متا یک سرویس اشتراک واقعیت مجازی راه اندازی کرد - تکفارس 
متا یک سرویس اشتراک واقعیت مجازی راه اندازی کرد - تکفارس 
متا یک سرویس اشتراک واقعیت مجازی راه اندازی کرد - تکفارس 

متا یک سرویس اشتراک واقعیت مجازی راه اندازی کرد

افشین نوری
۶ تیر ۱۴۰۲ - 09:08
متا

متا به عنوان شرکت مادر فیس بوک اعلام کرد که یک سرویس اشتراک واقعیت مجازی راه‌اندازی کرده است. این شرکت گفته است که هر ماه دو بازی جدید برای این سرویس ارائه می‌کند.

متا در سه ماهه اول ۲۰۲۳ با ضرر ۴ میلیارد دلاری در بخش واقعیت مجازی روبرو شده است و رقبای قدرتمندی مثل اپل نیز با معرفی هدست واقعیت ترکیبی خود در این حوزه ظاهر شده‌اند که کار برای متا سخت خواهد کرد.

متا حالا اعلام کرده است که سرویس متا کوئست پلاس که دارای هزینه اشترک ۷.۹۹ دلار در ماه یا ۵۹.۹۹ دلار در سال است و با هدست‌های کوئست ۲ و کوئست پرو سازگار بود،‌ برای هدست‌ها کوئست ۳ نیز ارائه خواهد شد.

زاکربرگ در سال ۲۰۲۱ از برنامه جدید متا برای ساخت یک دنیای متاورس پرده برداشت که امکان ارتباط کاربران با یکدیگر در یک دنیای مجازی آنلاین را فراهم خواهد کرد. اما این پروژه با چالش‌های جدی مواجه شده است و هنوز نتوانسته به اهداف خود دست یابد.

در ماه فوریه سال گذشته، متا چندین پروژه هوش مصنوعی بلندپروازانه معرفی کرد که زاکربرگ از آن‌ها به عنوان کلید ورود به دنیال متاورس یاد کرده است. با این حال، واحد واقعیت مجازی این شرکت با ضرر و زیان هنگفتی در ماه‌های اخیر مواجه شده است و باید ببینیم با معرفی هدست ویژن پرو توسط اپل به قیمت ۳۵۰۰ دلار رقابت در این حوزه چگونه پیش خواهد رفت.

واقعیت واقعیت افزوده متا که با نام Reality Labs شناخته می‌شود، همچنان زیان‌ده است و مارک زاکربرگ قصد ندارد که از بلندپروازی‌های متاورسی خود دست بردارد. این شرکت در سه ماهه اول ۲۰۲۳ ضرر و زیان ۳.۹۹ میلیارد دلاری را برای واحد Reality Labs ثبت کرده است که مجموع زیان‌های این واحد را از سال ۲۰۲۰ تاکنون به رقم ۳۰ میلیارد دلار رسانده است.

البته درآمد کلی متا در سه ماهه اول ۲۰۲۳ بهتر از حد انتظار بوده است و با رشد ۳ درصدی توانسته درآمد ۲۸.۶۵ میلیارد دلاری را ثبت کند. اما بدترین بخش گزارش مالی این شرکت واحد Reality Labs بود که بار دیگر زیان‌ده شده است. این واحد در طول سال گذشته زیان ۱۴ میلیارد دلاری را به ثبت رسانده بود و حالا مجموع ضررهای این واحد به ۳۰ میلیارد دلار رسیده است. مارک زاکربرگ گفته است که زیان‌ سه ماهه جدید این واحد به بدی زیان ۴.۳ میلیارد دلاری سه ماهه اخیر نبوده است.

لازم به ذکر است که هدست‌ها متا در مقایسه با هدست اپل قیمت پایین‌تری دارند و هم‌اکنون به قیمت ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار قابل دسترس هستند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید