کشف “ابرزمین” جدیدی که به دور ستاره‌اش می‌گردد - تکفارس 
کشف “ابرزمین” جدیدی که به دور ستاره‌اش می‌گردد - تکفارس 
کشف “ابرزمین” جدیدی که به دور ستاره‌اش می‌گردد - تکفارس 

کشف “ابرزمین” جدیدی که به دور ستاره‌اش می‌گردد

پوریا اسدی
۲۷ آبان ۱۳۹۷ - 11:30
کشف “ابرزمین” جدیدی که به دور ستاره‌اش می‌گردد - تکفارس 

ستاره شناسان یک سیاره بزرگ را در اطراف یک خورشید در نزدیکی زمین به نام ستاره بارنارد کشف کرده‌اند. به غیر از سیستم  آلفا قنطورس که از سه ستاره تشکیل شده و در حدود ۴٫۳ سال نوری از ما فاصله دارد، ستاره بارنارد نزدیکترین ستاره بعدی با ۶ سال نوری فاصله است.

احتمالا سیاره‌ی جدید سرد و یخی است و اندازه آن حدود ۳٫۲ برابر زمین است. این ستاره بارنارد نامیده شده و اکنون یک سیاره “نامزد” است، به این معنی که برای تأیید موقعیت و وضعیت آن، تحقیقات بیشتری لازم است. اعتقاد بر این است که این سیاره حدود ۰٫۴ واحد نجومی یا ۳۷ میلیون مایل از ستاره برنارد قرار گرفته که کمتر از نصف فاصله بین زمین و خورشید است. این سیاره در اطراف ستاره می‌چرخد و هر ۲۳۳ روز یک دور کامل می‌زند.

شواهد وجود این سیاره از نیروهای گرانشی بدست می‌آید که سبب تغییر در نور ستاره‌ی مجاور می‌شود و سپس به سمت زمین ما می‌رسد. شناسایی این سیاره برای دانشمندان مشکل بود زیرا نسبتا کوچک و دور است، بنابراین نیاز به تجزیه و تحلیل داده‌های بیش از ۲۰ سال برای تایید وجود دارد. یکی دیگر از پیچیدگی‌های فزاینده، سرعت بالای حرکت ستاره بارنارد است و با بیش از ۳۰۰،۰۰۰ مایل در ساعت نسبت به خورشید حرکت می‌کند. این سیاره درحال نزدیک شدن به ما است و آلفا قنطورسرا پشت سر گذاشته و در ۱۰،۰۰۰ سال آینده نزدیکترین ستاره به خورشید خواهد بود.

مدتها است که گمان می‌رود که سیاره‌ها می‌توانند در اطراف ستاره بارنارد، که یک ستاره کوتوله قرمز در حدود یک ششم اندازه خورشید ما است، شروع به گردش کنند. با ۱۰ میلیارد سال سن، ستاره دو برابر پیرتر از خورشید ما است و تنها سه درصد از نور خورشید را دارد، از این رو است که برنارد، یک سیاره‌ی یخی است. درجه حرارت برآورد شده بر روی سطح سیاره ۲۷۵- درجه فارنهایت است و ستاره شناسان پیش بینی می‌کنند که روشنایی سطح کم بوده و نور نارنجی در طول روز از کوتوله قرمز نزدیک به روس آن می‌تابد.

اما در مورد رفتن به این سیاره جدید زیاد امیدوار نباشید زیرا هنوز سیاره‌ی بارنارد فاصله‌ی دوری از ستاره‌ی ‌کم نور خود دارد تا بتواند آب مایع را در سطح داشته باشد. یافته‌های این پژوهش در مجله‌ی Nature منتشر شده است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید