دست هوشمندی که توسط مغز کنترل می‌شود - تکفارس 
دست هوشمندی که توسط مغز کنترل می‌شود - تکفارس 
دست هوشمندی که توسط مغز کنترل می‌شود - تکفارس 

دست هوشمندی که توسط مغز کنترل می‌شود

مصطفی اسماعیلیان
۶ مرداد ۱۳۹۷ - 09:17
دست هوشمندی که توسط مغز کنترل می‌شود - تکفارس 

به نظر می‌رسد طرفداران تکنولوژی از اختراعات روزمره خسته شده‌اند و با بلند پروازی در تکنولوژی به فکر اضافه کردن اعضای جدید به بدن انسان هستند تا چند قدم به سمت ساخت ابر‌انسان‌ها نزدیک شویم. با تکفارس همراه باشید.

 اولین قدم مهم در این صنعت توسط دانشجویان هنر لندن و با اضافه کردن یک انگشت به دست انسان شروع شد و بعد از آن استارت‌آپ‌های بسیاری برای تولید اعضای جدید دست به کار شدند. تا اینکه چندی پیش ژاپنی‌ها با تحقیقاتی خود در موسسه مخابراتی کیوتو، بزرگترین قدم را در این صنعت برداشتند و یک دست سوم برای اتصال به بدن انسان طراحی کردند. این دست هوشمند به کاربر اجازه می‌دهد تا همزمان چند کار را به دقت انجام داده و سرعت عمل خود را افزایش دهد.

تفاوت آن با محصولات گذشته در دریافت دستورات است. دست سوم به صورت فعال با مغز در ارتباط است و دستورات حرکتی خود را مستقیم از فعالیت های مغز دریافت می‌کند.

کریستین پانالوزا یکی از محققان این پروژه گفت:

ما این تکنولوژی را دستگاه رابط مغز (BMI) نام‌گذاری کرده‌ایم. سیستم‌های گذشته‌ی BMI معمولا برای بهبود یا جایگزینی اعضای از‌دست‌رفته‌ی اشخاص آسیب‌دیده به کار میرفت ، نه برای افزایش عملکرد افراد سالم. در این سیستم ها، تمرکز کاربر می‌بایست بر روی یک وظیفه باشد تا آن را به خوبی انجام دهد به عنوان مثال برای کنترل عضو رباتیک باید تمام تمرکز را روی آن کار قرار می‌داد، پس شخص هم‌زمان فقط میتوانست یک کار را انجام دهد. درحالی که سیستم جدید BMI به افراد سالم اجازه می‌دهد تا به راحتی با بدن خود ارتباط بر قرار کنند.

تکنولوژی که موسسه مخابراتی ژاپن به آن دست پیدا کرده‌اند، یک دست رباتیک است که با استفاده از فعالیت‌های مغز کنترل می‌شود. این دست اطلاعات را به وسیله‌ی دو الکترود متصل به سر کاربر دریافت می‌کند و قادر است بدون نیاز به تمرکز کامل شخص، کارهای مختلفی را به پایان برساند. این یعنی کاربر می‌تواند همزمان چندین کار را به خوبی انجام دهد.

پانالوزا اضافه کرد:

در آزمایش انجام شده، از کاربر خواستیم تا با بازوی رباتیک خود، یک بطری را لمس و تحلیل کند  و به‌طور هم‌زمان تعادل یک توپ را با دست های دیگر حفظ کند.

این تکنولوژی در آینده میتواند بسیاری از صنایع مثل تولیدات و یا فضانوردی را هدف قرار دهد و افراد در هنگام کار بتوانند با استفاده از دست سوم، عملکرد بهتری داشته باشند.

البته این تکنولوژی محدود به اعضای رباتیک نیست و شاید در آینده بتوانیم سیستمی خلق کنیم تا انواع ابزارهای روزمره مثل تلفن همراه، خودرو‌ها و یا وسایل خانه را بدون تمرکز کنترل کنیم.

به‌نظر شما این تکنولوژی به چه اندازه میتواند مفید واقع شود؟

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید