مریخ پیمای استقامت بر روی سطح این سیاره به حرکت در آمد - تکفارس 
مریخ پیمای استقامت بر روی سطح این سیاره به حرکت در آمد - تکفارس 
مریخ پیمای استقامت بر روی سطح این سیاره به حرکت در آمد - تکفارس 

مریخ پیمای استقامت بر روی سطح این سیاره به حرکت در آمد

مهدی حلوائی
۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - 18:16
Perseverance

ناسا امروز در خبری اعلام کرد که مریخ‌پیمای استقامت که یک ماه پیش بر روی این سیاره فرود آمده بود، برای اولین بار بر روی دهانه‌ی جزرو (Jezero) به گردش درآمد. این فضاپیمای ۶ چرخ در روز پنجشنبه با هدف انجام آزمایش‌های تحرکی، حدود ۶٫۵ متر (۲۱ فیت) حرکت کرد. حالا مهندسین ناسا آماده‌اند تا اهداف اصلی این ماموریت را آغاز کنند.

دوربین‌های استقامت، در حالی که چرخ‌های آلومینیومی این فضاپیما رد خود را بر روی خاک مریخ به جا می‌گذاشت، به ضبط فیلم از محیط اطراف می‌پرداخت. آنایس ظریفیان، مهندس آزمایش تحرک استقامت اعلام  کرد که این آزمایش بسیار خوب پیش رفته است و عملکرد استقامت نسبت به آزمایش‌های انجام‌شده در زمین، بسیار بهتر بوده است.

او در این مورد گفت:

تا به حال از دیدن رد چرخ به این اندازه خوشحال نشده بودم. این آزمایش، نقطه‌ی عطفی برای ماموریت و تیم تحرک اسقامت است. هدف اصلی ما، جابه‌جا شدن و حرکت بر روی سطح مریخ است.

با این‌که آزمایش صورت گرفته بسیار کوتاه و آهسته بود، اما مهندسین ناسا اطمینان دارند که این مریخ‌پیمای ۲٫۴ میلیارد دلاری در طی دو سال آینده، مسافت حدود ۲۰۰ متر (۶۵۶ فیت) را طی خواهد کرد و از سنگ‌ها و خاک مریخ برای آزمایش‌های بعدی، نمونه‌برداری خواهد کرد.

مریخ

این فضاپیما نیز همانند فضاپیمای کنجکاوی، با سرعت ۰٫۱ مایل بر ساعت حرکت می‌کند و سرعت بالایی ندارد. همچنین این دستگاه به یک سیستم تعلیق باگی مجهز شده است که می‌تواند از صخره‌هایی به بزرگی چرخ‌های خود (با قطر حدود ۲۰ اینچ) بالا برود.

با این حال، سرعت کم این فضاپیما مانعی در تحقیقات و آزمایش‌های مهندسین ناسا ایجاد نخواهد کرد و به‌دلیل استفاده از یک کامپیوتر هوشمند که توانایی تشخیص موانع و چاله‎‌‌‌های شنی را دارد، این تحقیقات با سرعت بیشتری نسبت به گذشته انجام خواهند گرفت.

از زمان فرود استقامت بر روی مریخ در تاریخ ۳۰ بهمن (۲۸ فوریه)، این فضاپیما هزاران عکس از سطح مریخ به زمین فرستاده و یکی از این عکس‌ها، تصویر دلتای جزرو است که قرار است در آینده‌ای نزدیک، استقامت به سمت آن حرکت کند. دانشمندان اعلام کرده‌اند که برآمدگی‌ مشاهده شده در این تصویر و صخره‌ها و چاله‌های شنی اطراف آن، در واقع مسیر بین یک رودخانه و دریاچه‌ای که ۳٫۵ میلیارد سال پیش در این منطقه حضور داشته، می‌باشد.

مهندسین ناسا در آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا (JPL) در کالیفرنیا در حال بررسی تمام مسیرهای ممکن برای رساندن استقامت به دلتای جزرو هستند و قصد دارند تا در هفته‌های پیش رو، موثرترین و امن‌ترین مسیر را برای این کاوش انتخاب کنند.

مریخ

ناسا اولین تصاویر پانورامای فرستاده‌شده توسط دوربین Mastcam-Z استقامت را در این هفته منتشر کرد. دانشمندان اعلام کرده‌اند که صخره‌های مشاهده‌شده در این تصاویر، توسط رودخانه‌ای به سمت دریاچه‌ی جزرو هدایت شده‌اند. این دانشمندان در حال تلاش برای یافتن منشا این صخره‌ها هستند.

مریخ‌پیمای استقامت در تابستان گذشته از ایالت فلوریدا برای سفری ۷ ماهه به مریخ، به پرواز درآمد. سیاره‌ی مریخ و زمین هر دو سال یک‌بار بر روی مدار خود به یک‌دیگر نزدیک می‌شوند و مهندسین ناسا از همین فرصت برای پرتاب استقامت، استفاده کردند.

این فضاپیما موفق شد تا با طی کردن مسافت ۲۹۳ میلیون مایل، طی ۷ دقیقه وارد اتمسفر مریخ شده و فرودی بسیار پیچیده را در دهانه‌ی جزرو تجربه کند. دانشمندان امیدوارند تا در این دریاچه‌ی خشک‌شده، آثاری از فسیل‌های به‌جا مانده از موجودات زنده در میلیاردها سال پیش را پیدا کنند.

ناسا محل فرود مریخ‌پیمای استقامت را اکتیویا ای باتلر (Octavia E. Butler) را نام گذاری کرد. این نویسنده‌ی فقید، اولین زن سیاه‌پوستی بود که برنده‌ی جایزه‌ی هوگو و جایزه‌ی نبیولا شده بود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید