به دره‌ی وهمی خوش آمدید | رباتی با حالت چهره‌ی واقع گرایانه - تکفارس 
به دره‌ی وهمی خوش آمدید | رباتی با حالت چهره‌ی واقع گرایانه - تکفارس 
به دره‌ی وهمی خوش آمدید | رباتی با حالت چهره‌ی واقع گرایانه - تکفارس 

به دره‌ی وهمی خوش آمدید | رباتی با حالت چهره‌ی واقع گرایانه

پوریا اسدی
۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - 11:30
به دره‌ی وهمی خوش آمدید | رباتی با حالت چهره‌ی واقع گرایانه - تکفارس 

شما فقط باید به تعداد آزمایشگاه‌های تحقیقاتی و شرکت‌هایی که در حال ایجاد پوست مصنوعی و عضلات ماشینی نگاه بیاندازید تا متوجه شوید که روبات‌ها از لحاظ ظاهری به طور فزاینده‌ای واقعی‌تر عمل می‌کنند. با این حال، حتی با این پس زمینه، ما برای SEER (مخفف”ربات شبیه‌سازی‌کننده‌ی حالات چهره”) آماده نیستیم، این ربات واقع‌گرایانه که اخیرا در رویداد SIGGRAPH 2018 نمایش داده شده، توسط هنرمند ژاپنی Takayuki Todo ساخته شده است SEER ماشینی است که قادر به تشخیص حالات چهره افرادی که با آن تعامل دارد، بوده  و می‌تواند حالات چهره‌ی آنها را تقلید کند.

البته، تکنولوژی تشخیص چهره چیزی جدید نیست. با توجه به این که در حال حاضر بسیاری از گوشی‌های هوشمند مانند آیفون X به عنوان جایگزین برای کد عبور چهار رقمی‌ مورد استفاده قرار گرفته است، بسیاری از ما به خوبی با آن آشنا هستیم. با این حال، Todo با استفاده از تکنولوژی، اثر خیره‌کننده‌ای را ایجاد کرده که باعث می‌شود احساس کنید که SEER تقریبا یک موجود زنده است. این یک نمونه عالی از دره وهمی‌ (Uncanny valley) است: پدیده‌ای که اولین بار در سال ۱۹۷۰ توسط پروفسور رباتیک ژاپنی Masahiro Mori شناسایی شد. موری نشان داد که چگونه بیشتر روبات‌های انسان نما می‌توانند احساساتی مانند همدلی را در بینندگان ایجاد کنند، اگرچه وقتی به درستی اجرا نشود، به احساس تنفر می‌انجامد. این باعث می‌شود که SEER حتی بیشتر چشمگیر باشد، زیرا مغز انسان به ویژه در شناسایی  یک چهره مصنوعی که حالت چهره‌ی آن کاملا درست ادا نشده باشد ، خوب عمل می‌کند.(همه افرادی را به یاد بیاورید  که توسط شخصیت‌های CGI در فیلم  The Polar Express رابرت زمزکی در سال ۲۰۰۴ شگفت زده شدند.)

در حال حاضر، SEER محدود به یک پروژه هنری یا یک نسخه‌ی نمایشی تکنیک‌های فانتزی است. اما تصور این امر که چنین تکنولوژی در روبات‌های آینده استفاده شود، آسان است – چه این که به آنها ویژگی‌های واقعی‌تری بدهد تا تجربه کار در کنار افراد را راحت‌تر کند و چه برای ایجاد تجسم دستیار‌های مجازی استفاده شوند ، قادر به پاسخگویی به احساسات ما برای افزایش اعتماد و محبت خواهند بود.

Takayuki Todo، سازنده SEER، در یک ایمیل، به Digital Trends گفت که او همچنان به توسعه این پروژه ادامه می‌دهد و قصد دارد SEER را در جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های مختلف در سراسر جهان به نمایش بگذارد. باید منتظر ماند و دید که این ربات در آینده چه سرنوشتی خواهد داشت.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید