بررسی تخصصی ساندبار HW-N950 شرکت سامسونگ - تکفارس 
بررسی تخصصی ساندبار HW-N950 شرکت سامسونگ - تکفارس 
بررسی تخصصی ساندبار HW-N950 شرکت سامسونگ - تکفارس 

بررسی تخصصی ساندبار HW-N950 شرکت سامسونگ

سید محمد معلمی
۶ بهمن ۱۳۹۷ - 20:00
بررسی تخصصی ساندبار HW-N950 شرکت سامسونگ - تکفارس 

مطمئناً افرادی که می‌خواهند از صدای فیلم‌ها یا آهنگ‌هایی که گوش می‌دهند لذت ببرند، به دنبال خرید یک ساندبار با قیمت مناسب و مقرون به صرفه می‌گردند اما به خاطر گزینه‌های متعدد موجود در بازار، پیدا کردن مورد ایده‌آل کار هر کسی نیست. با تکفارس همراه باشید تا شما را با یکی از بهترین ساندبارهای موجود در بازار آشنا کنیم.

آسان‌ترین راه برای لذت بردن از کیفیت صدای Dolby Atmos، استفاده از ساندبار HW-N950 شرکت سامسونگ می‌باشد

دانلود ویدئو با کیفیت ۷۲۰p

نقاط قوت

  • کیفیت صدای بدون نقص و عملکرد فوق‌العاده
  • احساس شنیدن صدای ۳D
  • طراحی زیبا و هنرمندانه
  • راه‌اندازی آسان و بدون دردسر
  • استفاده از سیستم رمزگشایی صوتی DTS

نقاط ضعف

  • ندارد

شاید بهتر باشد ساندبار HW-K950 سامسونگ که با ۱۵ درایور و قیمت ۱۵۰۰ دلاری به فروش می‌رسد را بهترین محصول کمپانی کره‌ای بدانیم زیرا کیفیت صدای Dolby Atmos را به افراد هدیه می‌دهد. اما گویا این شرکت تصمیم گرفته کمی از قیمت ساندبارهایش کم کند هرچند انجام چنین کاری بعید است نتیجه دهد چرا که سامسونگ چه بخواهد و چه نخواهد، در بازار ساندبارهایی که دارای کیفیت صدای Dolby Atmos هستند بی‌رقیب است و تا به حال شرکتی نتوانسته روی دست این کمپانی بلند شود.

اگرچه ما اسم HW-K950 را آوردیم ولی این به معنای بی‌کیفیت بودن مدل HW-N950 نیست. این دستگاه که با قیمت ۱۷۰۰ دلار به فروش می‌رسد، می‌تواند با صدایی که پخش می‌کند، احساس خوبی به کاربران ارائه دهد. قرار دادن درایورها در کناره‌ها و جلو، پشتیبانی از کیفیت صدای محیطی Dolby Atmos و DTS 3D و همچنین بدون نویز بودن صوت، سبب شده تا بیش از پیش از به بی‌رقیب بودن سامسونگ در تولید ساندبار اذعان کنیم.

دستگاهی قدرتمند

قرار دادن ۱۷ اسپیکر در سیستم یک ساندبار اصلاً کار ساده‌ای نیست ولی این اتفاق آن‌قدر ماهرانه در HW-N950 به انجام رسیده که می‌توانیم تمام این وسایل را در محصول سامسونگ ببینیم. مطمئناً با وزن حدوداً ۲۸ کیلوگرمی و ظاهر سفید رنگ زیبا، شنیدن به آهنگ مورد علاقه احساس فوق‌العاده‌ای به افراد خواهد داد.

قطعات داخلی این محصول کمپانی کره‌ای که درون فوم پیچیده شده‌اند عبارتند از: خودِ ساندبار که به تنهایی تقریباً ۱۰ کیلوگرم است، پخش کننده صدا از زیر و اسپیکرهای کوچک. همه اینها دارای بدنه‌ای پلاستیکی به رنگ مشکی با خطوط راه‌راه مشبکی می‌باشند.

