کالیفرنیا در طول انتخابات استفاده از DeepFakeهای سیاسی را ممنوع اعلام کرده است - تکفارس 
کالیفرنیا در طول انتخابات استفاده از DeepFakeهای سیاسی را ممنوع اعلام کرده است - تکفارس 
کالیفرنیا در طول انتخابات استفاده از DeepFakeهای سیاسی را ممنوع اعلام کرده است - تکفارس 

کالیفرنیا در طول انتخابات استفاده از DeepFakeهای سیاسی را ممنوع اعلام کرده است

مهدی داوری
۱۶ مهر ۱۳۹۸ - 09:00
کالیفرنیا در طول انتخابات استفاده از DeepFakeهای سیاسی را ممنوع اعلام کرده است - تکفارس 

چند وقتی است که تکنولوژی جدیدی در حال ظهور و رشد است. تکنولوژی که هم بسیار جذاب است و هم می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

دیپ فیک تکنولوژی که هدف آن جعل کردن تکنیکی برای تلفیق تصویر انسان بر اساس هوش مصنوعی است. این فناوری جدید کار کردن آن جهت ترکیب و قرار دادن تصاویر و فیلم‌های موجود روی تصاویر یا فیلم‌های مورد نظر با استفاده از تکنیک یادگیری ماشین تحت عنوان “شبکه مشارکتی مولد” (GAN)  (کلاسی از یادگیری ماشین) بکار می‌رود .

تلفیق تصاویر و فیلم‌های موجود با منبع مورد نظر ویدئویی به نحوی صورت میگیرد که گویی ترکیب هر دو تصویر یا هر دو فیلم یکی است و در یک صحنه رخ می‌دهد که این باعث ایجاد تصاویر جعلی ولی بسیار واقعی می‌شود. در این ترکیب پیچیده به طور مثال می‌تواند یک فرد یا افراد را به گفتن چیزها و یا انجام اقداماتی نشان دهد که هرگز در واقعیت رخ نداده‌اند. این ویدیوها حتی می‌توانند تصویر فرد را در رویدادهای سیاسی و مجرمانه از جمله صحنه‌های قتل، سرقت و غیره قرار دهند که این قسمت خطرناک استفاده از این تکنولوژی است.

اما هولناک‌ترین بخش تکنولوژی دیپ فیک در آن جا است که قربانی آن‌ها فقط مشاهیر نیست و بلکه سیاستمداران را نیز مورد هدف قرار می‌دهند.

نرم افزارهای ساخت دیپ فیک بسیاری تولید شده است و این نوع از دستکاری‌های ویدیویی نه تنها به راحتی در دسترس است، بلکه هر روز سخت تر و سخت تر می‌توان آن‌ها را به عنوان تصاویر جعلی تشخیص داد.

تنها شانسی که برای حفاظت از خود در برابر دیپ فیک وجود دارد این است که با نهایت دقت تصاویر خود را در اینترنت محفوظ نگه داشته؛ البته با وجود احاطه شدن افراد توسط شبکه‌های اجتماعی متعدد و درخواست حساب کاربری برای انجام کوچکترین کارها، نرم افزارهای جاسوسی، اشیای هوشمند و پیچیده شدن فن آوری، پایین بودن سطح آگاهی مردم، حفاظت از اطلاعات به نظر دشوار می‌آید.

دیپ فیک نمایانگر نوعی متفاوت و مخرب تر از تشخیص چهره مرسوم کنونی است. روش مرسوم حال حاضر، نقش مهمی در زندگی‌تان ایفا می‌کند: بوسیله همین فناوری است که می‌توانید تمام عکس‌های یک دوست خاص را در اپلیکیشن Google Photos پیدا کنید. همچنین می‌توانید صورت خود را اسکن نموده و بدون نیاز به کوچکترین دانشی، چهره اسکن شده را در یک فروشگاه یا کنسرت قرار دهید.

Image result for deepfake

بر خلاف بسیاری از سیستم‌های تشخیص چهره، که اساسا ویژگی‌های چهره شما را به یک کد منحصر به فرد برای رایانه تبدیل می‌کند، نرم افزارهای دیپ فیک به منظور تخریب هویت فرد بکار میروند و حتی مجال پرسیدن ندارید، این حقیقت محض است. این سناریوی کابوس است نه فقط برای از بین بردن زندگی شما، بلکه برای دستکاری ادراک عمومی از سران کشورها، مدیران ارشد قدرتمند یا نامزدهای سیاسی.

فناوری دیپ فیک، شکل و حالات نقاط مختلف چهره انسان را از طریق دوربین‌ها کشف کرده و به طرز کاملا باورپذیری چهره همان انسان را جعل کرده و می‌تواند او را در حال حرکت، سخنرانی و هر حالتی که فکر کنید قرار دهد. در واقع از طریق دیپ فیک یک عروسک خیمه شب بازی دیجیتالی که در محیط‌های دیگر، بازتولید می‌شود.

گرچه دیپ فیک دیپ فیک در حالت و اشکال مختلفی و نه فقط برای چهره وجود دارد و حتی سایر اندام بدن انسان و اشیا را نیز می‌تواند تغییر دهد.

جابجایی یا جعل چهره شاید در نوع سرگرم کننده آن جالب باشد، اینکه چهره فردی لاغر را روی فردی چاق قرار داده یا چهره کودک را روی بدن فرد بزرگسال گذاشته ممکن است خنده دار به نظر آید. اما رفته رفته با قویتر شدن نرم افزارها و پیدایش هوش مصنوعی‌ها، حفره‌های سیاهی در این تکنولوژی‌ها پیدا شدند. جابجایی چهره برای برخی اشخاص به کابوس تبدیل شد، دیپ فیک، گریبانگیر سلبریتی‌ها شد.

Image result for deepfake

بهترین روش حفاظت در برابر دیپ فیک، بستگی به خود شما دارد که آیا می‌خواهید عکس خود را از دید عموم حفظ کنید و یا آن را در اینترنت به صورت امن نگه دارید .

شاید تجمیع صدها تصویر از زوایای مختلف سبب ایجاد تصویری بسیار با کیفیت شود اما نبود این تعداد تصویر و زوایا نیز، باز هم می‌تواند مورد استفاده  دیپ فیک قرار گیرد با روش‌هایی همانند کشیدن تصاویر و فریم‌های چندگانه می‌توان شکاف‌ها را پر کرد.

به هر حال برخی دیپ فیک‌ها آنقدر هوشمند شده اند که کیفیت و کمیت مورد نظر تصاویر را می‌توانند بدست آوردند. به خصوص اگر زوایای صورت و چهره‌ها با ویدیو مقصد مورد نظر هماهنگ شود و اگر هم نباشد ممکن است ویدئو و تصاویر مقصد را با مبدا هماهنگ کنند.

اما تهدید دیپ فیک، واقعا تا چه حد پیچیده و جدی است؟ اگر در آینده اعتقاد به این پیدا کنیم که اکثر ویدئو‌ها جعلی هستند پس به چه چیز می‌توانیم اعتماد کنیم. تفاوت میان دروغ و درستی چگونه قابل تشخیص خواهد بود؟

بله این مسئله واقعیت دارد که دیپ فیک خطرناک است و ممکن است به نوعی تهدیدی جدی برای اشخاص مشهور، سیاستمداران و یا حتی مردم عادی به شمار آید. ولی این فقط در مرود دیپ فیک نیست که باید از آن ترسید، تهدیدهای بزرگ تر دیگری هستند که اکثریت مردم عادی را نیز هدف قرار داده اند. همین دو سال اخیر بود که موضوع حفظ حریم شخصی توسط فیسبوک و گوگل به شدت زیر سوال رفت و به دنبال آن باگ امنیتی اپلیکیشن فیس تایم اپل و برنامه‌هایی که بر روی موبایل‌ها خواسته و ناخواسته نصب می‌شوند و تمام اطلاعات و فعالیت‌های کاربران را با اهداف تجاری یا سوء استفاده‌های دیگر رصد میکنند. فن آوری‌ها به سرعت پیشرفت می‌کنند و به راحتی میان مردم منتشر می‌گردند. اما هنوز قوانین جامع و کاملی برای نحوه استفاده از آن‌ها وجود ندارد، هنوز حتی قانون گذاران هم اطلاعات جامعی در خصوص دستگاه‌هایی که میان مردم عرضه می‌شود ندارند. پس دیپ فیک تنها دغدغه نخواهد بود .

اما حالا شاهد اخبار و قانون گذاری جدیدی در رابطه با دیپ فیک هستیم.

ایالت کالیفرنیا آمریکا قانونی را به منظور جلوگیری از تأثیرگذاری ویدیوهای “دیپ فیک” در ایام انتخابات را تصویب کرده است.

هفته گذشته قانونی با عنوان توزیع صوتی یا ویدیویی که جلوه‌ای دروغین و مخرب از سخنان یا اعمال یک سیاستمدار ایجاد می‌کند، جرم محسوب می‌شود در کالیفرنیا تصویب شد.

این قانون در مدت ۶۰ روز پس از انتخابات برای هر کاندیدایی اعمال می‌شود، اما شامل برخی موارد استثنا نیز می‌شود.

در حالی که کلمه “دیپ فیک” در قانون ظاهر وجود ندارد اما می‌توان به وضوح اشاره غیر مستقیم به این تکنولوژی را در آن دید. اخیراً قانون گذاران نگرانی‌هایی را مبنی بر اینکه فیلم‌های دیپ فیکی مانند یک فیلم آهسته از سخنگوی مجلس نانسی پلوسی تولید شده است را داشته‌اند که این ویدیوهای جعلی می‌تواند در آینده در انتخابات تأثیر بگذارد.

در همین زمان، قانونی دیگری هم در کالیفرنیا در حال طی مراحل خود است که ایجاد تصویرهای مستهجن با دیپ فیک را بدون رضایت طرف مقابل ممنوع اعلام می‌کند. در حالی که اخبار اطراف دیپ فیک بیشتر در مورد سیاستمداران است اما طی تحقیقات صورت گرفته اکثر این فیلم‌های تولیدی مواردی هستند که فیلم‌های مستهجن را شامل می‌شود.

باید ببینیم آیا این قانون گذاری می‌توان موجب شود تا قوانین سخت گیرانه بعدی در مورد تکنولوژی دیپ فیک در سراسر دنیا تصویب شود بلکه بتوان تا حدودی این تکنولوژی را چارچوب بندی کرد و به بهترین شکل از آن استفاده کرد یا خیر؟

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید