کوالکام از پردازنده‌ ۵ نانومتری اسنپدراگون ۷۸۰G رونمایی کرد - تکفارس 
کوالکام از پردازنده‌ ۵ نانومتری اسنپدراگون ۷۸۰G رونمایی کرد - تکفارس 
کوالکام از پردازنده‌ ۵ نانومتری اسنپدراگون ۷۸۰G رونمایی کرد - تکفارس 

کوالکام از پردازنده‌ ۵ نانومتری اسنپدراگون ۷۸۰G رونمایی کرد

مهدی حلوائی
۶ فروردین ۱۴۰۰ - 18:27
اسنپدراگون 780G

ساعاتی پییش، شرکت کوالکام از پردازنده‌ی میان‌رده‌ی جدید خود، تحت عنوان اسنپدراگون ۷۸۰G رونمایی کرد. اسنپدراگون ۷۸۰G یکی از اولین پردازنده‌‌های میان‌رده‌ای است که براساس معماری ۵ نانومتری ساخته می‌شود (پس از اکسینوس ۱۰۸۰) و در واقع این محصول، نسخه‌ی لایت پردازنده‌ی قدرتمند اسنپداگون ۸۸۸ می‌باشد.

هسته‌ی اصلی اسنپدراگون ۷۸۰G، کریو ۶۷۰ است که براساس معماری Cortex-A78 طراحی شده، و نسبت به نسخه‌های قبلی خود، ۴۰ درصد افزایش قدرت داشته است. پردازنده‌‌ی اسنپدراگون ۷۶۸G نیز از معماری Cortex-A76 بهره برده و افزایش عملکرد مشابهی را هدف قرار داده است.

سرعت کلاک این پردازنده، ۲٫۴ گیگاهرتز بوده که با سرعت اسنپدراگون ۸۸۸ برابری می‌کند. با این وجود، اسنپدراگون ۸۸۸ از یک هسته‌ی اصلی با معماری Cortex-X1 استفاده کرده که سرعت کلاک ۲٫۸۴ گیگاهرتزی دارد.

پردازنده‌ی اسنپدراگون ۷۸۰G به تراشه‌ی گرافیکی آدرنو ۶۴۲ که از نظر عملکرد، بین اسنپدراگون ۸۵۵ و ۸۶۵ قرار می‌گیرد، مجهز شده است. این تراشه از درایوهای قابل‌ به‌روزرسانی، فناوری HDR10 و صفحه نمایش +۱۰۸۰ پیکسل با نرخ تازه‌سازی ۱۴۴ هرتز پشتیبانی می‌کند.

اسنپدراگون 780G

پردازنده‌ی اسنپدراگون ۷۸۰G از ۱۶ گیگابایت رم LPDDR4 بافرکانس ۲٫۱ گیگاهرتز پشیتبانی می‌کند. با این که قضاوت در مورد این پردازنده هنوز کمی زود به‌نظر می‌رسد، اما انتظار می‌رود که بسیاری از گوشی‌های پرچمدار از آن استفاده کنند.

اسنپدراگون ۷۸۰G به پردازنده‌ی سیگنال تصاویر (ISP) سه‌گانه‌ی اسپکترا ۵۷۰ (Spectra 570) مجهزشده که به‌طور همزمان، تصاویر سه دوربین را پردازش می‌کند. این ISP نسخه‌ی ضعیف‌تر پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۸۸ می‌باشد و استفاده از این نوع ISP، تنها در پردازنده‌های پرچمدار جدید دیده شده بود.

ISP اسنپدراگون ۷۸۰G از عمق رنگ ۱۰ بیتی برای تصاویر و ویدیوها پشتیبانی کرده و توانایی ضبط فیلم با فرمت‌های HDR10+ ،HDR10 و HLG را دارد. همچنین این ISP با فعال کردن تاخیر شاتر صفر (ZSL) از دوربین ۸۴ مگاپیکسلی و با غیر فعال کردن آن، از دوربین ۱۹۲ مگاپیکسلی پشتیبانی می‌کند.

تراشه‌ی هوش مصنوعی Hexagon 770 اسنپدراگون ۷۸۰G، می‌تواند ۱۲ ترا عملیات محاسباتی در ثانیه را انجام دهد. توان این تراشه، دو برابر اسنپدراگون ۷۶۵G است (۵٫۴ ترا عملیات محاسباتی در ثانیه) و به پردازنده‌های اسنپدراگون ۸۶۵ و ۸۷۰ (۱۵ ترا عملیات محاسباتی در ثانیه) نزدیک است. این ویژگی، باعث ارتقای کیفیت تصاویر گوشی‌های میان‌رده خواهد شد.

اسنپدراگون ۷۸۰G

مودم The X53 5G این پردازنده از دانلود با سرعت ۳٫۳ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند. با این حال، خبری از استفاده از شبکه‌ی mmWave در این پردازنده نیست.

سیستم فست کانکت ۶۹۰۰ اسنپدراگون ۷۸۰G، آن را از نظر اتصالات در کنار پردازنده‌های پرچمدار کوالکام قرار می‌دهد. این یکی از معدود سیستم‌هایی است که از وای‌فای ۶E (802.11ax بر روی باند ۶ گیگاهرتز) پشتیبانی کرده و سرعت آن، حتی از مودم‌های ۵G با سرعت ۳٫۶ گیگابایت بر ثانیه نیز پیشی می‌گیرد. بلوتوث ۵٫۲ و برخی از ویژگی‌های صوتی کوالکام مانند فیلتر Golden Ears نیز در این پردازنده استفاده شده است.

همچنین این پردازنده از درگاه USB 3.1 برای انتقال اطلاعات و کوییک شارژ +۴ برای شارژ باتری پشتیبانی می‌کند. اولین گوشی‌هایی که از پردازنده‌ی اسنپدراگون ۷۸۰G بهره می‌برند، در سه ماه آینده عرضه خواهند شد.

منبع: GSMArena

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • کالوین پسر کوچک گفت:

    پردازنده snapdragon 888 اینارو میزاره توی قوطی به نظرم کلا سامسونگ و اپل باید قید ساخت پردازنده رو بزنن و برن سواغ کاروبار خودشون یا با یک همچین شرکتایی همکاری کنن