بررسی تخصصی ساندبار HW-N950 شرکت سامسونگ - تکفارس 

مدل HW-N950 تنها کمی از نمونه HW-K950 بزرگ‌تر است. ضمن اینکه به خاطر طراحی نسبتاً ساده، تنها در درایورهای کناری و دکمه‌های مرکزی آن می‌توانیم تغییرات جزئی را مشاهده کنیم.

جعبه لوازم جانبی همراه با این ساندبار، حاوی تمام چیزهایی است که شما به آنها احتیاج دارید که از آن جمله می‌توانیم به سیم‌های پاور، کابل HDMI، کنترل از راه دور و گیره اتصال دهنده به دیوار اشاره نماییم. به خاطر سایز تقریباً ۱۰*۱۲۱ سانتی‌متری، می‌توانیم بگوییم که HW-N950 به راحتی فضایی به اندازه یک تلویزیون را اشغال می‌کند ولی اگر تصمیم گرفته‌اید آن را به دیوار وصل کنید، باید اطمینان حاصل نمایید که پیچ‌ها را به سطحی گچی بزنید.

شیوه راه‌اندازی

همچون بسیاری از ساندبارهای دیگر، بهترین و راحت‌ترین راه برای راه‌اندازی HW-N950، استفاده از پورت‌های ARC HDMI در خودِ ساندبار و تلویزیون است. در واقع، برای اینکه از بهترین کیفیت صدای ممکن بهره‌مند شوید، این کار تنها راه جهت شنیدن صدای Dolby Atmos می‌باشد. به علاوه، درگاه ARC کیفیت HDR 4K (شامل HDR10، HDR10+ و Dolby Vision) را نیز از طریق تلویزیون و با ۶۰ فریم بر ثانیه ارائه خواهد کرد. همچنین این دستگاه می‌تواند از دستورات CEC نیز پیروی کند یعنی شما قادر خواهید بود با اکثر کنترل از دور تلویزیون‌ها، دستگاه را خاموش یا صدای آن را کم و زیاد کنید فقط توجه داشته باشید که احتمالاً به روشن کردن CEC در تلویزیون خودتان نیاز خواهید داشت.

کارایی ساندبار HW-N950 سامسونگ بسیار زیاد است

برای اجرای محتواهای Blu-ray از طریق پخش‌کننده‌های این‌چنینی، ساندبار HW-N950 دارای دو ورودی کابل HDMI است. ما پیشنهاد می‌کنیم که برای بهره‌مندی از بهترین صدا، منابع باکیفیتی را به محصول سامسونگ وصل نمایید. دیگر اتصالات موجود عبارتند از: ورودی اپتیکی، بلوتوث و وای‌فای.

بررسی تخصصی ساندبار HW-N950 شرکت سامسونگ - تکفارس 

آنتن‌های بیسیم و پخش کننده‌های از زیر، به صورت اتوماتیک با این ساندبار جفت می‌شوند ولی بهتر است پیش از روشن کردن دستگاه، بر اساس راهنمای موجود پیش بروید یعنی ابتدا پخش کننده صدا از زیر، بعد آنتن و سپس ساندبار را وصل نمایید. اگر این کار را انجام ندهید، ممکن است LEDهای آبی و قرمز در پشت اسپیکر مورد بحث خاموش و روشن شوند و مجبور شوید ساندبار را ری‌استارت کنید. بر خلاف ساندبار Atmos/DTS:X YSP-5600 شرکت یاماها، هیچ‌گونه تنظیماتی برای کالیبره شدن خودکار در محصول سامسونگ وجود ندارد بنابراین شما باید کانال را به صورت دستی به حالت تعادل برسانید. اگر امکان‌پذیر بود، سامسونگ بهترین تنظیمات محیط و مسافت را بر اساس مکانی که کاربر نشسته پیشنهاد خواهد کرد تا فرد شنونده بهترین کیفیت صدا را دریافت کند.

حضوری پررنگ و کیفیت صدای یک‌پارچه

امکان دارد حتی بعد از چند هفته حضور ساندبار عظیم‌الجثه HW-N950 سامسونگ، شما هنوز هم به حضور آن در کنار تلویزیون خود عادت نکنید. همان‌طور که گفتیم، سایز بزرگ این دستگاه با یک تلویزیون (برای مثال ۶۵ اینچی و یا حتی بزرگ‌تر) برابری می‌کند ولی با توجه به اینکه می‌توانیم به کیفیت صدای Dolby Atmos گوش دهیم، حیف است به بهانه سایز، سراغ دستگاه کوچک‌تری برویم بنابراین اگر می‌خواهید این محصول سامسونگ را خریداری کنید، هم پول خود را آماده نمایید و هم مکان مناسبی برای آن تدارک ببینید.

بررسی تخصصی ساندبار HW-N950 شرکت سامسونگ - تکفارس 

ساندبار HW-N950 برای هر کدام از سه کانال اسپیکر جلویی خود، از دو پخش کننده صدا از زیر و بلندگو بهره می‌برد. این وسایل از طریق درایورهای دوگانه به بالای محصول سامسونگ وصل هستند. ضمن اینکه بالای هر کدام از آنها یک آنتن وجود دارد تا صدا را به سقف رسانده و احساس گوش دادن به صوت ۳D را به کاربر القا کند.

در این‌جا باید به درایورهای کناری اشاره کنیم که برای ارسال و انعکاس صدا به دیوار در ساندبار سامسونگ جای گرفته‌اند. این قطعات سبب شده‌اند از قطعات موجود در ۵٫۱٫۴ مدل HW-K950، صدا کیفیت بسیار بهتری داشته باشد. اگرچه نمی‌توانیم ادعا کنیم که این اسپیکرهای کناری همان کیفیت صدایی را ارائه می‌دهند که اسپیکرهای معمولی پخش می‌کنند ولی به خاطر پخش صدای سه بعدی، باز هم عملکرد قابل‌قبولی دارند.

بررسی تخصصی ساندبار HW-N950 شرکت سامسونگ - تکفارس 

[highlight] قدرت، روان بودن صدا و صوت بدون نویز، مهم‌ترین ویژگی‌های صدای پخش شده از ساندبار HW-N950 سامسونگ به شمار می‌روند [/highlight]

شیوه طراحی هنرمندانه، ویژگی است که در اکثر ساندبارهای اخیر سامسونگ مشاهده می‌کنیم و مدل HW-N950 نیز از این ویژگی مستثنی نیست. آن‌هایی که با سری پلاس ساندبارهای سامسونگ آشنا هستند، مطمئناً کنترل از راه دور این محصول کمپانی کره‌ای را خواهند شناخت.

دکمه‌های روان برای کاهش یا افزایش صدا و تغییر میزان صدای پخش شده از زیر، سبب می‌شود در تاریکی نیز بتوانیم با کنترل از راه دور HW-N950 استفاده کنیم. ضمن اینکه فشردن دکمه Sound Mode باعث فعال شدن حالت پخش هوشمند (Smart) خواهد شد. شما می‌توانید این قابلیت را روشن نمایید و دیگر خاموش نکنید تا هر منبع با هر کیفیتی را وارد کردید، صدای آن با کیفیت عالی پخش گردد. حالت‌های استاندارد (Standard) و اطراف (Surround) نیز در این دستگاه وجود دارند ولی معمولاً حالت هوشمند گزینه پیش‌ روی ماست.

بررسی تخصصی ساندبار HW-N950 شرکت سامسونگ - تکفارس 

این کار برای کسانی که نمی‌خواهند با حالت‌های مختلف DPS و یا منوی موجود کار کنند، کاربرد زیادی خواهد داشت ولی به خاطر اینکه شیوه کالیبره کردن خودکار وجود ندارد، وقتی می‌خواهید صدا را با توجه به محیطی که در آن قرار دارید تنظیم کنید، محدودیت ایجاد خواهد شد. البته تنظیم کانال‌های مختلف با استفاده از دکمه‌های تنظیمات و مکان‌یابی و صفحه نمایش LED که شما را راهنمایی خواهد کرد، کار آسانی خواهد بود. یکی از نکات منفی این ساندبار، تنظیمات محدود صدای Bass و Treble برای EQ است هرچند با نگه داشتن دکمه تنظیمات به مدت ۵ ثانیه سبب تنظیم EQ چند بندی خواهد شد بنابراین انجام چنین کاری بیشتر از آن‌که لذت‌بخش باشد، طاقت‌فرساست. این را اضافه کنیم که اگر سامسونگ چنین گزینه‌ای که به دستگاه‌های میان‌رده مربوط است را در HW-N950 قرار می‌داد،‌ به نظر نمی‌رسید مشکلی به وجود می‌آمد.

یکی از بهترین تغییرات افزوده شده در HW-N950 نسبت به مدل HW-K950، رمزگشایی با شیوه صوتی DTS است که از جمله ویژگی‌های می‌توانیم به DTS HD اشاره کنیم. اگرچه امروزه بیشتر فایل‌های صوتی از کیفیت ۴K Ultra HD Blu-ray پشتیبانی می‌کنند و Dolby Atmos را به DTS:X ترجیح می‌دهند ولی هنوز هم فایل‌های صوتی بسیاری هستند که به شیوه پخش محیطی DTS وفادار مانده‌اند. شاید بپرسید این نکات چه ربطی به ساندبار مورد بحث ما دارد ولی باید بگوییم اتفاقاً نکته همین‌جاست زیرا وقتی HW-N950 از سیگنال‌های کمتر فشرده استفاده کند، کیفیت صدای بیشتری خواهد داشت.

دیگر فرمت‌های پشتیبانی شده عبارتند از: Alexa (یعنی محصول سامسونگ از اسپیکر Echo آمازون و تمام دستگاه‌های دارای دستیار صوتی Alexa پشتیبانی می‌نماید) و یک شیوه جدید به نام UHQ Sound که رزولوشن فایل‌های صوتی را به اندازه ۳۲ بیت افزایش می‌دهد تا صدایی پویاتر به گوش برسد.

عملکرد

واقعیت این است که ساندبارها در حد و اندازه خودشان انتظارات را برآورده می‌کنند بنابراین فکر نکنید باید هم‌چون اسپیکرها کیفیت صدای آن‌چنانی داشته باشند.

هنگام گوش دادن به صدای در حال پخش از طریق ساندبار HW-N950، قطعاً تحت تأثیر کیفیت صدا قرار خواهید گرفت

نمی‌توانیم اطمینان خاطر دهیم که آیا با درایورهای موجود در ساندبار HW-N950 سامسونگ دیگر نمی‌توانیم دستگاه بهتری پیدا کنیم ولی به صراحت اعلام می‌داریم که این دستگاه بهترین ساندبار تولید شده توسط کمپانی کره‌ای است. برای شرکتی که سرمایه‌گذاری زیادی در بخش گوشی‌ها و تلویزیون‌های هوشمند کرده، تولید چنین ساندباری شاید از نظر شما عجیب باشد ولی مطمئناً با شنیدن صدا از HW-N950، پی به برتری سامسونگ در این زمینه نیز خواهید برد.

از زمانی که فایل صوتی دارای کیفیت صدای Dolby Atmos را در دستگاه قرار دادید، متوجه خاص بودن این مدل خواهید شد. قدرت، روان بودن صدا و صوت بدون نویز، مهم‌ترین ویژگی‌های صدای پخش شده از ساندبار HW-N950 سامسونگ به شمار می‌روند. در واقع پس از آزمایش اولیه روی این دستگاه، افکت‌های ایجاد شده به صورت صدای بیس و بسته از کناره‌ها و عقب این ساندبار، همه افراد را متعجب خواهد کرد.

برای مثال، اگر فیلمی به نمایش درآید و در آن پرنده‌ای در حال پرواز باشد، به خاطر اینکه صدا توسط اسپیکرها در اطراف اتاق و فضا پخش می‌شود، گویا در همان منطقه نشسته‌ایم. ضمن اینکه اگر باران ببارد، به نظر می‌رسد که صدای شرشر آب از بالای سر به خوبی حس می‌گردد.

بررسی تخصصی ساندبار HW-N950 شرکت سامسونگ - تکفارس 

اگر بخواهیم این محصول سامسونگ را با دیگر ساندبارهای مشابه مقایسه کنیم نیز به نظر ما، مدل HW-N950 برتری خواهد داشت. برای مثال، فقط کافی است یک صدای اسلوموشن را پخش کنید تا متوجه بهتر بودن، قدرت، کیفیت و وضوح صدای HW-N950 نسبت به Sib Evo Dolby Atmos شرکت Focal بشوید.

پس از اینکه چند فیلم پخش شد نیز نتوانستیم بهتر بودن مدل HW-N950 را زیر سؤال ببریم و مدام تحت تأثیر کیفیت صدا قرار می‌گرفتیم.

تغییر برخی تنظیمات ممکن است دستگاه مورد بحث ما را کمی از حالت باکیفیت خود خارج کرده و صدای استریو را تحت‌الشعاع قرار دهد. ضمن اینکه صدای بیس نیز وضع معمولی خود را از دست می‌دهد. البته اگر بخواهید همان صدا را از طریق تلویزیون پخش کنید، مطمئناً کیفیت صوت تا حد دستگاه میان‌رده پایین خواهد آمد ولی همچنان ارزش شنیدن را دارد.

در زمینه پخش موسیقی نیز HW-N950 تبحر خاصی دارد. قطعاً نمی‌توانیم بگوییم که وضوح صدا هنگام پخش آهنگ همچون اسپیکرهای وایرلس KEF LS50 (دستگاهی که صدها دلار از HW-N950 بیشتر است) می‌باشد ولی باز هم کیفیت صدای پخش شده از دستگاهی که سامسونگ برای مصارف سینمایی ساخته شما را حیرت‌زده خواهد کرد.

ضمانت نامه تعویض HW-N950

پس از خرید این دستگاه، سامسونگ ۱۲ ماه ضمانت نامه تعویض ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به وب‌سایت رسمی سامسونگ سری بزنید.

نظر تکفارس

اگر بخواهیم به صورت مستقیم نظر خود را بگوییم، ساندبار HW-N950 بهترین و واضح‌ترین کیفیت صدای محیطی Dolby Atmos و DTS:X را به ارمغان می‌آورد.

آیا آلترناتیو بهتری برای HW-N950 وجود دارد؟

واقعیت این است که هنوز ما نتوانسته‌ایم ساندباری با کیفیت HW-N950 پیدا کنیم. البته شما می‌توانید با پرداخت هزینه بیشتر، دستگاهی قدرتمندتر و بهتر خریداری کنید ولی به نظر ما همین محصولی که آن را مورد بررسی قرار دادیم نیز انتظارات شما را برآورده می‌کند. ضمن اینکه دستگاهی گرانتر فضای بیشتری را نیز اشغال خواهد کرد.

اگر باز هم اصرار دارید با یک آلترناتیو برای HW-N950 آشنا شوید، ما مدل HW-K950 را به شما پیشنهاد می‌کنیم. در صورتی که می‌خواهید کمتر هزینه کنید، طبیعی است که باید قید عملکرد فوق‌العاده دستگاهی مانند HW-N950 را نیز بزنید.

دوام ساندبار HW-N950 چه‌قدر است؟

ساندبار HW-N950 شرکت سامسونگ هم ظاهر شکیلی دارد و هم خوب ساخته شده است. به علاوه، با کیفیت ۴K Ultra HD و HDR با ۶۰ فریم بر ثانیه و سیستم رمزگشایی Dolby Atmos و DTS، مطمئناً سال‌های سال می‌تواند پاسخ‌گوی نیازهای شما باشد.

آیا ساندبار HW-N950 شرکت سامسونگ ارزش خریدن دارد؟

پاسخ به این سؤال مثبت است زیرا اگر می‌خواهید از صدای محیطی Dolby Atmos و DTS:X بهره ببرید و احساس کنید که صوت را توسط یک دستگاه به صورت زنده می‌شنوید، بهتر است زمان را از دست نداده و ساندبار HW-N950 شرکت سامسونگ را همین الآن خریداری نمایید.

شما فکر می‌کنید سامسونگ در بازار ساندبارها نیز موفقیت کسب خواهد کرد؟ نظر خود را با دیگران در قسمت انتهای خبر به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید