نرم‌افزار تشخیص چهره‌، پستانداران در معرض خطر را رد‌یابی می‌کند - تکفارس 
نرم‌افزار تشخیص چهره‌، پستانداران در معرض خطر را رد‌یابی می‌کند - تکفارس 
نرم‌افزار تشخیص چهره‌، پستانداران در معرض خطر را رد‌یابی می‌کند - تکفارس 

نرم‌افزار تشخیص چهره‌، پستانداران در معرض خطر را رد‌یابی می‌کند

امیر مریخ
۹ خرداد ۱۳۹۷ - 09:30
نرم‌افزار تشخیص چهره‌، پستانداران در معرض خطر را رد‌یابی می‌کند - تکفارس 

قابلیت‌های تشخیص چهره الزاما نباید با یک تم بد شناخته شوند و یا فقط کاربرد مصنوعی داشته باشند، این ابزار در واقع می‌توانند در مسیر کارهای خوب بسیار تاثیر گذار باشند.

گروهی از محققان در دانشگاه ایالتی میشیگان (MSU) نوعی هوش مصنوعی تشخیص دهنده‌ی چهره را ساخته‌اند که قابلیت کمک در جهت نجات جان پستانداران در معرض خطر را داراست. آن‌ها، تحقیقات انجام شده‌ی خود را از طریق سامانه‌ی arXiv منتشر کرده‌اند.

ردیابی جانداران در معرض انقراض یکی از بخش‌های اساسی در حوزه‌ی تلاش برای حفظ حیات وحش می‌باشد. طبق سنت همیشگی، محافظان حیات وحش، حیوانات مورد نظر را یافته و به منظور زیر نظر نگه‌ داشتن آن‌ها، دستگاه‌های ردیابی را به بدنشان متصل می‌کنند. بر اساس اطلاعات ارائه شده از سمت محققان دانشگاه میشیگان، این اقدام به تنهایی می‌تواند هزینه‌ای بالغ بر ۴۰۰ تا ۴،۰۰۰ دلار را بر روی دست فعالان محیط زیست بگذارد. و همچنین آن‌ها بیان می‌کنند که چنین اقداماتی ممکن است باعث آسیب دیدن حیوانات و عامل ایجاد استرس و یا جراحات فیزیکی برای آنان باشند.

نرم‌افزاری که محققان دانشگاه میشیگان در حال توسعه‌اش هستند ،که به PrimNet معروف شده است، خواهان پرهیز اتفاق افتادن چنین اشکالاتی در شیوه‌های قدیمی حفاظت از حیوانات در حال انقراض است.

به منظور ساخت نرم‌افزار PrimNet ،محققان شروع به بازسازی یک داده‌ی تصویری برای سه گونه‌ی متفاوت از پریمات‌ها که شامل میمون‌های طلایی، لمورها و شامپانزه‌ها با استفاده از صدها تصویر از این جانداران که در دنیای وحش به دست آورده بودند، کردند. در گام بعد آن‌ها با استفاده از این داده‌های تصویری برای ماهر کردن یک شبکه‌ی عصبی در جهت شناسایی انواع مختلف این حیوانات استفاده کردند.

گروه محققان، متناظرا با سیستم PrimNet خود یک اپ به نام PrimID نیز ساختند تا روند کار را ساده‌تر پیش ببرند، محققان حیات وحش یا محافظان آن می‌توانند به سادگی یک عکس از یک حیوان مورد نظرشان بگیرند و سپس آن را به اپ ساخته شده ارائه بدهند، آنگاه اپ جاندار صاحب آن عکس را پیدا می‌کند ،که تیم سازنده ادعا می‌کند در ۹۰% موارد چنین اتفاقی می‌افتد، و یا در صورتی که نتواند جاندار مورد نظر را دقیقا پیدا کند، به پنج مورد احتمالی اشاره خواهد کرد.

گروه تحقیقاتی دانشگاه میشیگان، در حال حاضر به آینده‌ی سیستم PrimNet می‌اندیشند. آنیل جین (Anil Jain) سرگروه ارشد تیم تحقیقاتی در نشست خبری می‌گوید: “با گام‌هایی که در آینده برخواهیم داشت، ما برای وسعت دادن به داده‌های تصویری مربوط به پستانداران، برنامه ریزی می‌کنیم، و یک تشخیص دهنده‌ی چهره برای تمام پستانداران را توسعه خواهیم داد، و آنگاه نتایج آنچه را که به دست آورده‌ایم در وبسایت‌های منبع باز (open-source) قرار خواهیم داد”

با وجود ۶۰% از پستانداران در معرض خطر که بر لبه‌ی انقراض قرار گرفته اند، ما اگر خواهان نجات این موجودات باشیم زمان آنچنانی برای از دست دادن نداریم. سیستم PrimNet نه تنها از تلفاتی احتمالی در آینده، جلوگیری می‌کند بلکه این سیستم، چنین کاری را ،بر خلاف روش‌های سنتی، با استفاده از شیوه‌های غیر تهاجمی انجام می‌دهد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید