شورای حل اختلاف شرکت‌های دانش‌بنیان و نخبگان شروع به کار کرد - تکفارس 
شورای حل اختلاف شرکت‌های دانش‌بنیان و نخبگان شروع به کار کرد - تکفارس 
شورای حل اختلاف شرکت‌های دانش‌بنیان و نخبگان شروع به کار کرد - تکفارس 

شورای حل اختلاف شرکت‌های دانش‌بنیان و نخبگان شروع به کار کرد

محمدرضا داوری
۱۷ دی ۱۳۹۸ - 21:00
شورای حل اختلاف شرکت‌های دانش‌بنیان و نخبگان شروع به کار کرد - تکفارس 

«مجتمع شورای حل اختلاف ویژه رسیدگی به اختلافات شرکت‌های دانش‌بنیان و نخبگان» برای اولین بار در کشور افتتاح شد و فعالیت خود را در پارک فناوری پردیس آغاز کرد.

روابط عمومی پارک فناوری پردیس اعلام کرد، با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پارک فناوری پردیس و قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران، «مجتمع شورای حل اختلاف ویژه رسیدگی به اختلافات شرکت‌های دانش‌بنیان و نخبگان»، برای اولین بار در ایران، در پارک فناوری پردیس فعالیت خود را آغاز کرد.

با توجه به این که هزاران مخترع و شرکت دانش‌ بنیان در سراسر کشور هستند و در پارک‌های علم و فناوری فعالیت دارند، لزوم به تاسیس شورای حل اختلاف با رویکرد رسیدگی تخصصی به اختلافات مخترعان و شرکت‌های دانش‌ بنیان در حوزه علم و فناوری، راه‌اندازی شده است.

افراد این شورا علاوه بر داشتن اختیارات گفته شده در ماده‌های ۹ و ۱۱ قانون شوراهای حل اختلاف، مطابق با ماده ۸ قانون ذکر شده، به درخواست اشخاص حقیقی و حقوقی، امکان رسیدگی به اختلافات و ایجاد صلح و سازش در تمامی امور مدنی و حقوقی، تمامی جرائم قابل گذشت و جنبه خصوصی جرائم غیرقابل گذشت را نیز خواهند داشت.

شایان به ذکر است، که در صورتی که تمامی قرادادهای بین اشخاص حقیقی و حقوقیِ فعال در جامعه علمی کشور، شرط داوری «شورای حل اختلاف ویژه رسیدگی به اختلافات شرکت‌های دانش‌بنیان و نخبگان» لحاظ شود، طرفین قرارداد امکان بهره‌مندی از مزیت‌های تخصصی شورا را خواهند داشت، همچنین امکان مراجعه به شورا، در صورت عدم پیش‌بینی نقش داوری برای شورا در قرارداد، بعد از وقوع اختلاف وجود خواهد داشت.

این مجتمع در واقع در ۱۸ آذر سال ۱۳۹۴ افتتاح شد و بعد از گذشت چهار سال فعالیت خود را به طور رسمی آغاز کرده و در این سالها به تحقیق و پژوهش برای درست اجرایی شدن درخواست‌ها در آن انجام شده است. هم چنین مهرماه امسال جلسه‌ای برای  بررسی مسائل شرکت‌های دانش‌بنیان در قوه‌ قضائیه تشکیل شد و نتیجه این جلسه تشکیل دو کارگروه تخصصی با حوزه‌های فعالیت مشخص و با عناوین «کارگروه شرکت‌های دانش بنیان» و «کارگروه قوه قضائیه دانش بنیان» مطرح شد.

اعضای این مجتمع از اشخاص معتبر با تجربه و آشنا به مسائل علم و فناوری و حقوقی تشکیل خواهند داد تا شرکت‌های فناوری با مطرح کردن اختلاف و مناقشات خود در این شورا، با سرعت بیشتر و دقت بالاتر و هزینه‌های کمتر، دعاوی و اختلافات خود را حل کنند.

از جمله موضوعات رسیدگی در این مجتمع می‌توان به دادرسی الکترونیکی، اداری و مالی و پشتیبانی الکترونیکی استارتاپی و برون سپاری، آرشیو الکترونیک پرونده ها،پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی، شفافیت و مبارزه با فساد، حوزه ثبت از جمله کاداستر‏, حقوق عامه و حقوق شهروندی برای تعیین کار، مباحث مرتبط به داده‌آماری و تحلیل آماری، داده آمایی (داده پردازی) و موضوعات مرتبط با حوزه‌های سازمان‌های بازرسی و پزشکی قانونی اشاره کرد.

جهت  برقراری ارتباط با این شورا یا به دست آوردن اطلاعات بیشتر، تمامی مخترعان و شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند روزهای شنبه و دوشنبه از ساعت ۱۵ تا ۱۸ با شماره‌های ۷۶۲۵۰۰۳۴ و ۷۶۲۵۰۰۳۳ تماس حاصل نمایند.

نهاد شورای حل اختلاف پس از افزایش حجم درخواست‌ها و پرونده‌های ارسال شده به دادگستری، به منظور کاهش مراجعه مردم و افزایش مشارکت‌ آنها در رفع اختلاف‌های محلی و حل مسائلی که ماهیت قضایی ندارند یا از پیچیدگی قضایی کمتری برخوردار هستند، فعالیت خود را شروع کردند. با گذشت زمان و نمایان شدن ضرورت تخصصی شدن شوراهای حل اختلاف در جهت رسیدگی سریع‌تر و با دقت‌تر به پرونده‌ها، شوراهای حل اختلاف تخصصی راه‌اندازی شدند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید