گوگل، اپل و آمازون سعی دارند تا استانداردی واحد را برای خانه‌های هوشمند توسعه دهند - تکفارس 
گوگل، اپل و آمازون سعی دارند تا استانداردی واحد را برای خانه‌های هوشمند توسعه دهند - تکفارس 
گوگل، اپل و آمازون سعی دارند تا استانداردی واحد را برای خانه‌های هوشمند توسعه دهند - تکفارس 

گوگل، اپل و آمازون سعی دارند تا استانداردی واحد را برای خانه‌های هوشمند توسعه دهند

مسلم رفیعی
۲۸ آذر ۱۳۹۸ - 08:00
گوگل، اپل و آمازون سعی دارند تا استانداردی واحد را برای خانه‌های هوشمند توسعه دهند - تکفارس 

اپل، گوگل و آمازون جهت توسعه یک استاندارد خانگی متن‌باز، با یکدیگر مشغول همکاری هستند. هدف از این اقدام، حصول اطمینان از این است که دستگاه‌ها با یکدیگر کار کرده، توسعه دستگاه‌های جدید آسان‌تر شده و طی این فرآیند، همه‌چیز ایمن نگه داشته شود.

هدف از این پروژه تضمین این موضوع است که هر دستگاه خانگی پشتیبانی‌شده که شما خریداری می‌کنید، صرف‌نظر از این که از کدام گوشی هوشمند و یا دستیار صوتی استفاده می‌کنید، در خانه شما قادر به فعالیت باشد. این شرکت‌ها نوشته‌اند که:

اگر این گروه موفق شود، مشتریان می‌توانند مطمئن باشند که دستگاه انتخابی آن‌ها در خانه‌هایشان کار خواهد کرد و همچنین آن‌ها قادر خواهند بود دستگاه‌های موردنظر خود را با سیستم موردعلاقه خود راه‌اندازی و کنترل کنند.

گوگل اضافه می‌کند که:

شما قادر خواهید بود بین دستیار صوتی گوگل، الکسای آمازون، سیری اپل و یا سایر پلتفرم‌ها، به انتخاب بپردازید.

این سه غول فناوری، از صنعت خانه‌های هوشمند در مقیاس بزرگی حمایت می‌کنند. آن‌ها مشغول تشکیل یک گروه موسوم به Project Connected Home over IP هستند در آینده، Zigbee Alliance نیز به این اتحاد خواهد پیوست. Zigbee Alliance ایجادکننده یک پروتکل خانگی هوشمند دیگر بوده و همچنین در پشت نام‌هایی مانند Samsung SmartThings ،Ikea ،Signify و Philips Hue قرار دارد.

فناوری سیستم هوشمند خانگی این سه شرکت؛ یعنی اپل هوم‌کیت، الکسای آمازون و Google Weave، در این استاندارد جدید سهیم خواهند بود. گوگل می‌گوید که آن‌ها سعی دارند تا طرح اولیه را در اواخر ۲۰۲۰ عرضه کنند. گوگل به توسعه‌دهندگان می‌گوید که با ارائه یک استاندارد واحد جهت تولید محصولات، توسعه این دستگاه‌ها ساده شده و هزینه‌ها نیز کاهش می‌یابند.

این استاندارد همزمان با جست‌و‌جو جهت یافتن پروتکل‌های جدید، در کنار استاندارد‌های فعلی مانند وای‌فای و بلوتوث فعالیت می‌کند. درحقیقت، اعضای این گروه می‌گویند که دستگاه‌ها جهت کار با تمامی سیستم‌ها، احتمالاً از وای‌فای، Bluetooth Low Energy و یا Thread (پروتکلی بحث‌برانگیز ولی کمتر استفاده‌شده) پشتیبانی می‌کنند. در اصل، نحوه اتصال یک گجت، به تولیدکننده آن بستگی خواهد داشت.

این استاندارد همچنین مبتنی بر پروتکل اینترنت (IP) خواهد بود. این موضوع به این معنی نیست که همه دستگاه‌ها به‌طور مستقیم به اینترنت وصل می‌شوند، در عوض، هدف از این رویه ساده‌سازی فرآیند ارسال پیام‌ها از یک مکان به مکانی دیگر با اتکا به یک پروتکل شناخته‌شده است. این گروه می‌گوید که این ایدئال است که پیام‌ها از یک دستگاه هوشمند خانگی به دستگاه، اپلیکیشن و یا سرویسی دیگر منتقل شده، و این کار به وسیله یک رویه پایان به پایان امن صورت گیرد.

اکنون سخت است که بگوییم این استاندارد دقیقاً چه کاری می‌تواند انجام دهد. آیا استاندارد راهی ساده را جهت اتصال دستگاه‌ها به دستیاران هوشمند مانند سیری و الکسا فراهم می‌کند؟ و یا اینکه آیا این اقدام، طیف وسیعی از دستورهای خانگی هوشمند همانند درجه روشنایی، تغییر درجه‌ حرارت و یا باز کردن درب‌ها را استاندارد می‌کند؟ و اینکه آیا تضمین می‌دهد که دستیاران هوشمند قادر به انجام کارهای مشابهی بوده و یا اینکه از طریق مشابهی کنترل می‌شوند؟

سرانجام هر چه که باشد، کار کردن وسایل در پلتفرم‌های این سه غول فناوری، یک پیروزی بزرگ برای مشتریان است؛ یعنی کسانی که هنگام اجرای این استاندارد وقت کمتری را جهت تصمیم‌گیری برای انتخاب دستگاه‌های سازگار، صرف خواهند کرد. دستگاه‌های خانگی هوشمند اخیر نیز معمولاً سعی داشته‌اند تا با سیستم‌های گوناگون هماهنگی داشته باشند، اما همیشه نتوانسته‌اند که از این سه پلتفرم بزرگ پشتیبانی کنند. همچنین فرآیندهای راه‌اندازی و پشتیبانی از ویژگی‌ها نیز می‌تواند در سیستم‌های مختلف، متفاوت باشد.

به گفته CNBC، این گروه در ابتدا بر روی دستگاه‌های ایمنی فیزیکی متمرکز خواهد بود. این قضیه شامل آژیر خطر دود، قفل‌ درب‌ها، پریزهای هوشمند، سیستم‌های امنیتی و کنترل‌های گرمایشی/تهویه‌ای می‌شود. زمینه‌های دیگر و حتی دستگاه‌های تجاری نیز بعد از این موارد موردتوجه قرار خواهند گرفت.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید