اتحادیه اروپا ۸.۷ میلیارد دلار در پروژه های فناوری نوآورانه سرمایه گذاری می کند - تکفارس 
اتحادیه اروپا ۸.۷ میلیارد دلار در پروژه های فناوری نوآورانه سرمایه گذاری می کند - تکفارس 

اتحادیه اروپا ۸.۷ میلیارد دلار در پروژه های فناوری نوآورانه سرمایه گذاری می کند

افشین نوری
۱۹ خرداد ۱۴۰۲ - 20:04
اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا می‌خواهد سرمایه‌گذاری گسترده‌ای روی فناوری‌های نوآورانه بکند و و قرار است یک بودجه ۸.۷ میلیارد دلاری به این موضوع اختصاص پیدا کند. در این راستا شرکت‌هایی که قصد انجام کسب‌وکار در حوزه فناوری را داشته باشند حمایت مالی خواهند شد.

کمیسیون اروپا قصد دارد این بودجه را به پروژه‌های ارتباطی و میکروالکترونیک اختصاص دهد تا تکنولوژی پیشرفته را به بازار اروپا بیاورد. این پروژه با عنوان IPCEI شامل نوآوری‌های جدید در فناوری کامپیوتر و های‌تک می‌شود. این نوآوری‌های باید بتوانند بازار انرژی اروپا به‌نحو قابل‌توجهی تحت تاثیر قرار دهند و رقابت در این حوزه افزایش دهند و از طرفی هم باعث افزایش میزان استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر شوند.

به گفته کمیسیون اروپا این بودجه ۸.۷ میلیارد دلاری به ۶۸ پروژه در قالب برنامه IPCEI کمک خواهد کرد. همچنین ۵۶ شرکت از این بودجه بهره خواهند برد که شامل کسب‌وکارهای کوچک و متوسط، استارت‌آپ‌ها و غول‌های فناوری مثل GlobalFoundries, Bosch, Renault, STMicroelectronics خواهد بود.

این شرکت‌ها عمدتا در زمینه پروسه‌های ساخت و طراحی تراشه، خودروهای خودران، هوش مصنوعی، محاسبات کوانتومی و فناوری‌های ارتباطی ۵G/6G مرتبط هستند. بودجه مذکور توسط ۱۴ کشور اروپایی تامین خواهد شد که شامل ایتالیا، اتریش، چک، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، ایرلند، هلند و چند کشور دیگر می‌شوند. اتحادیه اروپا امیدوار است که بتواند از سمت بخش خصوصی نیز سرمایه‌گذاری ۱۳.۷ میلیارد یورویی جذب کند. انتظار می‌رود اولین پروژه‌های IPCEI در سال ۲۰۲۵ وارد بازار شوند و تا سال ۲۰۳۲ ادامه داشته باشند.

اتحادیه اروپا همچنین قصد دارند با همکاری گوگل یک توافق گروهی با حضور داوطلبانه شرکت‌های اروپایی و فراتر از آن ایجاد کنند تا توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی بتوانند بر سر یک سری اصول و قوانین در زمینه هوش مصنوعی به توافق برسند. این همکاری ظاهرا بعد از ملاقات Thierry Breton رئیس صنعت اتحادیه اروپا و ساندار پیچای مدیرعامل گوگل در بروکسل نهایی شده است. به هر حال، نگرانی‌های زیادی درباره رشد سریع هوش مصنوعی و اثرات آن وجود دارد و نیاز به ایجاد توازن در این زمینه احساس می‌شود.

Breton تایکد کرده است که نیاز به ایجاد یک توافق جمعی بر سر یک سری اصول پایه در زمینه هوش مصنوعی لازم است و حتما لازم نیست که منتظر اجبار از سوی قوانین رسمی باشیم. هدف از این همکاری تسهیل کردن همکاری بین توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی برای برقراری اصول اخلاقی است تا با انتظارات اجتماعی هماهنگ باشند. Breton همچنین از کشورهای اتحادیه اروپا خواست که قوانین پیشنهادی کمیسون اروپا را تا قبل از پایان سال ۲۰۲۳ به تصویب برسانند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید