کمپانی چینی بایدو  خودرو خودران را برای تست عمومی روانه بازار می‌کند - تکفارس 
کمپانی چینی بایدو  خودرو خودران را برای تست عمومی روانه بازار می‌کند - تکفارس 
کمپانی چینی بایدو  خودرو خودران را برای تست عمومی روانه بازار می‌کند - تکفارس 

کمپانی چینی بایدو خودرو خودران را برای تست عمومی روانه بازار می‌کند

مهدی داوری
۸ مهر ۱۳۹۸ - 08:30
کمپانی چینی بایدو  خودرو خودران را برای تست عمومی روانه بازار می‌کند - تکفارس 

خودروهای خودران یا به اصطلاح خودروهای روباتیک به عنوان نوعی وسیله نقلیه شناخته می‌شوند که به صورت اتوماتیک و بدون نیاز به وجود راننده و با پشتیبانی از هوش مصنوعی استفاده شده در آن به صورت کامل خودکار شروع به رانندگی کند.

برای ساخت یک خودرو خودران باید تکنولوژی‌های مختلفی نظیر رادار، لیدار، جی پی اس، بینایی کامپیوتری در هوش مصنوعی خودرو به بهترین شکل ممکن استفاده شود و هوش مصنوعی بتواند از تمامی این تکنولوژی‌ها به بهینه ترین شکل ممکن برای رانندگی استفاده کند.

سامانه‌های هوش مصنوعی که وظیفه کنترل ماشین را برعهده دارند باید بتوانند اطلاعات بدست آمده از محیط را در وهله اول دریافت کرده و سپس شروع به تفسیر این اطلاعات کنند و سپس با مسیریابی و ناوبری مناسب راه خود را انتخاب کنند.

در مرحله بعدی باید هوش مصنوعی بتواند تمامی موانع بر سر راه خود را شناسایی کند و علامت‌های مربوطه را نیز درک کند و به نسبت هر کدام واکنشی مناسب را نشان بدهد.

از جمله شرکت‌هایی که در زمینه ساخت خودروهای خودران فعالیت دارند می‌توان به شرکت ژاپنی تویوتا اشاره کرد که در سال ۲۰۱۳ خودرو خودرانش را معرفی کرد.

از شرکت‌های پیشگام در این صنعت باید به شرکت فوق العاده مشهور تسلا اشاره کرد که با ساخت خودروهای برقی و همین طور خودروهای خودران از رهبران این موج در خودرو سازی به شمار می‌رود.

حالا اما گویا تکنولوژی ساخت خودروهای خودران از دو کشور ژاپن و آمریکا خارج شده است و شاهد حضور این تکنولوژی به صورتی صنعتی در کشور چین هستیم.

شرکت چینی بایدو که به عنوان گوگل چینی نیز شناخته می‌شود روز پنج شنبه در اقدامی جالب اولین ناوگان خودروهای خودرانش را که شامل ۴۵ دستگاه خودرو می‌شود را به صورت عمومی وارد کشور کرد و اجازه حرکت این خودروها به صورت عمومی را دریافت کرد.

این ناوگان خودرویی سعی شده تا به صورت مشخص در برخی شهرهای چین به صورت آزمایشی در خیابان حرکت کنند و نتایج آن مورد بررسی قرار بگیرد اما تعداد زیادی از این خودروهای خودران در شهر چانگشا از استان هونان خواهند بود و این شهر به عنوان یکی از شهرهای مهم آزمایشی شرکت بایدو مورد تایید و انتخاب قرار گرفته است.

شاید از خود بپرسید چگونه شرکت بایدو توانسته به تولید چنین خودروهایی دست پیدا کند؟ باید گفت که در واقع این ناوگان ۴۵ دستگاهی نتیجه همکاری دو شرکت است و بایدو به تنهایی این خودروهای خودران را تولید نکرده است.

شاید بایدو تکنولوژی‌های لازم را در این خودروها پیاده کرده است اما این خودروها نتیجه همکاری نزدیک و قوی بین دو شرکت بایدو و شرکت خودروسازی محلی گروه FAW است.

گروه FAW از جمله شرکت‌های دولتی خودروسازی در چین است که در تولید انواع ماشین‌ها، اتوبوس‌ها، خودروهای توریستی، خودروهای لوکس، کامیون‌های سبک و سنگین فعالیت می‌کند و کار خود را از سال ۱۹۵۳ به صورت رسمی در کشور چین آغاز کرده است.

از خودروهای تولید گروه FAW می‌توان به بسترن، هونگ کی، هایما، اولی و شنلی اشاره کرد.

طبق اعلام کمپانی FAW و بایدو نام این خودرو خودران قرار است به طور رسمی Apollo Robotaxi باشد اما بر اساس L4 Hongqi EV، این اتومبیل‌ها می تواند در سطح ۴ رانندگی و فعالیت کنند.

در مقیاس خودمختاری SAE، خودرو Apollo Robotaxi تقریباً نزدیک به استقلال کامل از هوش انسانی است. و در صورت بروز مشکل باید ماشین بتواند خودش مشکل را تا حدامکان حل کند و نباید با اولین مشکل کنترل خودرو را به راننده انسان برگرداند.

با این وجود، یک عملگر انسانی در هر زمان، فقط در صورت نیاز وارد کار می‌شود و مشکل ماشین را حل می‌کند اما انتظار می‌رود که خود خودرو  Apollo Robotaxi بتواند مشکلش را به شکل کامل حل کند.

کمپانی بایدو گفت که عموم مردم کشور چین از امتحان کردن اتومبیل‌های خودران در یک نوع سرویس مشترک سواری استقبال می‌کنند.

هم اکنون اتومبیل‌های خودران Apollo Robotaxi در یک منطقه خاص جغرافیایی هستند و می‌توانند در حدود ۳۱ مایل از جاده باز حرکت کنند.

اگر تست فعلی این خودروها با موفقیت انجام شود و کمپانی بایدو و FAW به هرچه در نظر داشته‌اند برسند از برنامه‌های کمپانی بایدو این است که در سال آینده نقشه خود را گسترش دهد تا در کل ۸۴ مایل را در برگیرد و این ماشین‌ها بتوانند تا ۸۴ مایل را به صورت خودران حرکت کنند.

اما شاید جالب باشد که بدانید خود شرکت بایدو چگونه توانسته به این تکنولوژی دست پیدا کند؟ باید گفت که طبق اخبار رسمی منتشر شده در اوایل سال جاری دو کمپانی تویوتا و جیلی برای همکاری با بایدو در زمینه فناوری رانندگی و خودروهای رباتیک در چین همکاری خود را شروع کردند که نتیجه این همکاری محصولی است که بایدو آن را وارد بازار کرده است.

نه تنها خودرو Apollo Robotaxi از فناوری خود رانندگی استفاده می کند، بلکه کمپانی بایدو در ساخت زیرساخت‌های خودرو به همه چیز توجه کرده است و این کمپانی روی تکنولوژی با عنوان فن آوری V2X کار می‌کند.

بنابراین، اتومبیل خودران L4 Hongqi EV می‌تواند در صورت لزوم با سایر وسایل نقلیه و زیرساخت ها ارتباط برقرار کند. این فن آوری مستقیماً از کارخانه و همچنین سیستم خودمختار، که اولین واحد تولید انبوه از FAW / Hongqi است، به دست می آید.

با تمامی این اوصاف هر دو شرکت با وجود فناوری تولید انبوه، نگرانی‌های موجود در مورد معماری الکتریکی و الکترونیکی خودرو را برطرف کرده اند. و به عنوان مثال، دیگر تداخل سیگنال مسئله‌ای نیست که باعث نگرانی شود.

با وجود تلاش‌هایی که در شرق آسیا برای ساخت خودروهای خودران در حال انجام است اما در ایالات متحده آمریکا، شرکت‌ها و خودروسازان بی شماری در تلاش هستند تا در این رقابت برای تولید خودرو خودران پیشگام و اول باشند. شرکت‌هایی نظیر وایمو، جنرال موتورز ،و حتی استارت آپ Uber نیز در تلاش برای رسیدن به این تکنولوژی هستند و همگی در حال انجام آزمایشات مربوط به اتومبیل‌های خودران هستند.

باید ببنیم با وجود سرمایه گذاری‌های کلانی که شرکت‌های آمریکایی در این حوزه کردند آیا شرکت‌های آسیایی که در حال فعالیت در کشورهای کره جنوبی، چین و یا ژاپن هستند می‌توانند در این زمینه گوی سبقت را از رقبای آمریکایی بربایند و خود را به عنوان پرچم دار این حوزه خاص از صنعت هوش مصنوعی و خودروسازی معرفی کنند یا خیر؟

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید