شکستن رکورد سرعت انتقال داده توسط کابل زیردریای مایکروسافت و فیسبوک - تکفارس 
شکستن رکورد سرعت انتقال داده توسط کابل زیردریای مایکروسافت و فیسبوک - تکفارس 
شکستن رکورد سرعت انتقال داده توسط کابل زیردریای مایکروسافت و فیسبوک - تکفارس 

شکستن رکورد سرعت انتقال داده توسط کابل زیردریای مایکروسافت و فیسبوک

پوریا اسدی
۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - 18:00
شکستن رکورد سرعت انتقال داده توسط کابل زیردریای مایکروسافت و فیسبوک - تکفارس 

Marea کابل زیر دریای آتلانتیک  متعلق به مایکروسافت و فیسبوک یک رکورد دیگر را شکست. این کابل زیردریا که در سپتامبر ۲۰۱۷ به عنوان یک پروژه مشترک بین دو غول دنیای تکنولوژی تکمیل شده، سرعت انتقال داده‌ها را تا ۲۰ درصد سریعتر از حالت مورد انتظار افزایش داده است. Marea در حال حاضر صاحب رکورد برای بالاترین سرعت در کابل زیردریا با ظرفیت کلی تئوری ۱۶۰ ترابیت در ثانیه است.

اما یک تیم از محققان Infinera قادر به اضافه کردن یک رکورد جهانی دیگری به افتخارات Marea شدند. با استفاده از لیزر و ماژولاسیون، محققان توانستند حتی سرعت انتقال داده‌ها را سریعتر از آنچه که قبلا تصور می‌شد، امکان‌پذیر کنند. Optical Fiber Conference and Exhibition به یک نشریه مطبوعاتی اعلام کرد: آزمایش جدید با ظرفیت ۲۶٫۲ ترابیت در ثانیه در طول بیش از ۶۰۰۰ کیلومتر از فیبر نوری انجام شده است.

رکورد جدید برای کسانی که سازنده یا متکی به مراکز داده هستند، مفید خواهد بود. این کابل بیلبائو، اسپانیا و ویرجینیا بیچ در ایالات متحده را به هم متصل می‌کند و از زمانی که این پروژه تمام شده، مناطق اطراف ویرجینیا بیچ و  کارولینای شمالی محل‌های محبوب برای ساخت مراکز داده شده است. با این حال، همانگونه که The Verge گزارش نموده که پیش از آنکه دستاوردهای پژوهشگران در دنیای واقعی را مشاهده کنیم، مدت زمانی طول خواهد کشید. در حال حاضر، سرعت انتقال متوسط ​​در سراسر کابل Marea حدود ۹٫۵ ترابیت در ثانیه است.

در گذشته، سرعت انتقال اطلاعات در فیبر نوری تحت تاثیر ظرفیت فیبر و میزان سرعت نور محدود می‌شد. ظرفیت فیبر، مقدار داده‌ای که ارسال می‌شود را محدود می‌کند، در حالی که فاصله نوری، فاصله‌ای است که داده‌ها باید از آن عبور کنند. پیر مارتز، یکی از محققان این پروژه، گفت:

به عبارت ساده، اگر شما سعی کنید که محدودیت ظرفیت فیبر را تغییر دهید، میزان دسترسی کاهش خواهد یافت.

محققان ادعا می‌کنند که سیستم کلی تقریبا با حداکثر سرعت انتقال نظری یا محدودیت شانون کار می‌کند، بنابراین ممکن است سرعت جدیدی که توسط محققان Infinera به دست آمده، بیشتر شود. مارتز گفت:

این بدان معنی است که بدست آوردن هر نتیجه‌ای به تدریج سخت و سخت‌تر می‌شود.

جزئیات بیشتر در مورد این آزمایش در کنفرانسی در تاریخ ۳ مارس در سن دیگو ارائه می‌شود، اما مارتز گفت که درس‌هایی که از تجربه Infinera بدست آمده، برای ساخت تراشه‌های نسل بعد با کمک یک روش به نام شکل احتمالاتی صور فلکی (PCS) به کار خواهد آمد که امیدواریم به تراشه‌های سریع‌تر در آینده منجر شود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید