کوچک‌تر کردن ماهواره‌ها توسط ناسا برای مشاهده اتفاقات درونی طوفان‌ها - تکفارس 
کوچک‌تر کردن ماهواره‌ها توسط ناسا برای مشاهده اتفاقات درونی طوفان‌ها - تکفارس 
کوچک‌تر کردن ماهواره‌ها توسط ناسا برای مشاهده اتفاقات درونی طوفان‌ها - تکفارس 

کوچک‌تر کردن ماهواره‌ها توسط ناسا برای مشاهده اتفاقات درونی طوفان‌ها

سید محمد معلمی
۴ مهر ۱۳۹۷ - 20:30
کوچک‌تر کردن ماهواره‌ها توسط ناسا برای مشاهده اتفاقات درونی طوفان‌ها - تکفارس 

به نظر می‌رسد ابعاد طوفان‌هایی که در دنیا می‌وزند، روزبه‌روز بزرگ‌تر می‌شوند ولی ابزارهایی که به کار می‌رود تا آنها را مشاهده کنیم، کوچک‌تر. حالا ناسا به این فکر افتاده تا از ماهواره‌های کوچک به اندازه کارتن‌های کفش بهره ببرد تا طوفان‌هایی که در دنیا رخ می‌دهند را مشاهده کرده و در مورد آنها تحقیق به عمل آورد.

با استفاده از رادار RainCube ناسا که در رصدخانه نیروی جت وجود دارد، این سازمان فضایی بین‌المللی می‌خواهد ببیند آیا ماهواره‌های کوچک می‌توانند با هزینه‌های کمتر، داده‌های جامعی از آب و هوا را با سرعت بیشتری جمع‌آوری کنند یا خیر.

هدف این است تا از ماهواره‌های کوچکی که شبیه دسته‌های غاز هستند استفاده شود تا داده‌های جمع‌آوری شده از درون طوفان‌ها واقعی‌تر به نظر برسند و در نهایت مسیر حرکت باران، برف و تگرگ را دقیق‌تر بررسی نمایند.

گرائمی استفنز، مدیر مرکز علوم اقلیمی رصدخانه نیروی جت ناسا واقع در پاسادنا کالیفرنیا، طی یک بیانیه اعلام کرد: ما به زودی علوم نجومی را با آزمایش‌های جالبی که انجام می‌دهیم، وارد فاز تازه‌ای خواهیم کرد و آنها را برای دیگران جذاب می‌کنیم. آنچه که ما از علوم زمینی متوجه شده‌ایم این است که پوشش اتفاقات رخ داده در فضا و زمان، مهمتر از ساخت ماهواره‌های متعدد و ابزارهای گران‌قیمت می‌باشد که می‌توانند تنها یک اتفاق را مورد بررسی قرار داده و ثبت کنند.

رادار RainCube حدود ۱۲ کیلوگرم وزن دارد و شکل آن شبیه یک چتر می‌باشد. در این وسیله، یک آنتن ۵۰ سانتی‌متری سیگنالهای مخصوص را وارد لایه‌های طوفان در حال حرکت می‌کند. سپس این سیگنالها قطرات باران را بررسی می‌کنند و بعد، از درون چرخه طوفان عکس گرفته و می‌فرستند.

این‌گونه جا افتاده است که سیستم‌های راداری معمولاً سایز بزرگی دارند ولی مهندسان رصدخانه نیروی جت ناسا توانسته‌اند اندازه این وسایل ارتباطی را کوچک کرده تا بتوانند از آنها در ماهواره‌های بسیار کوچک استفاده کنند. بنابراین هر چه بار رادار کمتر باشد، قدرت کمتری نیز مصرف می‌شود.

ناسا برای اولین بار RainCube را در ماه ژولای و از ایستگاه بین‌المللی فضایی برای یک مأموریت دو ماهه آزمایشی اعزام کرد و در روز سه‌شنبه گزارش داد که این آزمایش با موفقیت انجام شده و توانسته اولین تصاویر را از طوفان رخ داده در ماه آگوست کشور مکزیک دریافت کند. در ماه جاری نیز دومین مجموعه از تصاویر بارش باران طوفان فلورانس به دست آژانس هوایی بین‌المللی رسید.

سیمونه تانلی، یکی از محققان رصدخانه نیروی جت ناسا و بازرس پروژه مربوط به RainCube می‌گوید: سوژه‌های متعددی برای انجام آزمایش‌ها وجود دارد که می‌توانیم از آنها اطلاعات زیادی جمع‌آوری کنیم. برای مثال، پیش‌بینی‌های هواشناسی یکی از این نمونه‌ها می‌باشند. اما مشکلی که وجود دارد این است که پیش‌بینی‌های هواشناسی اطلاعات از سراسر جهان را به ما ارائه نمی‌کنند. البته هستند وسایلی که داده‌های جهانی را به ما نشان می‌دهند ولی نمی‌توانند خبری در مورد اتفاقات درون طوفان‌ها ارائه کنند. به همین دلیل است که ما می‌خواهیم به راز درون طوفان‌ها پی ببریم زیرا هر آنچه که دوست داریم بدانیم، در داخل فضای چرخشی طوفان‌ها رخ می‌دهد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید