گوشی های اندرویدی به درستی از دکمه پاور استفاده نمی کنند؛ ولی چرا؟ - تکفارس 
گوشی های اندرویدی به درستی از دکمه پاور استفاده نمی کنند؛ ولی چرا؟ - تکفارس 
گوشی های اندرویدی به درستی از دکمه پاور استفاده نمی کنند؛ ولی چرا؟ - تکفارس 

گوشی های اندرویدی به درستی از دکمه پاور استفاده نمی کنند؛ ولی چرا؟

مهدی ملکی
۲۵ آبان ۱۴۰۰ - 09:00
چرا گوشی های اندروید به درستی از دکمه پاور استفاده نمی کنند؟

قبول داریم که گوشی‌های هوشمند در حال حرکت به سمت آینده‌ای هستند که در آن خبری از درگاه و دکمه‌ها نیست. اما با وجود این که همین موارد همین حالا هم تا حد زیادی به سمت حذف شدن حرکت کرده‌اند، اما فعلاً دکمه پاور با قدرت در جای خود باقی است.

با این وجود به نظر می‌رسد دکمه‌های پاور هم همیشه هدف یکسانی ندارند و تولید کنندگان گوشی‌های هوشمند در استفاده از آن‌ها به اتفاق نظر نرسیده‌اند. برای مثال ما شاهد استفاده از این دکمه به عنوان میانبری چند کاره هستیم که تعداد زیادی از وظایف را بر عهده می‌گیرد.

سامسونگ از آن برای دسترسی به بیکسبی استفاده می‌کند در حالی که گوگل از مدت‌ها پیش با عرضه سری پیکسل خود، هر بار ویژگی‌های جدیدی را برای مدیریت خانه هوشمند در این دکمه می‌گنجاند.

شاید بتوان گفت وان پلاس و موتورولا هم با پیروی از گوگل، همین سیاست‌ها را در پیش گرفته‌اند و دکمه‌های پاور سنتی را به سمت آینده‌ای مدرن‌تر حرکت می‌دهند.

اما همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره کردیم، هیچ اجباری به پیروی از این سیاست نیست و شاید به همین خاطر است که دستگاه‌های برند محبوب زیرمجموعه شیائومی یعنی پوکو تمام این موارد را نادیده می‌گیرد و از دکمه پاور برای همان هدفی استفاده می‌کند که روی کاغذ باید استفاده شود: خاموش و روشن کردن گوشی!

مشخص است که هیچ‌کس دقیقاً نمی‌داند که چطور باید از این دکمه‌ها استفاده کند. گویا سرانجام باید یک منجی پیدا شود و این سردرگمی طولانی‌مدت را خاتمه بخشد.

چرا گوشی های اندروید به درستی از دکمه پاور استفاده نمی کنند؟

مسلماً یکی از بهترین ویژگی‌های نسخه خام اندروید ۱۱، اضافه شدن امکان کنترل خانه هوشمند از طریق فشردن و نگه داشتن طولانی‌مدت دکمه پاور بود. برای یک لحظه این منظره را تصور کنید: شما روی مبل نشسته‌اید و بدون این که از جای خود تکان بخورید، می‌توانید افزون بر استفاده از «دستیاور گوگل» (Google Assistant)، با فشردن و نگه داشتن دکمه پاور، تهویه هوا را روشن و نور چراغ‌ها را کمتر کنید. لذت‌بخش و البته، هدفمند و کارآمد نیست؟

مطالب مرتبط:

ماه گذشته میلادی گوگل اندروید ۱۲ را با تغییر این شرایط منتشر کرد. در این نسخه جدید از اندروید کاربران می‌توانند به شخصی‌سازی صفحه دکمه پاور اقدام کنند اما این بار خبری از کنترل و مدیریت خانه هوشمند در این بخش نیست.

بنابراین گوگل هر چه را که بافته بود و هر مسیری را که سالیان سال طی کرده بود، یک شبه ویران کرد. اما این موضوع حقایقی بزرگ‌تری را برای ما آشکار می‌کند. طراحی مجدد اندروید در نسخه ۱۲ چیزی نیست که ما را نگران کند بلکه رویکرد گوگل در مواجهه با اندروید این کار را انجام می‌دهد. گوگل نیاز دارد که یک استانداردسازی گسترده را در سیستم عامل مطرح خود انجام دهد؛ دیر یا زود.

برای مثال حین کار با سامسونگ گلکسی زد فلیپ ۳ می‌توان به ویژگی‌های بسیار زیادی اشاره کرد ولی یکی از آن‌ها، عملکرد عجیب دکمه پاور است. شاید باورتان نشود اما اگر دست به کار نشوید و کارایی این دکمه را شخصی‌سازی نکنید، نمی‌توانید با استفاده از دکمه پاور دستگاه را خاموش کنید.

این مشکل به قدری غیرمنتظره است که حتی بررسی کننده زد فلیپ ۳ در رسانه Android Authority که اتفاقاً نویسنده منبع همین مطلب هم به شمار می‌رود، حین تجربه کار با دستگاه و بررسی آن مجبور شده است فرایند خاموش کردن گوشی را در گوگل سرچ کند!

البته تغییر عملکرد این دکمه در زد فلیپ ۳ هم کار چندان سختی نیست ولی زمانی که شرکت سازنده برخی از ویژگی‌های پیش‌فرض را در اختیار کاربران قرار می‌دهد، این یعنی آن‌ها انتظار دارند که شما از همان موارد استفاده کنید و چه باور کنید یا خیر (که احتمالاً باور کنید) اغلب افراد آن‌ها را تغییر نمی‌دهند.

چرا گوشی های اندروید به درستی از دکمه پاور استفاده نمی کنند؟

اگر یک کاربر برای اولین بار به واسطه زد فلیپ ۳ که یک محصول بالارده و گران‌قیمت هم تلقی می‌شود، وارد رابط کاربری گوشی‌های سامسونگ شود، چطور باید به او توضیح داد که چرا با نگه داشتن دکمه پاور، به جای گزینه‌های خاموش کردن دستگاه، موتور جست و جوی گوگل اجرا می‌شود؟

بنابراین سامسونگ هم به عنوان یکی از محبوب‌ترین برندهای گوشی‌های هوشمند مانند تمام ترندهای دیگر روز هنوز هم شدیداً در استفاده از چنین مواردی ضد و نقیض عمل می‌کند. برای مثال این شرکت از مدت‌ها پیش دستیار هوشمند بیکسبی را در دکمه پاور جای داده ولی هرگز به سراغ وارد کردن دکمه‌های کنترل مدیریت به این بخش نرفته است.

شاید شما همین حالا صفحه را ببندید و از ما گله کنید که چرا تا این اندازه سخت‌گیری می‌کنیم؛ در حقیقت ما این کار را انجام نمی‌دهیم. اجازه دهید یک نکته دیگر را هم یادآوری کنیم: سامسونگ یک برند پرفروش ارائه دهنده لوازم خانگی است ولی شما نمی‌توانید یک میانبر قابل قبول برای کنترل آن‌ها در گوشی‌های این شرکت پیدا کنید!

از طرفی شاید هم حق با شما باشد. برای مثال احتمالاً گوگل داده‌ها و آمار مورد نیاز در این خصوص را در اختیار دارد. شاید این داده‌ها به گوگل می‌گویند که کاربران اندروید به میانبر مدیریت خانه هوشمند اهمیت نمی‌دهند. در این صورت ما باید شاهد آن باشیم که دکمه پاور باری دیگر کاری را انجام دهد که در نگاه اول از آن انتظار می‌رود؛ یعنی همان عملکرد روشن و خاموش کردن رایج دستگاه.

چرا گوشی های اندروید به درستی از دکمه پاور استفاده نمی کنند؟

در نتیجه می‌توان برخی ویژگی‌ها را در کنار این مورد به آن اضافه کرد یا حتی برخی از ویژگی‌های اضافی را از کنار آن زدود ولی نباید از یاد برد که ویژگی اصلی که همان روشن و خاموش کردن است، باید و باید در جای خود باقی بماند.

با توجه به این که دو عدد از بزرگ‌ترین نام‌های مطرح در حوزه محصولات اندرویدی هنوز هم نمی‌توانند اساس کار را رعایت کرده یا با خلاقیت‌های خود، راهی بهتر را خلق کنند، بهتر است که گوگل هم وارد بازی آن‌ها شده و با تعریف یک استاندارد جامع، تضمین کند که شرکت‌های ساخت گوشی‌های هوشمند «حداقل‌ها» را رعایت می‌کنند.

پس در نهایت چه شد؟ در واقع ما فاصله زیادی از روزهایی داریم که اندروید شخصی‌سازی اندکی را ارائه می‌کرد اما بیایید واقع‌بین باشیم؛ دکمه پاور و برخی موارد دیگر بدون در نظر گرفتن شخصی‌سازی‌ها و تمام تمایلات کاربران، نباید هویت خود را از دست بدهند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید