اسپیس ایکس تلسکوپ انرژی تاریک را چندین میلیون کیلومتر دورتر از زمین فرستاد - تکفارس 
اسپیس ایکس تلسکوپ انرژی تاریک را چندین میلیون کیلومتر دورتر از زمین فرستاد - تکفارس 

اسپیس ایکس تلسکوپ انرژی تاریک را چندین میلیون کیلومتر دورتر از زمین فرستاد

افشین نوری
۱۱ تیر ۱۴۰۲ - 13:14
اسپیس ایکس

اسپیس ایکس امروز ماهواره Euclid آژانس فضایی اروپا را از پایگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال در فلوریدا به فضا پرتاب کرد. Euclid یک ماهواره رصدی جدید است که برای مطالعه بیش از یک میلیارد کهکشان در طول موج‌های مختلف و آنالیز ده میلیارد سال زمان طراحی شده است. این ماهواره حدود یک میلیون مایل از زمین دور خواهد شد و دارای یک تلسکوپ ۱.۲ متری است که نور را به دو ابزاری که قادر به پردازش نورهای مادون قرمز و مرئی هستند ارسال خواهد کرد.

تلسکوپ Euclid همچنین ماده تاریک و انرژی تاریک را در طول ماموریت شش ساله خود مطالعه خواهد کرد. راکت فالکون ۹ صبح امروز به وقت محلی از زمین پرتاب شد و به زودی مرحله دوم را به فضا خواهد فرستاد. پرتاب تلسکوپ Euclid در واقع ۴۴مین ماموریت اسپیس ایکس در سال ۲۰۲۳ و ۲۴۳مین ماموریت کلی این شرکت است.

تلسکوپ Euclid یکی ماهواره استثنایی است که هدف آن مطالعه ماهیت کیهان، ماده تاریک و انرژی تاریک است. مدت ماموریت آن شش سال است و ESA گفته که این مدت زمان قابل تمدید است که ممکن است به خاطر مقدار گاز سرد موجود در فضاپیما محدود شود. ESA به کمک این ماهواره، می خواهد ده‌ها میلیارد سال زمان را در اعماق کیهان مطالعه کند تا ساختار کهکشانها و پارامترهای آن‌ها را بررسی کند. هدف بزرگ این تلسکوپ رصد ۱.۵ میلیارد کهکشان و مقایسه روشنایی آنها در طول موج‌های مختلف است. این مطالعه کمک خواهد کرد تا ویژگی‌های هر کهکشان مثل اندازه، جرم و تعداد ستارگان تولید شده در آن اندازه‌گیری شود.

هدف دیگر این ماهواره مطالعه ماده تاریک و انرژی تاریک است. ماده تاریک یک ماده نامرئی است و حضور آن را می‌توان از طریق کشش گرانشی روی کهکشان‌ها تشخیص داد. ستاره شناسان هنوز نمی‌دانند که چرا کیهان در حال انبساط است و رازهای دیگری نیز حل نشده باقی مانده‌اند. برای دانستن پاسخ این سوالات، نقشه کیهان Euclid تصویر دقیق‌تری از کهکشان‌ها در طول شش سال آینده ارائه خواهد کرد و هم‌اکنون بیش از دو هزار دانشمند در اروپا، کانادا، ژاپن و آمریکا روی این پروژه کار می‌کنند.

این تلسکوپ همچنین تلاش خواهد کرد تا صحت نظریه آلبرت انیشتین در مورد گرانش را با جمع‌آوری داده‌هایی تائید کند. نظریه اینشتین تاکنون هرگز در مقیاسی که Euclid داده‌های خود را جمع‌آوری خواهد کرد، تست نشده است.

در هر حال باید ببینیم این پروژه تا چه حد موفق خواهد بود.

منبع: Wccftech

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید