات دیجیتالی تأمین می‌گردد

پیش از این گاردین خبر داده بود که مقامات شورای رقابت و بازاریابی انگلیس بیشتر بر سه اصل زیر تأکید دارند:

  • پلتفرم‌های بازاریابی آنلاین چه‌قدر قدرت دارند؟
  • آیا مشتریان می‌توانند بر داده‌های جمع‌آوری شده از خودشان و شیوه‌های مصرف آنها نظارت داشته باشند؟
  • آیا بازار رقابتی تبلیغات دیجیتالی را می‌توان با حضور چند قدرت دیگر کنترل کرد؟

شورای مذکور تا تاریخ ۳۰ ژوئن آماده دریافت هرگونه نظر از سوی دولت‌ها، تبلیغ‌کنندگان، شرکت‌های تبلیغاتی، پلتفرم‌های آنلاین، ناشران و گروه‌های مشتری‌مداری است. سپس تصمیم خواهد گرفت که آیا تا ۲ ژانویه ۲۰۲۰ باید تصمیم نهایی را اتخاذ کند یا خیر و در نهایت در روز ۲ ژولای ۲۰۲۰ گزارش نهایی‌اش را منتشر می‌کند.

لازم به ذکر است که فیسبوک و گوگل هنوز در این‌باره اظهارنظر نکرده‌اند.

در حال حاضر گوگل تحت نظارت اتحادیه اروپاست تا مشخص شود که چگونه داده‌های کاربران را جمع‌آوری می‌کند و به چه شیوه‌ای از آنها برای تبلیغات آنلاین بهره می‌برد. همان‌طور که گفتیم، در سال ۲۰۱۷، اتحادیه اروپا گوگل را به خاطر سو استفاده از قدرتی که در سرویس‌های فروشگاهی آنلاین دارد، ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار جریمه کرد بنابراین اگر اوضاع به همین منوال پیش برود، ممکن است کمپانی مالک اندروید دوباره متحمل جریمه شود.

در همین حین و در ایالات متحده، دپارتمان عدالت در حال بررسی است تا ببیند آیا گوگل در برنامه‌های تولیدی غیر رقابتی حضور دارد یا خیر. آغاز این نظارت‌ها در تاریخ ۳ ژوئن گزارش شد. ضمن اینکه این نظارت‌ها همزمان بر اپل هم در حال انجام است. در مراحل بعدی، دپارتمان عدالت می‌خواهد سراغ فیسبوک و توییتر هم برود.

دیوید ان کیکیلین، نماینده کنگره آمریکا می‌گوید:

رشد یک‌جانبه قدرت در اقتصاد، یکی از مهم‌ترین چالش‌های اقتصادی و سیاسی است که امروزه ما با آن روبه‌رو هستیم. قدرت بازاریابی در شبکه‌های دیجیتالی در واقع به معنای رشد خطرات جدید است

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید