بررسی تخصصی دوربین Sony A9 - تکفارس 
بررسی تخصصی دوربین Sony A9 - تکفارس 
بررسی تخصصی دوربین Sony A9 - تکفارس 

بررسی تخصصی دوربین Sony A9

سید محمد معلمی
۹ دی ۱۳۹۷ - 10:00
بررسی تخصصی دوربین Sony A9 - تکفارس 

مطمئناً با تولید گوشی‌های باکیفیت، کمتر کسی سراغ دوربین‌های عکاسی می‌رود ولی اگر یک نفر بخواهد با استفاده از یکی از این وسایل کار کند، مطمئناً باید بهترین نمونه را انتخاب نماید. یکی از فوق‌العاده‌ترین دوربین‌های معرفی شده در سال ۲۰۱۸، مدل سونی A9 می‌باشد که به خاطر نقاط قوت فراوانی که دارد، مورد توجه بسیاری از عکاسان است. با تکفارس همراه باشید تا به بررسی تخصصی این دوربین بپردازیم.

نقاط قوت

  • ضبط لحظات با نرخ ۲۰ فریم بر ثانیه به صورت ادامه‌دار
  • بدون خاموشی منظره‌یاب
  • سیستم فوکوس خودکار ۶۹۳ منطقه‌ای
  • کیفیت بالای تصاویر گرفته شده
  • کیفیت ۴K در ویدیوهای ضبط شده

نقاط ضعف

  • منوی گیج‌کننده
  • دوام باتری نه چندان خوب نسبت به دیگر دوربین‌های DSLR

مقدمه

مدل سونی A9 با قیمت ۴۵۰۰ دلار، یکی از گران‌ترین دوربین‌های بدون آینه دنیا به حساب می‌آید ولی در عین حال برای عکاسان حرفه‌ای به شدت توصیه می‌شود. این دستگاه که دارای سنسور ۲۴٫۲ مگاپیکسلی فریم کامل است، می‌تواند ۲۰ فریم بر ثانیه را ضبط کرده و از سیستم فوکوس خودکار بهره ببرد تا از اشیاء در حال حرکت نیز عکس یا فیلمبرداری نماید. اما مهم‌ترین ویژگی موجود در این دوربین، نبود قابلیت خاموشی منظره‌یاب است که این یعنی شما می‌توانید بلافاصله به وسیله شاتر الکترونیکی، سوژه مد نظر را مشاهده کرده و از آن عکس بگیرید؛ ویژگی که در دیگر دوربین‌ها اصلاً وجود ندارد.

مطمئناً این دوربین در بازار بی‌رقیب است زیرا به راحتی می‌تواند هم نیازهای عکاسان ورزشی را برآورده کند و هم نمونه‌های دیگر مانند Canon EOS-1D X Mark II و Nikon D5 را کنار بزند. البته اگرچه این دو دوربین DSLR معرفی شده توانسته‌اند به شهرت خوبی دست یابند ولی سونی A9 خط مشی سری Alpha این کمپانی ژاپنی را ادامه داده به طوری که حتی ابعاد آن نیز مانند A7 III است اما با این تفاوت که قیمت آن کمتر می‌باشد. برای آن دسته از افرادی که می‌خواهند از سونی A9 بیشتر استفاده کنند، امکان خرید باتری قوی‌تر فراهم شده است و این یعنی با پرداخت هزینه بیشتر، نمونه پیشرفته این دستگاه را خریداری خواهید کرد تا نیازهایتان برطرف شود.

این یک حقیقت پذیرفته شده است که هیچ دوربینی بدون لنز کامل نیست. برای مثال، خط تولید E-mount سونی هیچگاه بدون لنزهای طولانی، مورد استقبال عکاسان حیات وحش یا ورزشی قرار نگرفته‌اند. خوش‌بختانه به نظر می‌رسد چنین قضیه‌ای در حال حل شدن است زیرا سونی اخیراً لنز ۴۰۰ میلی‌متری با دیافراگم f/2.8 را با قیمت ۱۲۰۰ دلار به فروش می‌رساند تا توجه عکاسان ورزشی را به سوی خود جلب کند. همه این امکانات، باعث می‌شود تا ما یک سیستم بدون آینده داشته باشیم که به راحتی می‌تواند با دوربین‌های نظامی و پیشرفته رقابت کند.

طراحی و موارد استفاده سونی A9

آن دسته از افرادی که تا به حال دوربین‌های بدون آینه سری آلفا سونی را دیده‌اند، حتماً متوجه شده‌اند که محصول مورد بحث ما شباهت زیادی به آنها دارد. با برداشتن لنز، این دوربین دارای ابعاد ۱۲*۱۰*۶ سانتی‌متر می‌باشد و وزن آن نیز به ۶۸۰ گرم می‌رسد. سونی A9 از ۵ محوری درونی برای ثابت‌سازی استفاده می‌کند که باعث می‌شود هم تصاویر و هم ویدیوها با کیفیت فوق‌العاده‌ای ضبط شوند.

بررسی تخصصی دوربین Sony A9 - تکفارس 

این دستگاه نسبت به مدل A7 دارای تفاوتی محسوس می‌باشد به طوری که در سمت راست، یک صفحه وجود دارد تا کاربر از میان حالت درایو و حالت فوکوس، یکی را برگزیند. مطمئناً چنین قابلیتی می‌تواند اسباب رضایت آن دسته از افرادی که سری آلفا را به خاطر نبود امکان دسترسی به منوی کنترل کننده سرزنش می‌کردند، برآورده سازد. همچنین، کاربران این دستگاه قادر خواهند بود با چهار دکمه دیگر نیز کار کنند بنابراین افراد هر طور که راحت‌تر هستند می‌توانند این چهار دکمه را تنظیم نمایند.

بررسی تخصصی دوربین Sony A9 - تکفارس 

امکانات کلیدی موجود در قاب پشتی دستگاه، صفحه نمایش LCD 3 اینچی با ۱٫۴۴ میلیون پیکسل و نمایشگر ۰٫۵ اینچی OLED با منظره‌یاب الکترونیکی (EVF) دارای ۳٫۷ میلیون پیکسل می‌باشد. با کمی جستجو، می‌توانید دستگاه‌هایی را در بازار پیدا کنید که صفحه نمایش‌های باکیفیت‌تری دارند ولی از نظر منظره‌یاب الکترونیکی، محصول سونی حرف ندارد. یکی از نکاتی که ممکن است سختی کار با سونی A9 را افزایش دهد، به قرار گرفتن دکمه ضبط فیلم در قسمت پایین سمت راست EVF مربوط می‌شود. البته اگر فکر می‌کردید که دسترسی به آن برایتان عذاب‌آور است، یکی از چهار دکمه موجود را برای انجام این دستور تنظیم نمایید.

بررسی تخصصی دوربین Sony A9 - تکفارس 

از جمله امکانات مهم و بی‌نظیری که در سونی A9 به چشم می‌خورد، وجود درگاه قرار دادن کابل LAN می‌باشد که مطمئناً برای عکاسان ورزشگاه‌ها کارایی زیادی خواهد داشت. به علاوه، پورت‌های USB و HDMI نیز در این محصول مشاهده خواهند شد. دو قسمت تعبیه شده برای قرار دادن مموری کارت در سمت دیگر دوربین دیده می‌شوند بنابراین در صورتی که خواستید از قابلیت ضبط عکس یا فیلم با کیفیت ۲۰ فریم بر ثانیه استفاده کنید، قطعاً باید مموری کارت قرار دهید. برای اینکه این دستگاه عملکرد بهتری داشته باشد، از بالاترین سرعت و بیشترین ظرفیت مموری کارت استفاده کنید. علاوه بر این امکانات، اتصالات بیسیم همچون NFC، وای‌فای و بلوتوث نیز وجود دارد که جهت تنظیم تاریخ، مکان‌یابی و زمان، می‌توانید سونی A9 را با گوشی هوشمند خود همگام‌سازی نمایید. ضمن اینکه امکان اشتراک‌گذاری تصاویر هم برایتان از طریق ارتباطات بیسیم نامبرده، فراهم شده است.

بررسی تخصصی دوربین Sony A9 - تکفارس 

دوام باتری در این محصول سونی نسبت به دیگر مدل‌ها (به غیر از مدل جدیدتر A7 III) افزایش یافته به طوری که با استفاده از EVF می‌توانید ۴۸۰ عکس و با LCD می‌توانید ۶۵۰ عکس ذخیره نمایید. البته اگرچه این اعداد و ارقام زیاد به نظر می‌رسند ولی در مقایسه با دوربین‌های DSLR حرفه‌ای ناچیز هستند که البته گفته می‌شود این اتفاق به خاطر منظره‌یاب اپتیکی کم قدرت سونی A9 است. اگر به یاد بیاوریم، گفتیم که ظرفیت باتری این محصول را می‌توانیم تا سه برابر افزایش دهیم بنابراین عکاسان حرفه‌ای می‌توانند با خیال راحت کارهای خود را با آن انجام دهند.

عملکرد

وقتی سونی A9 معرفی شد، پیش از عرضه رسمی، توانستیم نمونه‌ای از آن را در کنفرانس مطبوعاتی مشاهده کنیم و متوجه شدیم این دستگاه برای عکس‌برداری ورزشی کارایی زیادی خواهد داشت. حالا که یک سال پس از معرفی آن است و می‌توانیم نسخه اصلی آن را ببینیم، مفتخریم اعلام کنیم که این محصول کمپانی ژاپنی بر خلاف دیگر دستگاه‌ها، اصلاً قدیمی نشده است به همین دلیل سونی A9 تا مدت‌های طولانی یک محصول حیرت‌انگیز و جذاب باقی خواهد ماند.

از آن جایی که یکی از ادعاهای A9 به عکس و فیلمبرداری با سرعت زیاد مربوط می‌شود، ما سعی کردیم ببینم این ادعا تا چه حد درست است. متأسفانه لنز ۴۰۰ میلی‌متری سونی با دیافراگم f/2.8 برای استفاده جهت بررسی در این مقاله در دسترس نبود ولی با این حال، باز هم از لنز G Master با ابعاد ۷۰ تا ۲۰۰ میلی‌متری و دیافراگم f/2.8 و تله‌کانورتر ۲ دو برابری بهره بردیم.

بررسی تخصصی دوربین Sony A9 - تکفارس 

در کنار این میزان زوم نسبتاً فوق‌العاده (که ما فکر می‌کنیم جزو بهترین نمونه‌هایی است که سونی تا کنون به کار برده)، از لنز دیگری با ابعاد ۸۵ میلی‌متر و دیافراگم f/1.4 و زوم ۱٫۴ برابری تله‌کانورتر استفاده کردیم. ضمن اینکه ظرفیت باتری را نیز دو برابر نمودیم.

سنسور موجود در سونی A9، سرعت بالایش را مدیون طراحی فشرده خود است؛ تکنولوژی که ابتدا توسط دوربین‌های Cyper-shot RX100 IV و RX10 II معرفی شد. محصول کمپانی ژاپنی اولین دوربین فشرده‌ای به حساب می‌آید که توانسته از سنسور فریم کامل استفاده کند. ضمن اینکه، با وجود پردازنده تصاویر Bionz X، سونی A9 چنان عملکرد سریعی را از خود به نمایش در می‌آورد که نظیر آن را تا کنون در هیچ دوربین DSLR ندیده‌ایم.

به خاطر وجود پردازنده تصویر Bionz X، این دوربین فشرده توانایی ضبط ۳۶۲ عکس با تعداد ۲۰ فریم بر ثانیه را دارد. اگر بخواهیم مقایسه‌ای داشته باشیم، باید بگوییم که دوربین ۱D-X Mark II شرکت Canon و مدل D5 کمپانی Nikon، به ترتیب می‌توانند با ۱۴ و ۱۲ فریم بر ثانیه تصویربرداری کنند. دلیل عملکرد سریع دوربین A9 سونی، به خاطر وجود شاتر الکترونیکی آن است و این یعنی نمی‌توانید پرده شاتر را در این محصول کمپانی ژاپنی پیدا کنید که میان فریم‌های مختلف باز و بسته شود. این شاتر همچنین توانایی دستیابی به سرعت ۳۲۰۰۰/۱ را دارد که نسبت به شاترهای مکانیکی ۴ برابر سریع‌تر است.

مطمئناً همراهی با چنین سرعت بالایی، نیازمند یک سیستم فوکوس خودکار قدرتمند می‌باشد که خوشبختانه این محصول سونی، این قابلیت را دارد. دوربین A9 می‌تواند ۶۹۳ منطقه را به وسیله فوکوس خودکار و ۲۵ نقطه دارای کنتراست را شناسایی کند. این سیستم تشخیص دهنده منطقه، ۹۳ درصد فریم را می‌پوشاند و این یعنی باید شاهد عکس‌های باکیفیت باشیم. این نکته را نیز اضافه کنیم که فوکوس خودکار ادامه‌دار با ۲۰ فریم بر ثانیه نیز در سونی A9 کار گذاشته شده است.

در بررسی‌های اولیه، یک ویژگی جذاب این دوربین، منظره‌یاب بدون خاموشی صفحه نمایش آن بود. دوربین‌های تولید شده قبل از A9 که دارای شاتر الکترونیکی بودند، پس از اینکه اقدام به گرفتن عکس می‌کردند، نمایشگر آنها برای یک لحظه خیلی کوتاه خاموش می‌شد بنابراین اگر سوژه مد نظر شما جابه‌جا شد، باید حدس می‌زدید که به کدام سمت رفته یا خواهد رفت. اما حالا، دوربین‌های جدید توانسته‌اند خاموشی منظره‌یاب را به کمترین میزان خود برسانند هرچند چنین اقدامی باید زودتر از اینها انجام می‌گرفت. نکته جالب در مورد محصول مورد بحث ما این است که اصلاً شاهد خاموشی نمایشگر نیستیم بنابراین همچون وقتی که دارید فیلم تماشا می‌کنید، با ۲۰ فریم بر ثانیه اقدام به ضبط فیلم نمایید. این قابلیت برای آن دسته از عکاسانی که می‌خواهند مسابقات اسب‌سواری را گزارش کنند، مطمئناً کاربردی خواهد بود.

این را اضافه کنیم که شما همیشه به ۲۰ فریم بر ثانیه نیاز نخواهید داشت؛ حتی برای عکاسی از مسابقات ورزشی. سونی A9 دارای سه شیوه عکس یا فیلمبرداری ادامه‌دار کم (Low)، متوسط (Medium) و زیاد (High) است که به ترتیب سبب گرفتن عکس یا ضبط فیلم با ۵، ۱۰ و ۲۰ فریم بر ثانیه خواهد شد بنابراین با توجه به کاری که می‌خواهید انجام دهید، گزینه مدنظرتان را برگزینید. برای اینکه ضعف‌های دوربین سونی A9 را متوجه شوید، باید با تنظیمات مربوط به عکسبرداری ادامه‌دار ۲۰ فریم بر ثانیه کار کنید. البته اگر از بابت کیفیت تصاویر JPEG نگرانی دارید، باید بگوییم استفاده از کیفیت‌های دیگر ممکن است فضای زیادی از مموری کارت شما را اشغال کند.

در مسابقات عکسبرداری، سونی A9 خود را به خوبی نشان می‌دهد. اگرچه شاید زیاد با تصویربرداری در مسابقات اسب‌سواری آشنایی نداشته باشید ولی با تنظیم دوربین در سیستم فوکوس خودکار نوع C و حالت پیاپی زیاد (High)، آثار هنری زیبایی خلق می‌شود. بزرگ‌ترین چالش موجود، چک کردن بهترین عکس از میان صدها محصول نهایی در کامپیوتر است زیرا وقتی به دنبال باکیفیت‌ترین گزینه هستید، گویا دارید فیلم ۲۴ مگاپیکسلی اسلوموشن مشاهده می‌کنید.

همین‌طور که در حال تماشای تصاویر هستید، یک لحظه توقف کنید و روی یکی از عکس‌ها زوم نمایید. حتماً تحت تأثیر کیفیت بالا و شفافیت رنگ‌ها قرار خواهید گرفت به طوری که حتی خاک برخاسته از حرکت اسب‌ها نیز با کوچک‌ترین جزئیات دیده خواهد شد. به طور کلی، کیفیت عکس‌ها بی‌نظیر است ولی اگر به دنبال رنج دینامیک یا بیشترین مقدار رزولوشن هستید، باید دوربین ۴۲ مگاپیکسلی A7R III را خریداری نمایید.

سونی A9 دارای ISO 100-51200 می‌باشد که البته امکان افزایش آن به ۲۰۴۸۰۰ نیز وجود دارد. در آزمایش‌های انجام شده، تصاویر به ثبت رسیده دارای ۱۶۰۰۰ ISO بوده‌اند تا سوژه‌های مورد نظر بهتر شناسایی شوند. مطمئناً اگر از دست دادن مقداری رزولوشن در فرآیندهای پس از عکاسی برایتان مهم نیست، استفاده از ISO 204800 فراهم می‌باشد.

آخرین نکته جذاب در مورد سونی A9، عکس یا فیلمبرداری بدون صدای آن است. وقتی دوربین‌های DSLR با سرعت زیادی در حال انجام عکس‌برداری هستند، یک صدای به خصوص مربوط به شاتر به گوش می‌رسد در حالی که در محصول کمپانی ژاپنی، صدای بسیار ضعیفی از شاتر الکترونیکی شنیده می‌شود که البته می‌توانید آن را خاموش کنید. سکوت شاتر به‌گونه‌ای است که اگر آن را فشار دادید و عکس گرفتید، شاید متوجه فعالیت آن نشوید هرچند فریم مجازی خاکستری به صورت ادامه‌دار فلاش می‌زد تا به شما بفهماند دارد کار خود را به خوبی انجام می‌دهد.

رابط کاربری و ویدیو

از آن جایی که این دستگاه محصول سونی است، باید به صورت اجباری با سیستم منوی آن کار بیایید. سال‌هاست که افراد زیادی نسبت به این نوع دسته‌بندی فهرست اعتراض دارند ولی کمپانی ژاپنی بی‌توجهی می‌کند. ما به متقاضیان خرید یا دارندگان دوربین سونی A9 یا دیگر محصولات سری A این شرکت به شدت پیشنهاد می‌کنیم که دفترچه راهنمای این دستگاه‌ها را به طور کامل از سایت رسمی این برند بخوانند. با وجود نارضایتی‌های موجود، به نظر نمی‌رسد سونی بخواهد اقدام قابل‌توجهی در این زمینه انجام دهد.

یک نکته منفی در مورد سونی A9 گفتیم، حالا باید نقطه قوت آن را نیز معرفی کنیم. وجود گزینه‌های متعدد ضبط ویدیو در یک دستگاه این شرکت، همواره یکی از دلخوشی‌‌های طرفداران سونی بوده است. ضبط ویدیوی ۴K با پوشش کامل پیکسل، در حالات Super35 و فریم کامل فراهم است که اینها هم به خاطر سنسور فشرده این دوربین می‌باشند. چنین فناوری کمک می‌کند تا شفافیت سوژه‌های مورد نظر در ویدیوهای ضبط شده از حد مجاز خود فراتر نرود. با توجه به وجود فرمت XAVCS با بیت‌ریت بالای سونی، شما می‌توانید ویدیوهایی با کیفیت ۴K با سرعت ۱۰ مگابایت بر ثانیه ضبط نمایید.

مطمئناً جای خالی قابلیت‌هایی نظیر S-Log و HLG به شدت احساس می‌شود و به نظر می‌رسد سونی قصد ندارد آنها را در اختیار کاربران A9 قرار دهد. البته چنین قضیه‌ای جای تعجب دارد زیرا ویژگی‌های نامبرده در دوربین ۲۰۰۰ دلاری A7 III به چشم می‌خورند ولی در پرچمدار ۴۵۰۰ دلاری وجود ندارند. به هر ترتیب، کیفیت ویدیوهای گرفته شده فوق‌العاده است زیرا نیاز اکثر عکاسان امروزی را برطرف می‌کند بنابراین امکان احساس ناامیدی از کار کردن با سونی A9 اصلاً وجود ندارد.

ضمانت تعویض

دوربین سونی A9 دارای ضمانت تعویض یک ساله می‌باشد که قطعات و کارایی آن را شامل می‌شود.

حتی با وجود ناکارآمدی‌های منوی این دستگاه، باز هم نمی‌توانیم منکر کیفیت آن شویم زیرا با چنین قیمتی و وجود درگاه‌هایی نظیر کابل LAN، عکاسان ورزشی به خوبی می‌توانند از یک دوربین فوق سریع بیشترین استفاده را ببرند. ضمن اینکه با توجه به وجود ویژگی ۲۰ فریم بر ثانیه، سونی A9 از سوژه‌های ثابت عکاسی، بهترین تصاویر را ارائه می‌دهد که شفافیت رنگ‌ها و جزئیات عالی، گواه ادعای ما هستند.

مدل A9 کارایی بیش از یک دوربین دارد. در واقع این دستگاه، به خوبی نشان می‌دهد که دوربین‌های بدون آینه می‌توانند چه قابلیت‌هایی داشته باشند و برتری‌های آن‌ها نسبت به دوربین‌های DSLR در چیست. محصول کمپانی ژاپنی آن‌قدر پیشرفته است که حتی یک سال پس از معرفی، هنوز هم بسیاری آن را نقطه عطفی در صنعت دوربین‌های هوشمند می‌دانند.

آیا آلترناتیو بهتری وجود دارد؟

نمی‌توانیم به این سؤال به راحتی پاسخ دهیم ولی شاید برخی عکاسان ورزشی، Canon EOS-1D X Mark II DSLR را گزینه بهتری بدانند. این دستگاه دارای لنز ۲۰٫۲ مگاپیکسلی و فریم کامل است که حدود ۵۵۰۰ دلار قیمت دارد و می‌تواند با ۱۴ فریم بر ثانیه عکس یا ویدیو بگیرد بنابراین سونی A9 نسبت به محصول Canon نوعی کالای ارزان‌قیمت به حساب می‌آید.

[highlight] سونی A9، بی‌رقیب در میان دوربین‌های بدون آینه [/highlight]

دوام سونی A9 چه‌قدر خواهد بود؟

این دستگاه در ماه می سال ۲۰۱۷ معرفی شد و تا کنون بروزرسانی‌های نرم‌افزاری و سفت‌افزاری (firmware) زیادی دریافت کرده است که آخرین آنها در ماه ژولای ۲۰۱۸ بود. انتظار داریم به زودی از نمونه دیگر این خانواده یعنی A9 Mark II نیز رونمایی شود هرچند مطمئناً این اتفاق در سال ۲۰۱۹ رخ خواهد داد. حدس ما این است که سونی پیش از مسابقات المپیک ۲۰۲۰ که اتفاقاً در ژاپن برگزار می‌شود، از پرچمدار دیگری رونمایی خواهد کرد.

آیا دلیلی برای خرید سونی A9 وجود دارد؟

اکثر افراد نیازی به چنین دوربین گران‌قیمت و البته پیشرفته‌ای ندارند ولی اگر عکاسی از مسابقات ورزشی حرفه شماست و از طریق آن کسب درآمد می‌کنید، باید این دوربین را در لیست خرید خود قرار دهید. مطمئناً از کار کردن با آن لذت خواهید برد.

در پایان اشاره کنیم که حتماً پیش از کار کردن با این دوربین، دفترچه راهنمای آن را با دقت بخوانید.

شما در مورد این محصول سونی چه فکر می‌کنید؟ نظر خود را با دیگران در قسمت انتهای خبر به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید