فیس بوک قانونی بودن تشخیص چهره در عینک های هوشمند را ارزیابی می‌کند - تکفارس 
فیس بوک قانونی بودن تشخیص چهره در عینک های هوشمند را ارزیابی می‌کند - تکفارس 

فیس بوک قانونی بودن تشخیص چهره در عینک های هوشمند را ارزیابی می‌کند

حامد شهرزاد
۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - 17:06
facebook

بر اساس گزارش‌های جدید، فیس بوک در حال ارزیابی پیامدهای قانونی استفاده از فناوری تشخیص چهره در عینک‌های هوشمند است. این شرکت درحال‌توسعه و برنامه‌ریزی ساخت یک عینک هوشمند برای عرضه در اواخر سال جاری است.

بر اساس پایگاه خبری بازفید، اندرو بوسورث، رئیس بخش واقعیت افزوده و واقعیت مجازی فیس بوک، در جلسه داخلی روز پنجشنبه به کارمندان خود گفت که این شرکت در حال ارزیابی این موضوع است که آیا چارچوب قانونی وجود دارد که اجازه دهد فناوری تشخیص چهره به عینک‌های هوشمند اضافه شود.

بوسورث در پاسخ به سؤال کارمندی مبنی بر اینکه آیا وقتی عینک‌های هوشمند به یک فناوری رایج تبدیل شوند، افراد می‌توانند «چهره خود را به‌عنوان یک چهره غیرقابل جستجو» در سیستم مرکزی عینک‌های هوشمند مشخص کنند یا خیر، گفت:

تشخیص چهره … احتمالاً دشوارترین مسئله است. فواید آن بسیار واضح است، اما خطرات آن نیز بسیار واضح است. ما نمی‌دانیم چگونه این ویژگی را به‌صورت مفید و متعادل به عینک‌های هوشمند اضافه کنیم.

این کارمند که نامش فاش نشده است، به‌طور خاص خطر احتمال «آسیب‌های اجتماعی در دنیای واقعی»، از جمله مزاحمت‌های خیابانی را برجسته کرد.

بر اساس این گزارش، بوسورث به‌سرعت تأکید کرد که هنوز تصمیمی اتخاذ نشده است که احتمالاً ثابت خواهد کرد قوانین فعلی ایالت مانع از این می‌شود که فیس بوک توانایی جستجوی افراد دیگر را بر اساس داده‌های شخصی آن‌ها در دنیای واقعی (مانند چهره‌هایشان) به افراد دیگر ارائه دهد.

پس از انتشار این موضوع، بوسوزٍ این واقعیت را در توییتر برجسته کرد که فیس بوک همیشه در هنگام تولید عینک واقعیت افزوده، تمام موارد مختلف را بررسی می‌کند. وی گفت که ساخت عینک واقعیت افزوده هنوز در مرحله «اولیه» قرار دارد.

بوسورث گفت:

به رسمیت شناختن استفاده از فناوری تشخیص چهره افراد موضوعی بسیار بحث‌برانگیز است. باید در مورد مزایا و معایب این فناوری به‌صورت علنی بحث کنیم. من به‌طور خاص در جلسه امروز به این فناوری اشاره کردم. بدون فناوری تشخیص چهره، محصول آینده فیس بوک خوب خواهد بود، اما اگر محصول ما بتواند به روشی که عموم مردم و سازمان‌های نظارتی از آن راضی هستند، از این فناوری استفاده کند، می‌توان ویژگی‌های مفیدی را به عینک هوشمند جدید اضافه کرد.

سال گذشته، فیس بوک برای اولین بار علناً در مورد پروژه عینک هوشمند خود صحبت کرد، زمانی که این شرکت ادعا کرد که محصول جدید «بسیار زود» و در سال ۲۰۲۱ معرفی خواهد شد. بر اساس گزارش‌ها، این عینک هوشمند با همکاری شرکت ری بن تولید شده است و انتظار می‌رود که با پلتفرم‌هایی مانند اسنپ چت و آمازون همگام باشد.

فیس بوک از فناوری تشخیص چهره در شبکه اجتماعی خود برای شناسایی افراد در عکس‌های مختلف و موارد دارای تگ عکس استفاده می‌کند، اما استفاده از این فناوری با ویژگی‌های مختلف در دنیای واقعی و خارج از فضای مجازی، مسئله حساسیت‌زا و ویژه‌ای است. گزارش‌های مقامات دولتی و شرکت‌های خصوصی با استفاده از این فناوری به‌عنوان وسیله‌ای برای شناسایی و ردیابی غیرنظامیان، همراه با فقدان مقررات فدرال در مورد استفاده از این فناوری، اختلافات را پیچیده‌تر کرده است.

برنامه اپل فوتو فناوری تشخیص چهره را به ویژگی‌های خود اضافه کرده است و اپل از آن به‌عنوان یک ویژگی امنیتی برای باز کردن قفل آیفون و آیپد از طریق سیستم احراز هویت بیومتریک استفاده کرده است. اپل همچنین در حال ساخت عینک‌های هوشمندی برای بهبود زندگی واقعی مردم از طریق فناوری‌های دیجیتالی است، اگرچه بسیاری از مردم هنوز فکر می‌کنند که محصولات این شرکت «چند سال دیگر» با معرفی و عرضه فاصله دارند و هیچ اشاره‌ای به این موضوع نمی‌شود که اپل قصد دارد از این فناوری در محصولات خود استفاده کند. در هر صورت، با توجه به مسائل حریم خصوصی این شرکت، بعید به نظر می‌رسد که دنبال کردن چنین برنامه‌هایی برای فیس بوک مناسب باشد و به همین دلیل است که این شرکت در حال بررسی تمام جوانب آن است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.