Rocket Lab اولین عملیات فضایی خود را با موفقیت به اتمام رساند - تکفارس 
Rocket Lab اولین عملیات فضایی خود را با موفقیت به اتمام رساند - تکفارس 
Rocket Lab اولین عملیات فضایی خود را با موفقیت به اتمام رساند - تکفارس 

Rocket Lab اولین عملیات فضایی خود را با موفقیت به اتمام رساند

امیر مریخ
۲۳ آبان ۱۳۹۷ - 14:00
Rocket Lab اولین عملیات فضایی خود را با موفقیت به اتمام رساند - تکفارس 

به تازگی یک نام جدید در دنیای فضانوردی تجاری ظهور کرده است که ما به احتمال زیاد در ماه‌های آینده اسم آن را در خبرهای به نسبت بیشتری خواهیم خواند. در ادامه‌ی این خبر با تکفارس همراه باشید. آزمایشگاه موشکی کالیفرنیا به تازگی با ارسال موفقیت آمیز چند موشک به فضا، نام خود را در میان شرکت‌های هوا و فضایی سربلند کرده است. این تیم در روز یکشنبه‌ی گذشته از مکان یکی از سایت‌های خصوصی خود واقع شده در کشور نیوزیلند،‌ شش ماهواره‌ی کوچک را به سمت یکی از مدارهای کره زمین فرستاد و این عملیات به کمک موشک داخلی این شرکت یعنی  موشک Electron محقق شده است، ناگفته نماند که موقعیت این سایت در حال حاضر به طور دقیق آشکار نیست و در واقع یکی از اسرار این شرکت به حساب می‌آید.

این سازمان همانند شرکت SpaceX، به نوعی یکی دیگر از شرکت‌های فضایی واقع در کالیفرنیا است. Rocket Lab برنامه دارد تا در حد توان خود ماموریت‌های ارزان قیمت و مداومی را طرح ریزی و انجام دهد. راه اندازی یکشنبه این سازمان به عنوان اولین ماموریت کاملا تجاری آن‌ها شناخته می‌شود همچنین Rocket Lab قصد دارد تا پایان سال ۲۰۲۰ به صورت هفتگی و مداوم عملیات‌های مشابهی را به انجام برساند.

شرکت Rocket Lab پیش از انجام این ماموریت به منظور کسب اطمینان اقدام به انجام دو عملیات آزمایشی نیز کرد که در هر دو مورد فضاپیماها قادر به خروج از جو زمین شدند ولی با این حال در طی اولین ماموریت آزمایشی، موشک در دستیابی به محور مورد نظر به دلیل بروز یک خطا در مسیر ارتباطی آن با سطح زمین، در نهایت عملیات ناموفق ظاهر شد ولی در مورد عملیات آزمایشی دوم، همه چیز به خوبی به پایان رسیده و و این شرکت در طی این ماموریت موفق شد تا هر چهار ماهواره‌ی همراه با موشک خود را با سلامتی و اطمینان کامل در محورهای تعیین شده‌شان قرار دهد. در حال حاضر و با انجام ماموریت اصلی، این شرکت موفق شده است تا تعداد ۱۱ ماهواره‌ی فضایی را به درستی در محور‌های تعیین شده قرار دهد.

آن‌ها ماموریت یکشنبه خود را با نام «زمان کسب کاره!» اجراء کردند، آن‌ها قصد داشتند تا در این اولین گام خود، ماهواره‌هایی را به فضا بفرستند که این ماهواره‌ها بر اساس برنامه‌های Spire Global, Tyvak Nano-Satellite Systems, Fleet Space Technologies و the Irvine CubeSat Stem Program توسعه یافته و به این برنامه‌ها تعلق دارند.

طبق برنامه‌ریزی‌های اولیه‌ی سازمان Rocket lab، آن‌ها قصد داشتند تا ماموریت اولیه‌ی خود را (که هم اکنون با نام «زمان کسب و کاره!» شناخته می‌شود.) را در ماه آوریل به اجراء دربیاورند، همچنین طبق این برنامه ریزی اولیه، مهندسان قصد داشتند تا تعداد چهار ماهواره را طی این ماموریت به فضا بفرستند اما در نهایت ما شاهد این بودیم که این برنامه ریزی چندین بار دچار تاخیر شده و در نهایت در یکشنبه‌ی گذشته بلاخره اجرایی شد. همانطور که گفته شد طی این ماموریت تعداد شش ماهواره به فضا فرستاده شده است که دو ماهواره‌ی اضافه شده نسبت به برنامه‌ی اولیه‌، تنها به فاصله‌ی دو هفته به پرتاب روز یکشنبه به این برنامه ملحق شدند.

با این حال شرکت Rocket Lab زمان زیادی را صرف عملی کردن ماموریت «زمان کسب و کار» خود کرده است. این شرکت با تلاش‌های مکرر برای اجرای نهایی این ماموریت، بعد از اینکه متوجه رفتارهای عجیب و غریب یکی از کنترلرهای این موشک شدند، در نهایت موشک را از اجرای عملیات بازداشته و وادار به طولانی‌تر کردن مراحل اجرای عمیلیات شدند. پس از اجرای چند تغییر در طراحی‌های به کار رفته در این موشک، در نهایت در روز یکشنبه به طور کامل برای اجرا ماموریت خود اماده شده است.

