نسخه‌ی ۷۰ مرورگر کروم باعث از کار افتادن تعداد زیادی از سایت‌ها خواهد شد - تکفارس 
نسخه‌ی ۷۰ مرورگر کروم باعث از کار افتادن تعداد زیادی از سایت‌ها خواهد شد - تکفارس 
نسخه‌ی ۷۰ مرورگر کروم باعث از کار افتادن تعداد زیادی از سایت‌ها خواهد شد - تکفارس 

نسخه‌ی ۷۰ مرورگر کروم باعث از کار افتادن تعداد زیادی از سایت‌ها خواهد شد

پوریا اسدی
۱۷ مهر ۱۳۹۷ - 14:00
نسخه‌ی ۷۰ مرورگر کروم باعث از کار افتادن تعداد زیادی از سایت‌ها خواهد شد - تکفارس 

بدلیل استفاده از گواهی‌های امنیتی قدیمی، هزاران سایت در اینترنت ممکن است در ۱۶ اکتبر متوقف شوند. هنگامی‌ که گوگل شروع به انتشار نسخه بعدی مرورگر کروم خود، کروم ۷۰ کند، کاربرانی که از این سایت‌ها بازدید می‌کنند با  هشدار امنیتی گوگل برای اعتبار گواهینامه‌های امنیتی HTTPS صادر شده توسط سیمانتکدر قبل از ژوئن ۲۰۱۶ مواجه خواهند شد.

هنگامی‌ که گوگل بیش از یک سال پیش کشف کرد که سیمانتک به طور نامناسب گواهینامه امنیتی صادر کرده است، هشدار داد که حمایت از گواهی‌های آسیب‌دیده این شرکت امنیتی را کاهش خواهد داد. در اصل، گواهینامه‌های امنیتی صادر شده توسط سیمانتک تا قبل از ژوئن ۲۰۱۶ توسط کروم ۷۰ مورد اعتماد نیست و توسعه دهندگان وب بیش از یک سال برای آماده شدن برای این تغییرات وقت دارند. محقق امنیت Scott Helme بیش از ۱،۰۰۰ سایت در میلیون‌ها وب سایت رتبه بندی شده توسط Alexa را یافته ،از جمله چند سایت مهم و قابل توجه از هند، که ممکن است تحت تاثیر این تغییر در زمان عرضه‌ی گوگل کروم ۷۰ قرار بگیرد. بعضی از سایت‌های موجود در لیست هلم اخیرا به گواهینامه‌های جدید تغییر کرده‌اند، بنابراین آنها تحت تاثیر قرار نخواهند گرفت.

طبق گزارش TechCrunch، علاوه بر گواهینامه‌های سیمانتک، کاربران با بازدید از وب سایت‌ها با استفاده از گواهینامه‌های Thawte، VeriSign، Equifax، GeoTrust و RapidSSL قبل از ژوئن ۲۰۱۶ نیز با اخطار امنیتی در کزوم ۷۰ رویرو خواهند شد.

گوگل همچنین برخی از سرفصل‌های اخیر خود را برای ایجاد اعتماد در اینترنت عنوان کرد. این شرکت با انتشار کروم ۶۹ به دلیل تلاش برای پنهان کردن بخش “www” آدرس وب در نوار آدرس کروم بشدت مورد حمله قرار گرفت. پس از اعمال اعتراض کاربران، گوگل نظر خود را تغییر داد اما گفت که این تغییرات را در آینده به اجرا خواهد گذاشت، زمانی که کروم ۷۰ راه اندازی می‌شود، تغییرات رادیکال‌تری توسط گوگل صورت خواهد گرفت و کلاهبرداری وب سایت‌ها را به کلی متوقف می‌کند. گوگل نشان داده است که جایگزین برای URL‌ها چیست، اما شرکت اظهار داشت که این ایده‌ای است که هنوز هم به عنوان بخشی از تلاش خود برای ایجاد یک تجربه‌ وب امن‌تر بکار خواهد گرفت.

کروم ۷۰ پس از طراحی مجدد کروم از نسخه کروم ۶۹ به نمایش در می‌آید. گوگل اعلام کرد که نسخه بعدی مرورگر گوگل، ویژگی‌های جدیدی نظیر تشخیص شکل و اسکن بارکد، پشتیبانی از تأیید هویت وب با اسکنر بیومتریک در MacOS و اندروید  (در صورت امکان) و پشتیبانی از بلوتوث وب در ویندوز معرفی خواهد شد. با کروم ۷۰، گوگل همچنین تصمیم مناقشه برانگیز اخیر خود را مبنی بر اعمال ورود کاربران در مرورگر پس از ورود به یک حساب گوگل در وب را تغییر خواهد داد.

آیا شما نیز از مرورگر کروم استفاده می‌کنید؟ لطفا تجربیات خود را با تکفارس درمیان بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید