ورزش باعث کاهش افسردگی می‌شود - تکفارس 
ورزش باعث کاهش افسردگی می‌شود - تکفارس 
ورزش باعث کاهش افسردگی می‌شود - تکفارس 

ورزش باعث کاهش افسردگی می‌شود

سید محمد معلمی
۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - 16:00
ورزش باعث کاهش افسردگی می‌شود - تکفارس 

اگرچه دلایل روشن و واضحی در مورد تأثیرات ورزش بر کاهش افسردگی وجود ندارد ولی شواهد و قرائن این‌گونه نشان می‌دهند که این فرضیه واقعیت دارد. در جدیدترین مطالعه پزشکی، حالا مشخص شده که سیستم اندوکانابینوئید بدن در این بین نقش کلیدی ایفا می‌کند.

محققان بر این باورند که افزایش مدت زمان فعالیت‌های ورزشی، بهبود احساسات و ارتقای سیستم اندوکانابینوئید می‌تواند به درمان سریع‌تر افسردگی کمک نماید.

در مطالعه‌ای که جدیداً انجام شده، پزشکان تغییراتی در احساسات و سطح سیستم اندوکانابینوئید افرادی که از بیماری افسردگی رنج می‌برند و به شیوه‌های مختلفی دوچرخه‌سواری می‌کردند، یافتند. آنها متوجه شدند، افرادی که سریع‌تر رکاب می‌زنند میزان اندوکانابینوئید بیشتری داشته و روحیه شادتری دارند.

اندوکانابینوئید سیستمی در بدن است که پیام‌های مربوط به اندوکانابینوئیدها، کانابینوئیدها و دریافت‌کننده‌ها را ارسال می‌کند. این سیستم در سرتاسر بدن کارایی دارد و باعث افزایش عملکرد سیستم‌های ایمنی، عصبی، قلبی و عروقی می‌شود. زمانی که سیستم اندوکانابینوئید با یک دریافت‌کننده ارتباط برقرار می‌کند، سیگنالی را به سلولی می‌فرستد تا به او بفهماند که در حال انجام دادن فعالیت است.

در جدیدترین مطالعه انجام شده که در بخش پزشکی ژورنال Sports  & Exercise به چاپ رسیده است، محققان ادعا کرده‌اند که فاکتورهای بهبوددهنده احساسات که به فعالیت‌های ورزشی ربط دارند، حاوی چندین مکانیسم بیولوژیکی هستند که سیستم اندوکانابینوئید تنها یکی از آن‌هاست.

دکتر یاکوب دی میر (Jacob D.Meyer)، استادیار گروه حرکت‌شناسی دانشگاه ایالت یووا (Iowa) می‌گوید:

درمان افسردگی با استفاده از روش‌هایی که در آنها دارو وجود ندارد، برای علم پزشکی بسیار بااهمیت است. اگر ما بتوانیم رابطه سیستم اندوکانابینوئید و ورزش کردن را متوجه شویم، قادر خواهیم بود اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست آوریم

احساس تنهایی و یا غمگین بودن می‌تواند به خاطر پستی و بلندی‌های زندگی‌های روزمره باشد و اگر سختی‌ها و استرس‌ها بیشتر شد، قطعاً تأثیر این احساسات نیز افزایش خواهد یافت. در این بین، افسردگی حالتی است که تنهایی و غم بیش از حد معمول در شخصیت انسان باقی می‌مانند.

بر اساس اطلاعات به دست آمده از مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها و در بازه زمانی سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶، حدود ۲ درصد جمعیت بالای ۲۰ سال ایالات متحده به بیماری افسردگی مبتلا بوده‌اند. البته درمان این بیماری با تغییرات احساسات و شرایط زندگی افراد و سایر فاکتورهای روانی و فیزیکی به مدت حداقل ۲ هفته به طول می‌انجامد. این بیماری نسبت به سایر مریضی‌ها نظیر دیابت و آرتروز تأثیر به مراتب بدتری بر کارایی افراد در جامعه می‌گذارد و باعث می‌شود سلامت آنها بیش از پیش در معرض خطر قرار گیرد.

در این مطالعه، تیم تحقیق‌کننده ۱۷ خانم بین ۱۷ تا ۲۰ سال را با روش‌های جدید درمان افسردگی مورد آزمایش قرار دادند. هر کدام از این افراد، دو بار و به مدت ۳۰ دقیقه دوچرخه‌سواری را انجام دادند. در جلسه اول، با بیماران به شکل خاصی رکاب زدند که پزشکان از آنها درخواست کرده بودند. در جلسه دوم، دکترها اعلام کردند که در انتخاب شیوه رکاب زدن آزاد هستند و می‌توانند هرگونه که دوست دارند، این کار را انجام دهند. در پایان هر کدام از این افراد، جلسه آزمایشی خود را با یک بازه زمانی حداقل ۱ هفته‌ای به پایان رساند.

محققان هم پس از هر جلسه نمونه‌ای از خون آنها دریافت کردند. به علاوه، پزشکان از بیماران خواستند تا ۱۰ دقیقه قبل و ۳۰ دقیقه بعد از دوچرخه‌سواری، به پرسش‌نامه طراحی شده نیز پاسخ دهند.

نتایج به دست آمده نشان داد که احساسات افراد بعد از هر دو جلسه رکاب زدن بهبود یافته ولی وضعیت سیستم اندوکانابینوئید تنها بعد از جلسه‌ای که به افراد گفته شد چگونه رکاب بزنند، بهتر شده بود و بعد از بار دوم تغییرات خاصی مشاهده نشد.

یاکوب دی میر اعلام کرد که او و همکارانش از نتایج به دست آمده پس از جلسه دوم شگفت‌زده شده‌اند.

شاید بتوانیم نتیجه را این‌گونه اعلام کنیم که تعداد محدود شرکت‌کنندگان و میزان شدت آزمایش اول، با انرژی مصرف شده در آزمایش دوم برابری می‌کند و به همین دلیل بود که برخی‌ها توانستند مدت زمان رکاب زدن را در ۳۰ دقیقه و بعضی‌ها آن را در مدت بیشتر یا کمتری به پایان برسانند.

به علاوه، می‌توانیم بگوییم که وقتی گروهی از پزشکان به بیماران دستور می‌دهند که فلان کار را به شکل خاص و در مدت زمان معینی انجام دهند، ذهن شرکت‌کنندگان درگیر می‌شود و در نتیجه فاکتورهای روانی و بیولوژیکی بر نتیجه کار آنها تأثیر می‌گذارند.

یکی از مهم‌ترین نتایجی که این پروژه تحقیقاتی به آن دست یافت، این بود که مدت زمان روش‌های مشخص شده درمانی با شیوه‌های آزادانه بسیار بیشتر است. برای مثال، کاملاً مشخص شد که سطح سیستم اندوکانابینوئید با میزان بهبود احساسات به مدت ۳۰ دقیقه پس از انجام فعالیت‌های ورزشی در ارتباط بود.

از نظر آقای یاکوب دی میر، این یعنی سیستم اندوکانابینوئید در روش‌های درمانی مشخص شده باعث شادتر شدن افراد می‌شود. او می‌گوید:

این آزمایش به ما نشان می‌دهد که تأثیر روش‌های درمانی از پیش تعیین شده بر احساسات بسیار سریع است و دوام بیشتری دارد. اما عدم تغییر در سیستم اندوکانابینوئید علی‌رغم احساس بهتر بیماران، نشان می‌دهد که فاکتورهای زیادی در احساسات افراد وجود دارند که بر انجام فرآیند درمان تأثیر می‌گذارند

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید