فضاپیمای استارشیپ شرکت اسپیس ایکس پس از فرود منفجر شد - تکفارس 
فضاپیمای استارشیپ شرکت اسپیس ایکس پس از فرود منفجر شد - تکفارس 

فضاپیمای استارشیپ شرکت اسپیس ایکس پس از فرود منفجر شد

مهدی حلوائی
۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - 16:34
استارشیپ اسپیس ایکس

نمونه‌ی اولیه‌ی فضاپیمای استارشیپ شرکت اسپیس ایکس، روز چهارشنبه و برای اولین بار پس از پرواز آزمایشی در ارتفاع بالا، موفق به فرود شد اما لحظاتی پس از فرود، منفجر شد. این موشک که یک نمونه‌ی اولیه به نام SN10 است، پس از به پرواز درآمدن، موفق شد تا به آرامی بر روی سکوی فرود قرار بگیرد و این نقطه‌ی عطفی در کمپین ایلان ماسک برای ساخت سیستم موشکی قابل استفاده‌ی مجدد به حساب می‌آید.

پس از لغو پرتاب آن در اوایل روز گذشته، این موشک در ساعت ۶:۱۴ دقیقه به وقت محلی به پرواز درآمد و به ارتفاع ۶ مایلی تاسیسات اسپیس ایکس واقع در ایالت تگزاس، رسید. برخلاف آزمایش‌های انجام‌شده‌ی قبلی توسط موشک‌های SN8 و SN9 که پس از اوج گرفتن هنگام فرود منفجر می‌شدند، موشک SN10 موفق شد تا قبل از منفجرشدن، برای لحظاتی بر روی سطحی در نزدیکی سکوی پرتاب فرود بیاید.

استارشیپ اسپیس ایکس

آقای جان اینسپروکر اعلام کرد که هدف از پرتاب این موشک، نمایش حرکات کنترل‌شده‌ی بال‌های ایرودینامیک موشک در زمان فرود بوده است. این بال‌ها که توسط کامپیوتر کنترل می‌شوند، وظیفه‌ی پایین آوردن موشک قبل از فرود را بر عهده دارند.

پس از رسیدن به ارتفاع ۶٫۲ مایلی، هر کدام از سه موتور رپتور این موشک به تدریج خاموش شدند تا موشک برای فرود به سمت زمین بازگردد. برای این کار، موشک به حالت افقی درآمده و قسمت جلویی آن روبروی زمین قرار می‌گیرد.

SN10 به آرامی و کمی مایل به سمت چپ، روی سکوی پرتاب قرار گرفت. اینسپروکر این آزمایش را موفقیت‌آمیز دانست و گفت:

ما فرود موفقی داشتیم. هدف اصلی آزمایش امروز، جمع‌آوری اطلاعات درباره‌ی نحوه‌ی کنترل موشک هنگام فرود بود و ما در این کار موفق شدیم.

استارشیپ اسپیس ایکس

لحظاتی پس از فرود، موشک SN10 منفجر شد. ایلان ماسک در ساعت ۷٫۳۵ دقیقه به وقت محلی در توییتی این فرود موفقیت‌آمیز را تبریک گفت اما تنها دو دقیقه پس از آن و به شوخی، انفجار این موشک را “افتخارآمیز” خواند.

استارشیپ، نسل جدید سیستم فضاپیمای شرکت اسپیس ایکس است که قرار است در ماموریت‌های آینده، فضانوردان و ۱۰۰ تن محموله را به مدار زمین، ماه و در نهایت به مریخ بفرستد. سه موشکی که شرکت اسپیس ایکس در آخرین آزمایش‌های خود از آ‌ن‌ها استفاده کرده، نمونه‌های اولیه بوده و در ساخت آن‌ها از موتورهای جدید رپتور استفاده شده است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.