برخی از این ماهواره‌ها  اندازه‌ای در حدود یک جعبه‌ی کفش دارند و دلیل این مورد آن است که هدف اصلی این شرکت تنها راه اندازی ماهواره‌های کوچک است. وسیله نقلیه آن‌ها یعنی سفینه‌ی الکترون، Electron، در حدود ۵۶ فوت ارتفاع ایستاده است و قادر به جمل کردن وزنی بین ۳۳۰ و تا تقریبا ۵۰۰ پوند به مدارهای کم ارتفاع بالاتر از زمین می‌باشد. این اقدام شرکت در جهت تبلیغ و مناسب بودن آن برای اپراتورهای ماهواره‌ای است که تمرکز خود را بر روی ساخت فضاپیماهای کوچکتر از اندازه اتوبوس مدرسه می‌کنند.

ذکر این نکته نیز جالب است که بدانید، در مراسم پخش زنده‌ی این پرتاب ماهواره‌ها، شرکت Rocket lab تنها از چند دقیقه‌ی پایانی برنامه‌اش برای نمایش عملیات فرستادن ماهواره‌ها به فضا استفاده می‌کند. آن‌ها با این کار قصد دارند تا قدرت و مهارت خود را در فرستادن ماهواره‌ها به فضا در زمانی بسیار کوتاه به دیگر رقبا‌ی خود نشان دهند و وجه تمایزی بین خود و دیگرا شرکت‌های فعال در این حوزه قرار داده باشند.

پیتر بک (Peter Beck)، خالق این بنیاد و مدیر عامل شرکت Rocket lab در طی مصاحبه‌ی پس از اجرای عملیات، در مورد آن گفت:

جهان در حال رستگاری به سمت یک ایده آل نوین است. با استفاده از وسیله پرتاب کننده‌ی ماهواره‌ی Electron، دسترسی سریع و قابل اعتماد به فضا در حال حاضر برای ماهواره‌های کوچک قابل به دست آوردن و کاملا به حقیقتی واقعی تبدیل شده است.

موشک Electron نیز به هنگام شلیک حامل تکنولوژی خاصی به نام «کشاننده‌ی بادبان» (drag sail) بوده است، این تکنولوژی با این هدف در موشک Electron قرار گرفته است تا در مسیر حرکت آن، به هنگامی که یک ماهواره کهن سال شد و یا اینکه بعد از مدتی غیر فعال شد، این موشک بتواند با تکنولوژی drag sail، آن ماهواره را به به سمت زمین بازگردانده و آن را به اتمسفر زمین برساند. شاید دلیل انجام این کار برایتان جالب باشد، این شرکت با هدف اینکه بخواهد زباله‌های فضایی را کاهش دهد اولین قدم را خود برداشته است و تصمیم دارد تا با انجام این کار حداقل توانسته باشد تا مدار‌های دور کره‌ی سبز خودمان را عاری از هرگونه ماهواره و قمر مصنوعی تاریخ مصرف گذشته‌ی متعلق به شرکت خودش را داشته باشد. این بازگشت به سطح اتمسفر برای ساکنان این کره‌ی خاکی خطری را موجب نمی‌شود چرا که با انجام این کار ماهواره یا قمر مصنوعی تعیین شده، با وارد شدن به اتمسفر زمین در لایه‌های بالایی در اثر اصطکاک شدید با هوا به طور کامل متلاشی و سوزانییده خواهد شد و به سطح زمین نخواهد رسید.

پیتر بک در طی یک پیام توییتری، خوشحالی خود را در مورد اجرای موفقیت آمیز اولین ماموریت شرکت Rocket Lab ابراز می‌دارد:

یک پرواز فوق‌العاده‌. دقت مداری نیز در نوع خود مثال زدنی بود. بیایید همه‌ی این کارها را تنها در طی چند هفته‌ی آینده مجددا انجام دهیم!

شاید این عملیات اخیر که به وسیله‌ی شرکت Rocket Lab انجام گرفت به اندازه‌ی فرود‌های دلنشین و ماجراجویی‌های دراماتیکی که در موشک‌های و عملیات‌های فضایی شرکت‌های SpaceX و یا Blue Origins (که در تصاحب آقای  جف بزوز (Jeff Bezos) قرار دارد) هیجان انگیز و خاطره ساز نباشند اما با این حال در عوض، معجون مخفی و دستورالعمل معجزه‌گر موشک الکترون، از موتورهای چاپ شده ۳D آن، مواد کامپوزیتی سبک وزن و پمپ های سوخت منحصر به فرد موجود در باتری‌های آن، سر نشآت می‌گیرد.

شرکت Rocket lab در ادامه‌ی مسیر و ماجراجویی خود قصد دارد تا در ماه دسامبر در امتداد عملیات ناسا و برای کمک رسانی به آن‌ها در عملیات ELaNA 19، یک محموله‌ی شامل ۱۰ مکعب را به وسیله‌ی موشک خود به فضا منتقل کند. به دنبال این همکاری مشترک Rocket Lab با ناسا، آن‌ها قصد دارند تا در سال ۲۰۱۹ میلادی شاهد اجرای ۱۶ پرتاب دیگر نیز باشند. این تعداد از ماموریت‌ها در تشکیلات این شرکت موجود در نیوزیلند و یک تشکیلات دیگر که به دست ناسا در حال توسعه است، به وقوع خواهد پیوست. انتظار می‌رود که این تشکیلات ثانویه در جزیره‌ی والوپ (Wallops) ایالت ویرجینیا توسعه و گسترش پیدا کند. نظرات خود را با ما در مورد این ماموریت و ماموریت‌های آینده‌ی این شرکت به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید