کارخانه های فضایی به‌زودی از راه می رسند - تکفارس 
کارخانه های فضایی به‌زودی از راه می رسند - تکفارس 
کارخانه های فضایی به‌زودی از راه می رسند - تکفارس 

کارخانه های فضایی به‌زودی از راه می رسند

افشین نوری
۳ تیر ۱۴۰۱ - 08:01
فضا

یک شرکت استارتاپی به نام Welsh قصد دارد در فضا کارخانه‌هایی بسازد که قابلیت‌های بهتری نسبت به کارخانه‌های روی زمین خواهند داشت.

به گفته این شرکت، زمین جای مناسبی برای تولید بسیاری از چیزها نیست و اتمسفر متراکم آن و همچنین مسائلی مثل گرانش و درجه‌حرارت بالا باعث می‌شوند تا تولید محصولات مختلف روی زمین با مشکلاتی مواجه شوند، در حالیکه در فضا هیچکدام از این مشکلات وجود ندارند و بنابراین مزیت‌های تولید محصول در آنجا بسیار بیشتر از زمین است. 

این شرکت مثالی در این زمینه زده و‌ گفته است که برای مثال شما در کارخانه تولید آلیاژ آلومینیوم در روی زمین اگر فلزات را باهم ترکیب کنید دو لایه‌ی جدا از هم خواهید داشت که فلز سنگین‌تر در زیر و آلومینیوم در بالا قرار خواهد گرفت. اما در فضا که هیچ گرانشی وجود ندارد شما اصلا مشکل جداشدن فلزات از همدیگر را نخواهید داشت و به‌راحتی قادر به مخلوط کردن آن‌ها خواهید بود. 

ضمن اینکه شما در فضا نگران موضوعاتی مثل آلودگی هوا نخواهید بود، چراکه اصلا در فضا هوایی وجود ندارد که بخواهد آلوده شود و شرایط آنجا کاملا مساعد برای تولید هر نوع محصولی خواهد بود. 

از طرفی، وقتی که یک کارخانه  بعد از چند ماه کار کردن در مدار ز مین به مقدار کافی محصول تولید کرد می‌توان محصولات آن را توسط یک فضاپیما به زمین بازگرداند و سپس مواد خام را دوباره برای تولید محصولات بیشتر به آنجا فرستاد. 

این پروسه‌ی تولید و انتقال هرچند در ابتدا هزینه‌بر به نظر می‌رسد اما هزینه ارسال آن بسیار کمتر از ارسال فضانورد به فضا خواهد بود.

شرکت Welsh قرار است اولین کارخانه تولید آلیاژ آلومینیوم خود را به نام ForgeStar چند ماه دیگر به فضا بفرستد و همه مراحل پرتاب آن مشابه پرتاب ماهواره به مدار زمین خواهد بود و هیچ‌ مشکلی از بابت قرار دادن کارخانه در مدار زمین وجود نخواهد داشت. 

نظر شما درباره این کارخانه‌هایی فضایی چیست؟

منبع: Techspot

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید