ابزاری برای جستوجوی افراد در دوربین‌های نظارتی - تکفارس 
ابزاری برای جستوجوی افراد در دوربین‌های نظارتی - تکفارس 
ابزاری برای جستوجوی افراد در دوربین‌های نظارتی - تکفارس 

ابزاری برای جستوجوی افراد در دوربین‌های نظارتی

پوریا اسدی
۹ آبان ۱۳۹۷ - 13:30
ابزاری برای جستوجوی افراد در دوربین‌های نظارتی - تکفارس 

دوربین‌های نظارتی می‌توانند یک ابزار امنیتی عالی باشند، اما زمانی خوب عمل می‌کند که  دقیقا لحظه‌ی مورد نظر را بدانید. آیا اطلاع دارید که در صبح روز سه شنبه از ساعت ۱ صبح تا ۱۵:۱۵ فردی وارد دفتر شما شده است؟ با قرار دادن دوربین در جای مناسب، سیستم تصاویر مدار بسته (CCTV) می‌تواند دقیقا همان چیزی باشد که شما به عنوان مستندات به آن نیاز دارید. اما دوربین‌های نظارتی همیشه مفید نیستند. اگر تعداد زیادی از دوربین‌ها را نظارت کرده و برای چیزی غیرفعال‌تر جستجو می‌کنید – به عنوان مثال، دیدن یک فرد گمشده – می‌تواند شما را در موقعیتی قرار دهد که در داخل صدها یا هزاران ساعت ویدئو با چشمان عقاب مانند به دنبال چیزی بگردید.

با این حال، به لطف محققان دانشگاه Ahmedabad هند و کالج مهندسی Lalbhai Dalpatbhai، این مسئله می‌توانند تغییر کنند. آنها چیزی راتوسعه داده‌اند که امیدوارند به گوگل سیستم‌های نظارت تصویری تبدیل شود. این فناوری اجازه می‌دهد تا افراد یک توضیح مبتنی بر متن از فرد مورد نظر را واد کنند و سپس هوش مصنوعی (A.I.) فیلم را برای نشانه ای از آن جستوجو کند.

Hiren Galiyawala، یکی از محققان این پروژه، به Digital Trends گفت:

تکنولوژی [ما] فقط برای توضیح [از یک فرد] – به عنوان مثال، مرد بلند قد ۱۸۰ سانتیمتری با تی شرت سفید و شلوار آبی – برای جستجو استفاده می‌کند.

این فناوری هنوز کامل نیست و با برخی از محدودیت‌های فنی دیگر در زمینه فیلم‌های نظارتی، ممکن است به زودی در اختیار عموم قرار نگیرد. ، Galiyawala خاطرنشان می‌کند که به عنوان مثال فیلم‌های نظارتی معمولا از وضوحی کم برخوردارند و شناسایی چهره در آنها دشوار است (و تصور نکنید که فناوری به سبک CSI که به پلیس اجازه می‌دهد تصاویر تار شده را واضح کند، در حقیقت وجود داشته باشد!) این بدان معنی است که شما محدود به جستجوی ویژگی‌هایی مانند قد، جنسیت و لباس شخصی است. به استثنای کسانی که لباس خاصی دارند، بعید به نظر می‌رسد که فرد خاصی را در یک مجموعه بزرگ از فیلم‌های نظارتی پیدا کنید. با این حال، Galiyawala گفت این تکنیک “می‌تواند برای کاهش فضای جستجو در ساعت‌ها فیلم‌ نظارتی استفاده شود.

در آزمایشات، این فناوری توانست به طور دقیق ۲۸ نفر از ۴۱ نفر را بیابد و اثربخشی آن را اثبات کند. محققان در حال برنامه‌ریزی برای توسعه فناوری با افزودن سیگنال‌های جستجو بیشتر، مانند توانایی جستجو برای ساختار بدنی خاص و اطلاعات دقیق‌تر در مورد سبک لباس است.

Galiyawala  گفت:

تحقیق در این پروژه ادامه دارد. کار آینده بر روی بهبود دقت سیستم تمرکز خواهد داشت.

مقاله‌ای که که این پروژه را توضیح داده برای خواندن به صورت آنلاین در دسترس است و پروژه در کنفرانس بین‌المللی ابزارهای ویدئویی پیشرفته و سیگنال در نیوزلند در ماه آینده ارائه خواهد شد.

آیا با روند روبه رشد ادغام هوش مصنوعی در زندگی موافق هستید؟ لطفا نظرات خود را با ما درمیان بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید