سیستم‌عامل Tiny11 نسخه ۱۰۰ مگابایتی ویندوز ۱۱ منتشر شد - تکفارس 
سیستم‌عامل Tiny11 نسخه ۱۰۰ مگابایتی ویندوز ۱۱ منتشر شد - تکفارس 
سیستم‌عامل Tiny11 نسخه ۱۰۰ مگابایتی ویندوز ۱۱ منتشر شد - تکفارس 

سیستم‌عامل Tiny11 نسخه ۱۰۰ مگابایتی ویندوز ۱۱ منتشر شد

افشین نوری
۹ بهمن ۱۴۰۲ - 10:25
Tiny11

گروه توسعه‌دهنده NTDev، نسخه جدید Tiny11 را منتشر کرده که به کاربران اجازه تجربه نسخه ۱۰۰ مگابایتی ویندوز ۱۱ را می‌دهد. این نسخه Minwin نام دارد و فقط با رابط خط فرمان کار می‌کند.

نسخه قبلی Tiny11 حجم ویندوز ۱۱ را از ۶۴ گیگابایت به ۲۰ گیگابایت کاهش می‌داد، اما حالا NTDev نسخه جدیدی از آن ارائه کرده که فقط ۱۰۰ مگابایت حجم دارد. این سیستم‌عامل، ویندوز ۱۱ را به ریشه‌های قدیمی خود بازگردانده و فقط یک رابط خط فرمان دارد.

سیستم عامل Minwin به عنوان نسخه ۱۰۰ مگابایتی ویندوز ۱۱، نه منوی استارت دارد و نه برخلاف نسخه قبلی به دستیار کوپایلت برای انجام کارها دسترسی دارد. حذف این ویژگی‌ها باعث شده تا Minwin عملکرد آنچنانی نداشته باشد و خود توسعه دهنده نیز به این موضوع اشاره کرده است.

اما در هرحال، ارائه این سیستم‌عامل بسیار کم‌حجم نشان می‌دهد که می‌توان بسیاری از قابلیت‌های یک سیستم عامل را حذف کرد و همچنان قابل اجرا باشد. نکته جالب دیگر در مورد Minwin این است که همچنان از مولتی تسکینگ پشتیبانی می‌کند.

Tiny11

طبق یک گزارش جدید، بیش از ۴۰۰ میلیون دستگاه در سراسر جهان ماهانه از ویندوز ۱۱ استفاده می کنند. Windows Central گزارش داده که داده‌های داخلی مایکروسافت نشان می‌دهند که انتظار می‌رود تعداد کاربران ویندوز ۱۱ تا اوایل سال ۲۰۲۴ به ۵۰۰ میلیون دستگاه فعال ماهانه برسد.

ویندوز ۱۰ برای اولین بار، بیش از یک سال بعد از عرضه به ۴۰۰ میلیون دستگاه فعال رسیده بود که ۱۱۵ درصد سریع‌تر از ویندوز ۷ بود. دو سال طول کشید تا ویندوز ۱۱ به همان عدد برسد که نسبت به ویندوز ۱۰ کاهش قابل توجهی را نشان می‌دهد.

مایکروسافت ویندوز ۱۱ را برای اولین بار در اکتبر ۲۰۲۱ معرفی کرد. ویندوز ۱۱ فقط با پردازنده‌هایی که از سال ۲۰۱۸ به بعد عرضه شده اند و با دستگاه‌هایی که از تراشه‌های امنیتی TPM پشتیبانی می‌کنند کار می‌کند.

این الزامات سخت افزاری باعث شده تا ویندوز ۱۱ از ویندوز ۱۰ عقب بماند. ما همچنین شاهد پذیرش کند این سیستم‌عامل در داده‌های نظرسنجی Steam بودیم، به طوری که ویندوز ۱۱ فقط ۳۷ درصد را به خود اختصاص داده است، در حالیکه این عدد برای ویندوز ۱۰ تقریباً ۶۰ درصد است. همچنین Statcounter سهم بازار ویندوز ۱۱ را حدود ۲۵ درصد دانسته که بسیار کمتر از سهم ۷۰ درصد ویندوز ۱۰ است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید