ناسا پرتاب مریخ‌نورد خود را یک هفته عقب انداخت - تکفارس 
ناسا پرتاب مریخ‌نورد خود را یک هفته عقب انداخت - تکفارس 
ناسا پرتاب مریخ‌نورد خود را یک هفته عقب انداخت - تکفارس 

ناسا پرتاب مریخ‌نورد خود را یک هفته عقب انداخت

مجید مهرعلی
۱۱ تیر ۱۳۹۹ - 17:30
ناسا پرتاب مریخ‌نورد خود را یک هفته عقب انداخت - تکفارس 

ناسا ارسال مریخ‌نورد جدید خود با نام پرسویرنس (Perseverance) را یک هفته به تاخیر خواهند انداخت. علت این امر، مشکلات موشکی است که وظیفه حمل فضاپیما را به سیاره سرخ دارد. حال قرار است مریخ‌نورد یادشده در تاریخ ۹ مرداد (July 30) از منطقه کیپ کاناورال (Cape Canaveral) در ایالات فلوریدا به فضا پرتاب شود.

پرتاب پرسویرنس در تاریخ مذکور، آن را به‌صورت خطرناکی به انتهای محدوده زمانی ارسال این مریخ‌نورد نزدیک می‌کند که بازه زمانی بین ۲۷ تیر (July 17) تا ۲۱ مرداد (August 11) است. ناسا و دیگر سازمان‌های فضایی هر دو سال یک بار بازه زمانی کوتاهی را برای ارسال فضاپیما به مریخ فرصت دارند زیرا در این بازه زمانی، مریخ در مدار گردشی خود به دور خورشید به نزدیک‌ترین فاصله با زمین می‌رسد. ناسا پیش از این نیز چند باری ارسال را عقب انداخته است ابتدا به ۳۱ تیرماه و سپس به ۲ مردادماه. دلیل این تاخیرها، وجود برخی مشکلات در لوازمی بود که روی زمین ارسال را پشتیبانی می‌کردند. اگر ناسا شانس پرتاب پرسویرنس را در تابستان امسال از دست دهد، این سازمان باید برای تلاش مجدد تا سال ۲۰۲۲ صبر کند.

حال ناسا به‌تازگی در وبلاگ رسمی خود اعلام کرده که بازه زمانی ارسال مریخ پیمای خود را تا تاریخ ۲۵ مرداد (August 15) گسترش داده است. علاوه‌ بر این، تیم پرتاب در حال تجزیه و تحلیل هستند تا امکان گسترش بازه زمانی را تا روزهای بیشتری در ماه آگست بررسی کنند. با این حال برای پرتاب این وسیله از روی زمین، زمان نامحدودی در دست نخواهد بود.

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، ناسا تمام تقصیرها را گردن موشکی که پرسویرنس را حمل خواهد کرد انداخته است. موشک یادشده یک اطلس وی (Atlas V) است که توسط شرکت آمریکایی لانچ الاینس (Launch Alliance) ساخته و عملیاتی می‌گردد. شرکت مذکور در تاریخ ۲ تیر (June 22) یک آزمایش نهایی را ترتیب و موشک پُرشده از سوخت را در تمام پروسه پرتاب مورد آزمایش قرار داد. در جریان آزمایش موشک، تعدادی از حسگرهایی که سطح اکسیژن سوخت موشک را کنترل می‌کردند، داده‌های بدی را گزارش دادند. به همین دلیل، گروه پشتیبانی لانچ الاینس زمان بیشتری را درخواست کردند تا بتوانند مشکلات را پیدا و برطرف کنند.

فراگیری ویروس کرونا باعث شد تا تیم عملیاتی ناسا در آزمایشگاه جت پرپالش (Jet Propulsion) پروسه طاقت‌فرسایی را برای پرتاب مریخ‌نورد در این تابستان تجربه کنند. در تاریخ ۲۲ اسفند (March 12) سال گذشته، آزمایشگاه اعلام کرد که تقریبا تمام افراد گروه باید در خانه کار کنند. بعد از آن گروه باید کار روی دستگاه را در شرایط حفظ فاصله اجتماعی دنبال می‌کرد، اقدامات جدیدی را برای ضدعفونی کردن انجام می‌داد و افراد گروه باید با یکدیگر از راه دور به گفتگو و ارتباط می‌پرداختند. همه این عوامل باعث شد تا نزدیک شدن سریع مریخ‌نورد به بازه زمانی ارسال خود همه را تهدید کند.

مت والس (Matt Wallace) معاون پروژه پرسویرنس در یک ویدیو  این‌طور می‌گوید که:

به‌جای اینکه اولویت اول شما موفقیت ماموریت و رسیدن به لحظه پرتاب باشد، این اولویت شما در آنی از صلاحیت خارج شده و امنیت جان افراد است که به مهم‌ترین موضوع تبدیل می‌شود. این امر نیروی زیادی را می‌طلبد تا بتوان کارکنان را در کنار یکدیگر جمع کرد، در محیطی امن به کار ادامه داد، افراد را سالم نگه داشت و روند پروژه را طبق برنامه زمان‌بندی‌شده پیش برد.

جدای از اینکه مریخ‌نورد کی پرتاب شود، پرسویرنس طراحی شده است تا روی سیاره سرخ دنبال نشانه‌های از حیاتی بگردد که شاید میلیون‌ها سال پیش وجود داشته است. همچنین مریخ‌نورد دارای ابزاری است که با آن خاک سرخ سیاره را حفاری کرده و نمونه‌هایی از سطح سیاره را جمع‌آوری خواهد کرد. ناسا امیدوار است تا بتواند روزی طی یک ماموریت دومی، آن نمونه‌ها را برداشته و به زمین بیاورد. سپس دانشمندان بتوانند نمونه‌های یادشده را در آزمایشگاه مورد مطالعه قرار دهند. چنین ماموریتی که با نام بازگشت نمونه مریخ (Mars Sample Return) شناخته می‌شود، می‌تواند به دانشمندان کمک بزرگی در راه شناخت گذشته سیاره سرخ  و  آگاهی از میزبان حیات بودن آن در گذشته‌های بسیار دور کند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید