چشم‌های وال کوسه‌ها پوشیده از دندان است - تکفارس 
چشم‌های وال کوسه‌ها پوشیده از دندان است - تکفارس 
چشم‌های وال کوسه‌ها پوشیده از دندان است - تکفارس 

چشم‌های وال کوسه‌ها پوشیده از دندان است

مجید مهرعلی
۱۰ تیر ۱۳۹۹ - 22:30
چشم‌های وال کوسه‌ها پوشیده از دندان است - تکفارس 

کوسه‌ها جزء ترسناک‌ترین مخلوقات کل دوران هستند و وال کوسه‌ها (Whale Shark) اگرچه برای انسان خطری ندارند اما بزرگ‌ترین آنها محسوب می‌شوند. طول این جانور گاهی تا ۱۰ متر نیز می‌رسد. حال دانشمندان به‌تازگی مورد شگفت‌انگیزی در رابطه با این بزرگ‌ترین ماهی دریا کشف کرده‌اند. چشم‌های این جانور با دندان پوشیده شده است.

نام دقیق‌تر برای دندان‌های یادشده، دندانه‌های پوستی (Dermal Denticles) است. دندانه‌های پوستی ساختار‌های شبیه به فلس هستند اما در واقع نوعی دندان به‌حساب می‌آیند. بافت سخت و سمباده مانند پوست کوسه‌ها نیز از این ساختار ساخته شده است. دندانه‌های پوستی به‌طور مؤثری اصطکاک آب را کاهش داده و به کوسه کمک می‌کند تا بتواند سریع‌تر شنا کند.

اگرچه بدن کوسه‌ها از این ساختار پوشیده شده است اما وجود دندانه های پوستی روی کره چشم بسیار منحصر به فرد است.

گروهی از دانشمندان مرکز پژوهشی اوکیناوا چراشیما (Okinawa Churashima) ژاپن که مسئول مطالعه روی این حیوان هستند می‌گویند:

این ساختار یک مکانیزم بی‌مانند است. این دندانه‌ها کمی متفاوت از ساختاری است که روی پوست کوسه‌ها وجود دارد زیرا برای مقاوت در برابر سایش و خراشیدگی طراحی شده‌اند.

اساسا این دندانه‌ها طراحی شده‌اند تا از کره چشم وال کوسه‌ها محافظت کنند.

در کنار پوششی کامل از دندان روی چشم‌ها، وال کوسه‌ها دارای ویژگی دیگری نیز هستند که محققان اوکیناوایی آن را «یک توانایی قوی در منقبض کردن کره چشم در داخل حفره چشم» معرفی می‌کنند.

راهبرد منقبض کردن کره چشم و داشتن دندانه روی آن منطقی به نظر می‌رسد وقتی این نکته را در نظر بگیریم که وال کوسه‌ها پلک ندارند. با استناد به مطالعه انجام شده، این سازگاری منحصر به وال کوسه‌ها می‌شود.

حقیقتا در نظر گرفتن این نکات جالب، وال کوسه‌ها را به‌طور رسمی به یکی از ماهی‌ها با بیشترین پوشش دفاعی تبدیل می‌کند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید