کشف منظومه بدون سیاهچاله - تکفارس 
کشف منظومه بدون سیاهچاله - تکفارس 

کشف منظومه بدون سیاهچاله

سید محمد معلمی
۱۶ فروردین ۱۳۹۷ - 18:13
کشف منظومه بدون سیاهچاله - تکفارس 

منظومه‌ای با فاصله ۶۵ میلیون سال نوری از کره زمین کشف شده که NGC 1052-DF2 نام دارد که توجه دانشمندان را به خود جلب کرده است.

این منظومه که را با نام اختصاری DF2 می‌شناسیم، گفته می‌شود هیچ سیاهچاله‌ای ندارد.

البته هنوز کسی سیاهچاله‌ای را ندیده است و فقط می‌دانیم که آنها وجود دارند زیرا بر ذرات سنگین کره زمین تأثیر می‌گذارند. به همین دلیل و بر اساس مشاهده‌های غیرمستقیم، محققان متوجه شده‌اند که ۲۷ درصد کهکشانی که کره زمین در آن وجود دارد، از سیاهچاله تشکیل شده است. با این فرض، محققان می‌گویند که وجود یک سیاهچاله برای تشکیل یک منظومه امری بسیار حیاتی است.

سیاهچاله‌ها قابلیت تبدیل به توده را دارند که سپس نیروی جاذبه را به وجود می‌آورند و ذرات سنگین را به سوی خود می‌کشند و در انتهای فعالیت خود نیز، اجرام آسمانی، سیاره‌ها و ستاره‌ها را درست می‌کنند.

بر اساس این داده‌ها، تیم‌های تحقیقاتی که در مورد DF2 آزمایش‌هایی انجام می‌دهند می‌خواهند ببینند چند درصد این منظومه از سیاهچاله تشکیل شده است. پس از بررسی‌ها و مطالعات فراوان، آنها را عدد یک چهارصد هزارم رسیدند.

Pieter van Dokkum، استاد دانشگاه Yale و یکی از نویسندگان مقاله مربوط به DF2 گفت: این عدد بسیار کم سبب گردید تا نظرات و ایده‌های ما درباره سیاهچاله‌ها، چگونگی تشکیل و فعالیت منظومه‌ها با چالش روبه‌رو شوند. ضمن اینکه عدد یک چهارصد هزارم باعث شد تا احتمال دهیم راه دیگری نیز برای تشکیل یک منظومه ممکن است وجود داشته باشد.

DF2 مشخصات منحصر به فردی که یک منظومه چرخشی ستاره‌ای باید داشته باشد را نیز ندارد. مثلاً؛ حجم، منطقه مرکزی، محدوده چرخشی و هیچ صفحه‌ای در این منظومه دیده نمی‌شود. به علاوه، DF2 مانند دیگر منظومه‌ها بیضی نیست زیرا دایره به رنگ سیاه در مرکز آن وجود ندارد. ضمن اینکه DF2 از نظر مجازی نیز بسیار فراتر از دیگر منظومه‌ها می‌باشد.

Pieter van Dokkum اضافه می‌کند: حقیقت اینکه می‌توانیم از میان DF2 دیگر منظومه‌ها را ببینیم، توجه بسیاری از دانشمندان را به خود جلب کرده است.

با این توضیحات، ممکن است باور آن سخت باشد ولی DF2 سیاهچاله دارد.

Jocelyn Monroe، متخصص مواد فیزیکی و کارشناس سیاهچاله‌ها از دانشگاه لندن می‌گوید: تئوری‌هایی که بیان می‌کنند سیاهچاله‌ای در DF2 وجود ندارد، ممکن است بار دیگر منظومه‌ای را بیابند و بگویند یک قسمتی از آن ناقص است. بنابراین مطالعه درباره اینگونه منظومه‌ها بسیار شگفت‌انگیز است زیرا می‌توانیم نظرات را به اشکال گوناگون بررسی نماییم.

Pieter van Dokkum اضافه می‌کند: ما امید داریم تا بتوانیم سن DF2 را مشخص کنیم. در حال حاضر، می دانیم که این منظومه حداقل ۱۰ میلیارد سال سن دارد ولی برای اطمینان خاطر قصد داریم ببینیم آیا قدمت آن به بیش از ۱۳ میلیارد سال یعنی زمان انفجار بزرگ نیز می‌رسد یا خیر؟

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید