از بین بردن سلول‌های زامبی در مغز می‌تواند به مبارزه با فراموشی کمک کند - تکفارس 
از بین بردن سلول‌های زامبی در مغز می‌تواند به مبارزه با فراموشی کمک کند - تکفارس 
از بین بردن سلول‌های زامبی در مغز می‌تواند به مبارزه با فراموشی کمک کند - تکفارس 

از بین بردن سلول‌های زامبی در مغز می‌تواند به مبارزه با فراموشی کمک کند

پوریا اسدی
۳۱ شهریور ۱۳۹۷ - 12:00
از بین بردن سلول‌های زامبی در مغز می‌تواند به مبارزه با فراموشی کمک کند - تکفارس 

نه، این یک خبر در مورد سریال The Walking Dead نیست: “سلول‌های زامبی” یک چیز واقعی هستند و به سلول‌های بی‌تحرکی اشاره دارند که در طی افزایش عمر در بدن شما بوجود می‌آیند. همانطور که از هر تهاجم تخیلی زامبی‌وار دیگری انتظار می‌رود، هرچه بیشتر عمر کنید بیشتر از این سلول‌های به اصطلاح پیر ایجاد می‌شود. اما یک خبر خوب وجود دارد: توقف تجمع این سلول‌ها به طور بالقوه می‌تواند به دفع کردن یا حتی کنترل اثرات کاهش شناختی مغز، از جمله انواع بیماری‌های فراموشی کمک کند.

دارن بیکر، متخصص مولکولی درمانگاه Mayo که این مطالعه را هدایت می‌کند، به Digital Trend گفت:

در مطالعات قبلی، ما و دیگران نشان داده‌ایم که سلول‌های پیر به صورت بدون بازگشت رشد سلول‌های باقیمانده را متوقف می‌کنند و یک فنوتیپ التهابی متمایز را با بالا رفتن سن و محل آسیب دیده، ایجاد می‌کند، در سال‌های اخیر، نشان داده شده است که آنها به طور فعال به پیری و انواع بیماری‌های مرتبط با سن کمک می‌کند. در این مطالعه، ما آزمایش کردیم که آیا انباشت سلول‌های پیری موجب کاهش عملکرد اعصاب در موش‌ها می‌شود یا خیر.

در مطالعه خود، محققان از یک مدل موش استفاده کردند که جنبه‌های بیماری آلزایمر را تقلید می‌کرد. این امر با استفاده از مهندسی ژنتیک برای ایجاد یک نسخه تغییر یافته از پروتئین مغز تاو انجام شد، که موجب می‌شود موش‌ها توانایی یادآوری اطلاعات جدید را از دست بدهند. هنگامی‌که موش‌ها آنزیم را برای از بین بردن سلول‌های پیر تشکیل دادند، این علائم زوال عقل ناپدید شد. این باعث شد تا آنها توانایی ایجاد خاطرات، برطرف کردن علائم التهاب و موارد دیگر را دوباره به دست آوردند.

هرچند که این تحقیق هیجان انگیز است، اما مهم است که توجه داشته باشید که این پروژه هنوز روزهای اولیه خود را سپری می‌کند. درک علم از رابطه دقیق بین سلول‌های پیر و بیماری‌های انسانی، هنوز هم ناقص است. بیکر همچنین تأکید کرد که انجام آزمایشات بر روی انسان فعلا در آینده‌ی نزدیک امکان پذیر نیست.

او گفت:

آزمایشگاه من بر روی درک مولکولی پیری و بیماری‌های مرتبط با سن با استفاده از موش‌ها به عنوان یک سیستم مدل متمرکز شده است. ما مزایایی را در حیوانات بدون اثرات نامطلوب نشان داده‌ایم، اما نمی‌دانیم که آیا سلول‌های مشابه می‌توانند به طور مؤثر یا ایمن در افراد مورد هدف قرار گیرند یا خیر.

مقاله ای که این کار را شرح داده، اخیرا در مجله Science منتشر شده است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید