نتایج آزمایشات نشان می دهد که ربات‌ها، روسای ناخوشایندی خواهند بود - تکفارس 
نتایج آزمایشات نشان می دهد که ربات‌ها، روسای ناخوشایندی خواهند بود - تکفارس 
نتایج آزمایشات نشان می دهد که ربات‌ها، روسای ناخوشایندی خواهند بود - تکفارس 

نتایج آزمایشات نشان می دهد که ربات‌ها، روسای ناخوشایندی خواهند بود

پوریا اسدی
۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - 13:30
نتایج آزمایشات نشان می دهد که ربات‌ها، روسای ناخوشایندی خواهند بود - تکفارس 

به شرطی که ربات‌ها، افراد را از چرخه‌ی اقتصادی خارج نکنند، شانس خوبی وجود دارد که در نقطه‌ای از زندگی‌یتان برای یک ربات کار کنید. اما اگر فکر می‌کنید که کار کردن برای یک ماشین بسیار ساده‌تر از انجام کار برای رئیس دارای گوشت و خون فعلی‌تان است، باید خودتان را برای یک ناامیدی بزرگ آماده کنید.

حداقل این چیزی است که از نتایج یک تحقیق جدید از دانشگاه فرانسوی Clermont Ouvergne بدست آمده است، جایی که محققان بهترین روش را بررسی کرده‌اند که طی آن روبات می‌تواند بیشترین بهره‌وری را از ما به عنوان کارکنان به دست بیاورد. پاسخ ناراحت کننده؟ احتمالا با رفتارهای تند و تیز.

آزمایش آنها شامل آزمون به اصطلاح Stroop بود، در آن کلمات رنگی مختلف بر روی یک صفحه نمایش داده می‌شد، و افراد باید رنگ را بدون فریب خوردن از خود کلمه شناسایی کنند. (به عنوان مثال، شناسایی کلمه “قهوه‌ای” که به رنگ صورتی نوشته شده  به عنوان رنگ صورتی و نه به عنوان رنگ قهوه‌ای).

برای بدست آوردن متغییرهای این ربات در آزمون، شرکت‌کنندگان باید اول با ربات چت کنند که می‌تواند پاسخ مثبت (” من فکر می‌کنم که می‌توانیم دوست هم باشیم”) یا منفی (“من ارزشی برای  دوستی قائل نیستم”) به سوالات بدهد. سپس از افراد آزمایشی گرفته شد. کسانی که اشتباهات کمتری انجام دادند و به سرعت پاسخ دادند، تحت دستور ربات سخت‌گیر قرار گرفتند. این افراد از سایر شرکت‌کنندگانی که با یک ربات دوستانه‌تر همکار شدند و یا بدون نظارت هیچ رباتی مشغول به کار بودند، بهتر عمل کردند.

 نیکولاس اسپاتولا، یکی از محققان این پروژه، به Digital Trends می‌گوید، این اثر به روبات‌ها محدود نمی‌شود؛ کارفرمایان انسانی بی عاطفه نیز نتیجه آزمایش مشابهی را از افراد به نمایش می‌گذارند. با این حال، این می‌تواند با توجه به مشکل بودن وظایف متفاوت باشد، به این معنی که هیچ جواب مناسبی وجود ندارد. اسپاتولا گفت:

نظریه چالش و تهدید از جیم بللاسویچ روانشناس وجود دارد که این قضیه را بسیار خوب توضیح می‌دهد، “ایده این است که حضور دیگران موجب افزایش تحریک ما می‌شود و با توجه به مشکلات این کار، می‌تواند مثبت یا منفی باشد.

متأسفانه این بدان معنی است که هر کدام از صفات تند و ناخوشایند که در بعضی از کارفرمایان انسانی می‌بینند احتمالا در عصر اتوماسیون ادامه می‌یابد. حتی ممکن است که سازندگان روباتیک این خصیصه را به برنامه‌های خود اضافه کنند. اخلاق ناخوشایند می‌تواند یک ویژگی باشد، نه یک اشکال. البته این ایده چیزی نیست که اسپاتولا لزوما آن را تایید کند.

اسپاتولا همچنان ادامه داد:

حتی اگر نشان دهیم که یک ربات بد می‌تواند تاثیر مثبتی داشته باشد، ما نمی‌دانیم اگر آنها در طول یک دوره طولانی توسط ربات بد کنترل شوند، چه اتفاقی می‌تواند برای افراد رخ دهد. من مطمئن نیستم که برای وصعیت رفاه آنها خوب باشد.

مقاله‌ای که این تحقیق را شرح داده، اخیرا در مجله Science Robotics منتشر شد.

آیا روسای رباتیک ما را به زندگی در پادآرمانشهر نزدیک می‌کند یا باعث رهایی از مشکلات خواهد شد؟ لطفا نظرات خود را با درمیان بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید