شک و تردید در مورد وجود سیاه چاله‌ها - تکفارس 
شک و تردید در مورد وجود سیاه چاله‌ها - تکفارس 
شک و تردید در مورد وجود سیاه چاله‌ها - تکفارس 

شک و تردید در مورد وجود سیاه چاله‌ها

سید محمد معلمی
۱۹ آذر ۱۳۹۷ - 10:00
شک و تردید در مورد وجود سیاه چاله‌ها - تکفارس 

در سالیان اخیر، تقریباً همه باور کرده‌اند که دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم دارای سیاه چاله‌های مختلفی است که نمی‌توانیم ببینیم آیا در آنها توده‌ای وجود دارد یا خیر و یا اینکه قادر هستیم این پدیده‌های طبیعی را مشاهده نماییم یا نه. حتی چند فیزیک‌دان در آزمایش‌های مختلف مدعی شدند که سیاه چاله‌ها وجود دارند ولی تجربیات جدید، این ادعا تا حدودی رد کرده و غیرممکن می‌دانند.

موضوع سیاه چاله‌ها هنگامی مطرح شد که افراد به دنبال پاسخ برای سؤال چگونگی به وجود آمدن دنیا بودند. فیزیک‌دان‌‌ها با توجه به حرکات ستاره‌ها در خارج از کهکشان و شیوه مرتب شدن سیارات مختلف، تا حدودی به این سؤال جواب داده‌اند ولی نتایج تحقیقات به دست آمده از تلسکوپ هابل در اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی نشان می‌دهد که در گذشته‌های دور، جهان نسبت به امروز، با سرعت کم‌تری گسترش یافته است.

پیش از این انتظار می‌رفت که سرعت آفرینش جهان به خاطر افزایش سرعت نیروی جاذبه میان دیگر سیارات و زمین و همچنین زیاد شدن فاصله میان آنان، کم شده باشد ولی اسناد به دست آمده از تلسکوپ هابل نشان دادند که دلایل دیگری نیز مزید بر نتایج قدیمی مربوط به نیروی جاذبه وجود دارد. این موضوع، بعدها با عنوان سیاه چاله‌ها مطرح و گفته شد چنین پدیده‌هایی در خودِ کره زمین واقع شده‌اند بنابراین از آن زمان تا کنون تحقیقات گسترده‌ای انجام شده تا ماهیت این پدیده‌ها شناخته شود.

در ابتدای سال جاری میلادی، یک آزمایش به نام DAMA یا LIBRA به انجام رسید که مدعی شده بود توانسته با استفاده از تشخیص دهنده‌‌های مواد کریستالی، یُدی و نمکی، در قسمت‌هایی از منظومه، سیاه چاله پیدا کند. دلیل مطرح شدن چنین فرضیه‌ای این بود که کریستال‌های سدیم ید می‌توانند در صورت برخورد ذرات کوچک سیاه چاله‌ها، جرقه‌های کوچکی از نور ایجاد نمایند. البته یافته‌های به دست آمده در یک آزمایشگاه در کره جنوبی نیز چنین نشانه‌هایی را تأیید کرده‌اند بنابراین تا حدودی نتایج DAMA یا LIBRA را به اثبات می‌رساند.

آزمایش انجام شده در کره جنوبی با نام COSINE-100 شناخته می‌شود و در آن از همان موادی بهره برده شده که در DAMA یا LIBRA مورد استفاده قرار گرفته بود. به هر حال، این تحقیقات جدیدترین مشاهداتی هستند که انجام شده و نتوانسته یافته‌های قبلی را رد کنند. البته تفاوت‌هایی میان یافته‌های دو آزمایشگاه به چشم می‌خورد که بیشتر با اعداد و ارقام مربوط به سال‌های برخورد مواد تشکیل‌دهنده ارتباط دارند.

باز هم هستند کسانی که نسبت به این یافته‌های کشف شده شک داشته باشند؛ برای مثال، آقای دن هوپر، فیزیک‌دان و ستاره‌شناس مطرح می‌گوید:

فکر می‌کنم چنین داده‌هایی تیری در تاریکی باشند.

در پایان اشاره کنیم که یافته‌های مربوط به COSINE-100 در مجله Nature به چاپ رسیده است.

آیا شما هم بر این باور هستید که چیزی به نام سیاه‌ چاله وجود دارد؟ نظر خود را با دیگران در قسمت انتهای خبر به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید