اپلیکیشن‌های گوگل در هوآوی میت ۳۰ پرو وجود نخواهند داشت - تکفارس 
اپلیکیشن‌های گوگل در هوآوی میت ۳۰ پرو وجود نخواهند داشت - تکفارس 
اپلیکیشن‌های گوگل در هوآوی میت ۳۰ پرو وجود نخواهند داشت - تکفارس 

اپلیکیشن‌های گوگل در هوآوی میت ۳۰ پرو وجود نخواهند داشت

مسلم رفیعی
۲۹ شهریور ۱۳۹۸ - 12:30
اپلیکیشن‌های گوگل در هوآوی میت ۳۰ پرو وجود نخواهند داشت - تکفارس 

هوآوی به‌تازگی جدیدترین Mate 30 Pro خود را معرفی کرده‌، اما ممکن است که فروش این گجت هوشمند در اروپا با مشکلاتی مواجه شود. این غول چینی در اوایل سال جاری میلادی در لیست نهادهای آمریکا قرار گرفت و بدین‌شیوه، از معاملات شرکت‌های آمریکایی با این شرکت جلوگیری به عمل آمد. گوگل در ماه گذشته اعلام کرد که این لیست به این معنا است که هوآوی نمی‌تواند در گوشی جدید خود (Mate 30 Pro) از اپلیکیشن و خدمات از پیش‌ نصب‌شده گوگل استفاده نماید، که این اقدام به معنای قطع دسترسی گوشی‌های هوآوی به بخش‌های کلیدی اندروید، مانند Google Play Store است.

حال این شرکت چینی، این موضوع را تأیید کرده‌ است. ریچارد یو (Richard Yu)، مدیرعامل بخش محصولات مصرفی هوآوی امروز صبح در یک رویداد خبری در کشور آلمان ظاهر شد و اظهار کرد که شرکت ‌آن‌ها مجبور به رها کردن مجوز استفاده از سرویس تلفن همراه گوگل (GMS) در رابطه با تلفن‌های هوشمند سری Mate 30 خود شده است. وی به‌صورت خلاصه اعلام کرد:

ما نمی‌توانیم از هسته خدمات موبایلی گوگل استفاده کنیم و به‌جای آن، باید از هسته خدمات موبایلی هوآوی (HMS) استفاده نماییم. این کار به دلیل سیاست دولت آمریکا است که ما را مجبور کرده‌ تا برای اجرای فروشگاه نرم‌افزاری خود در گوشی‌های سری Mate 30، از HMS بهره جوییم.

فروشگاه Play Store گوگل بخش مهمی از مجوز خدمات همراه این شرکت است، این اپلیکیشن در واقع شاهراه دسترسی به سایر نرم‌افزارهای این شرکت در خارج از چین است. هوآوی نمی‌تواند به راحتی با این موضوع کنار بیاید، بنابراین به جای آن سعی دارد تا جایگزین خود را برای فروشگاه Play Store و همچنین سایر خدمات مرتبط با گوگل ایجاد نماید. این غول فناوری چینی در حال سرمایه‌گذاری ۱ میلیارد دلاری جهت تأمین‌مالی توسعه، رشد کاربران و نیز بازاریابی خدمات موبایلی خود است.

در حال حاضر، ۴۵۰۰۰ برنامه کاربردی مرتبط با خدمات موبایلی هوآوی وجود دارند، اما هزاران اپلیکیشن دیگر نیز وجود دارند که فقط نیاز به تغییر وضعیت و موجود شدن در Huawei App Gallery دارند. این یک وظیفه بزرگ برای این شرکت است که توسعه‌دهندگان را به سمت ساخت اپلیکیشن برای این سیستم‌عامل سوق دهد، اما این شرکت به غیر از این گزینه، هیچ راه‌حل دیگری در اختیار ندارد.

سخنگوی هوآوی در طی سخنرانی دو ساعته خود، کمتر از یک دقیقه در مورد منع استفاده از سیستم‌عامل اندروید صحبت کرد.  واضح است که این شرکت قصد داشته تا مشتریان و توسعه‌دهندگان را متقاعد سازد تا به سیستم‌عامل این شرکت که در واقع می‌توان آن را نسخه‌ای از اندروید دانست (مبتنی بر Android Open Source Project) روی بیاورند.

با این حال، برخی امیدوارند که این ممنوعیت‌ها در نهایت از میان برداشته شوند و یا اینکه، هوآوی بتواند راهی را برای دور زدن این محدودیت‌ها پیدا نماید. رویترز گزارش می‌دهد که این شرکت چینی، رابطی را عرضه خواهد کرد که به کاربران اجازه دسترسی به برخی از اپلیکیشن‌های گوگل را خواهد داد، اما هنوز روشن نیست که چه تعداد برنامه در دسترس خواهند بود و یا اینکه این کار چگونه انجام خواهد شد.

Meizu (یک شرکت فناوری‌محور) پیش از این، دستگاه‌های خود را به‌همراه یک سیستم‌عامل اختصاصی در اروپا عرضه کرده بود؛ که این گجت‌ها می‌توانستند از امکانات کلیدی گوگل و همچنین فروشگاه اپلیکیشن‌های آن شرکت بهره ببرند. گوگل جهت مبارزه با چنین اقداماتی، اعطای گواهینامه‌ها را سخت‌تر کرده و حتی مسدود کردن دسترسی تجهیزات غیرمجاز به برنامه‌ها و خدمات خود را نیز آزمایش کرد.

با توجه به این قضایا، هوآوی در رابطه با Mate 30 Pro وضعیت بسیار دشواری را پیش‌رو دارد. این شرکت جهت دور‌زدن محدودیت‌های گوگل، این گوشی را در رنگ‌ها و طرح‌های جدید عرضه کرده است، اما همچنان این دستگاه‌ها قابل گواهی‌شدن نیستند. در نهایت این موضوع به مصرف‌کنندگان در اروپا و سایر جاهای دیگر مربوط خواهد شد که آیا حاضرند که با در نظر گرفتن نبود اپلیکیشن‌های ضروری گوگل، این گوشی هوشمند چینی را خریداری نمایند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید