یک سیاهچاله‌ بسیار پرجرم با قدمت نیم میلیارد سال پس از بیگ بنگ کشف شد - تکفارس 
یک سیاهچاله‌ بسیار پرجرم با قدمت نیم میلیارد سال پس از بیگ بنگ کشف شد - تکفارس 
یک سیاهچاله‌ بسیار پرجرم با قدمت نیم میلیارد سال پس از بیگ بنگ کشف شد - تکفارس 

یک سیاهچاله‌ بسیار پرجرم با قدمت نیم میلیارد سال پس از بیگ بنگ کشف شد

افشین نوری
۱۶ آبان ۱۴۰۲ - 21:36
سیاهچاله

دانشمندان با بررسی قدیمی‌ترین کهکشان‌های کیهان، کهکشانی را پیدا کرده‌اند اند که ظاهرا دارای یک سیاهچاله مرکزی بسیار پرجرم است و طبق تشعشعاتی که از خود ساطع می‌کند، تخمین زده می شود که حدودا نیمی از جرم کل کهکشان را تشکیل می‌دهد که در مقایسه با کهکشان‌های امروزی، عدد بسیار بزرگی است.

نکته جالب‌تر اینکه این سیاهچاله بسیار سنگین فقط نیم میلیارد سال پس از بیگ بنگ شکل گرفته است. این پدیده نشان می‌دهد که برخی سیاه‌چاله‌های پرجرم ممکن است بدون گذراندن مرحله میانی تشکیل شده‌ باشند.

اولین کهکشان‌های کیهان به‌تازگی توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب کشف شده‌اند. این تلسکوپ با استفاده از عدسی خاص خود توانسته ۱۱ کهکشان را شناسایی کند که کمتر از یک میلیارد سال پس از بیگ بنگ شکل گرفته‌اند.

دانشمندان تصمیم گرفتند این کهکشان‌ها را برای یافتن سیاهچاله‌های بسیار پرجرم بررسی کنند. سیاهچاله‌ها زمانیکه تغذیه می‌شوند، مقادیر زیادی پرتو ایکس از خود ساطع می کنند، بنابراین دانشمندان به سراغ تلسکوپ اشعه ایکس چاندرا رفتند تا داده‌های لازم را از کهکشان های کشف شده توسط جیمز وب به دست آوردند.

این اولین سیاهچاله پرجرم است که دانشمندان توانسته‌اند با قدمت نیم میلیارد سال بعد از بیگ بنگ کشف کنند. هنوز ناشناخته‌های زیادی درباره این سیاه‌چاله‌های مرموز وجود دارد و باید منتظر اطلاعات بیشتری درباره نحوه شکل گیری و تکامل آنها باشیم.

ناسا همچنین با پرتاب کاوشگر ایمجینگ ری (IXPE) به فضا یک قدم به فهم سیاهچاله ها نزدیک تر شده است.

هدف این ماموریت دو ساله مطالعه و اندازه‌گیری قطبش نور از سیاه‌چاله‌های فوق‌العاده عظیم، انفجار ابرنو اخترها، و تعداد دیگری از رویدادهای عظیم سماوی است. سه تلسکوپ فوق پیشرفته به همراه سنسورهای مخصوص حساس به قطبش نور روی IXPE نصب شده‌اند، که به دانشمندان ناسا توانایی مطالعه فیزیک پشت این اشیاء سماوی مرموز و محیط‌های که آنها از آن شکل گرفته‌اند را، می‌دهد. همچنین این امکانات به آنها متوجه شدن دلیل چرخش سیاه‌چاله‌ها و این‌که چرا تپ‌اخترها آنقدر روشن می‌درخشند را می‌دهد.

اولین بخش این عملیات اخیرا شروع شده و سحابی خرچنگ را بررسی خواهد کرد، که این سحابی مانند سایرسحابی‌ها، تشکیل شده از باقی‌مانده یک ستاره مرده است. ماریتن وایسکوپف، محقق ارشد IXPE، در بیانیه‌ای در روز پنج‌شنبه گفته بود که دیدن به وقوع پیوستن چیزی که شما بیش از یک دهه روی آن کار کرده‌اید و به فضا می‌رود، به شدت حس قدرتمندی است، و این تنها شروعی برای IXPE است و چیزهای بسیاری پیش روی این تیم و کاوشگر آنها خواهد بود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید