استفاده از سلول‌های بنیادی جفت در پزشکی ترمیمی - تکفارس 
استفاده از سلول‌های بنیادی جفت در پزشکی ترمیمی - تکفارس 
استفاده از سلول‌های بنیادی جفت در پزشکی ترمیمی - تکفارس 

استفاده از سلول‌های بنیادی جفت در پزشکی ترمیمی

امین حسین پور
۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - 17:49
استفاده از سلول‌های بنیادی جفت در پزشکی ترمیمی - تکفارس 

آیا با استفاده از سلول‌های بنیادی جفت می‌توان طول عمر انسان را افزایش داد و بیماری‌های تهدید کننده زندگی را درمان کرد؟ یک استارتاپ جدید با بودجه ۲۵۰ میلیون دلاری در حال کار بر روی این موضوع است.

بررسی جدید انجام شده نشان می‌دهد که از سلول‌های بنیادی جفت می‌توان برای پیشرفت در پزشکی ترمیمی استفاده کرد. اخیراً، تیمی از محققان برای تحقیق در این باره تشکیل شده است. آن‌ها به مطالعه این دسته از سلول‌های بنیادی می‌پردازند و امیدوار هستند بتوانند به درمان‌های ترمیمی جدید دست پیدا کنند.

این طرح، با نام Celularity، حول این ایده به وجود آمده است که سلول‌های بنیادی موجود در جفت انسان (که مواد مغذی را در حین رشد به جنین انتقال می‌دهد) برای ترمیم بافت‌ها و اندام‌ها ایده‌آل هستند. مطابق با این طرح، سلول‌ها را می‌توان از جفت جدا کرد و بدون خطر پس زده شدن در بدن انسان قرار داد.

با تولید سلول‌ها به واسطه یک اندام موقت، این روش بحث‌های اخلاقی که تحقیقات سلول‌های بنیادی جنینی با آن‌ مواجه است را از میان می‌بردارد. به علاوه، چون سلول‌های بنیادی جفت فراوان و نسبتاً دسترس‌پذیر هستند، درمان به لحاظ تئوری هم مقرون به صرفه و هم با روال خواهد بود. این روش همچنین اجازه می‌دهد تا درمان زودتر شروع شود.

پیتر دیاماندیس (Peter Diamandis) در مصاحبه با TechCrunch می‌گوید، «مأموریت نهایی ما این است کاری کنیم که افراد سال‌ها جوان‌تر به نظر برسند و بیشترین زیبایی، تحرک و شناخت را با پا به سن گذاشتن برای آن‌ها به ارمغان بیاوریم.» بیست سال علم، پژوهش و تفکر سنگ بنای این انقلاب پیش رو است. دیاماندیس از سال ۲۰۱۴ مشغول کار بر روی این موضوع است. به علاوه، Celularity چندین آزمایش بالینی انجام داده و بیماران بسیاری را معالجه کرده است.

انتظار می‌رود که تیم Celularity تأییدیه FDA را طی یک یا دو سال آینده دریافت کند. اگر این کار عملی شود، شاید درمان‌های جدید به زودی در دسترس عموم مردم قرار بگیرند. این استارتاپ در حال حاضر در آمریکا فعالیت می‌کند، اما اگر بتوانند تأییدیه دریافت کنند و اثربخشی درمان‌ با استفاده از سلول‌های بنیادی جفت ثابت شود، این روش می‌تواند باعث ایجاد تحول بزرگی در پزشکی شود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید