فیس‌بوک ده هزار برنامه را به حالت تعلیق درآورد - تکفارس 
فیس‌بوک ده هزار برنامه را به حالت تعلیق درآورد - تکفارس 
فیس‌بوک ده هزار برنامه را به حالت تعلیق درآورد - تکفارس 

فیس‌بوک ده هزار برنامه را به حالت تعلیق درآورد

مهدی داوری
۳۱ شهریور ۱۳۹۸ - 11:00
فیس‌بوک ده هزار برنامه را به حالت تعلیق درآورد - تکفارس 

فیس‌بوک به دلیل سو استفاده از داده‌ها و اطلاعات کاربران و مصرف کنندگان خود تحت نظر قرار گرفته است.

اما نکته مثبت این موضوع در این است که گویا فیس‌بوک در این رابطه هوشیار و آگاه بوده است و توانسته تا برای محافظت از اطلاعات کاربران خود و جلوگیری از ربودن این اطلاعات و داده‌ها اقداماتی انجام بدهد تا این مشکل را حل کند و دوباره اعتبار خود را برگرداند.

در تلاش برای انجام این کار و محافظت از داده‌ها مصرف کننده‌ها کمپانی فیس‌بوک در جدیدترین بیانیه خود اعلام کرده است که این شرکت به عنوان بخشی از تحقیقات مداوم خود در مورد استفاده نادرست و غلط از داده‌ها بیش از ده هزار برنامه مشکوک را به حالت تعلیق درآورده است تا بتواند با بررسی درست سو استفاده از داده‌ها کاربران را کم کند و به حداقل برساند تا در نهایت این مشکل را به شکل کامل حل کند.

این اتفاقی در حال رخ می‌دهد که کمیسیون تجارت فدرال (The Federal Trade Commission) و وزارت دادگستری ایالت متحده آمریکا (The United States Department of Justice) چندین مرتبه شروع به تحقیقات چندگانه در داخل این کمپانی کردند که البته دلیل این تحقیقات نیز همین اتهام سو استفاده از داده‌ها توسط فیس‌بوک است.

فیس‌بوک خاطر نشان کرده است که اکثر برنامه‌هایی که به دلیل استفاده از داده‌ها حذف شده‌اند و یا در حالت تعلیق هستند به توسعه دهندگان کوچک برگردانده شده اند، که ۴۰۰ مورد آمار دقیق توسعه دهندگان است که توسط فیس‌بوک اعلام شده است. البته مسئله مهم تر در این رابطه این است که هنوز مشخص نیست که چگونه چنین تعداد کمی از توسعه دهندگان موفق به انتشار هزاران برنامه بدون قرار گرفتن در زیر رادار فیس‌بوک شدند و توانسته‌اند بیش از ۱۰ هزار برنامه مخرب را تولید کنند و فیس‌بوک تا امروز متوجه آن نشده است.

با وجود این برخورد فیس‌بوک با این برنامه نویس‌ها اما هنوز فیس‌بوک هیچ خبر و بیانیه رسمی منتشر نکرده است تا در آن اعلام کند که آیا قصد دارد تا علیه این برنامه نویسان اقدام قانونی انجام بدهد یا خیر و یا حتی دسترسی دائمی آنها به این بستر را ممنوع اعلام کنند و اجازه ورود این برنامه نویسان را به این بستر ندهند.

البته وب سایت خبری The Verge اظهارات که در پایین منتشر شده است  را از سخنگوی فیس‌بوک دریافت کرده است که در آن شاهد اطلاعات بیشتر در مورد تعلیق هستیم و توضیحاتی که در این رابطه بیان شده است را می‌خوانیم:

بله، این سیستم تعلیق که توسط فیس‌بوک در حال انجام است به صورت متحرک بوده است. البته تعلیق یک برنامه از پلتفرم فیس‌بوک لزوما نشان دهنده این نیست که این برنامه جز برنامه‌هایی است که از داده‌های کاربران سواستفاده می‌کند. در چندین مورد و فقره، ما یک برنامه را به دلیل سوء استفاده از اطلاعات و یا مشکوک بودن به استفاده از داده‌ها تعلیق کرده‌ایم اما برخی از برنامه نیز به دلایل دیگر ممکن است با این تعلیق مواجه شده باشند به طور مثال به دلیل ارتباط برنامه با یک شخص یا یک نهاد که ممکن است نقض خط مشی‌های فیس‌بوک کرده است و ما به این دلیل این برنامه را به حالت تعلیق درآورده ایم. تعلیق همچنین نشان نمی‌دهد که یک برنامه دسترسی به داده های قابل توجهی از کاربران داشته است و یا داده‌های زیادی از کاربران به دست آورده است، زیرا برخی از برنامه‌های مرتبط با یک نهاد مشکوک ممکن است برنامه های “آزمایشی” باشند که هرگز برای عموم منتشر نشده اند. شناسایی سریع این برنامه بدون شک یک کار چالش برانگیز است که ما در حال انجام آن هستیم.

در ماه جولای فیس‌بوک به خاطر رسوایی اتفاق افتاده در کمبریج آنالیتیکا مجبور به پرداخت ۵ میلیارد دلار شده است و با جدیدترین تحقیقات به نظر می‌رسد هنوز هم فیس‌بوک در معرض خطر است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید