ناسا به فکر ساخت نیروگاه هسته ای در کره ماه است - تکفارس 
ناسا به فکر ساخت نیروگاه هسته ای در کره ماه است - تکفارس 

ناسا به فکر ساخت نیروگاه هسته ای در کره ماه است

افشین نوری
۲ تیر ۱۴۰۱ - 07:38
ناسا

ناسا با همکاری سازمان انرژی آمریکا قصد دارد در آینده نزدیک چندین نیروگاه هسته‌ای روی کره ماه بسازد. این آژانس فضایی ۳ شرکت مختلف را برای این منظور انتخاب کرده است که عبارتند از لاکهید مارتین، Westinghouse و IX. 

این شرکت‌ها قرار است به عنوان پیمانکاران پروژه عمل کنند و ارزش یکساله‌ قرارداد آن‌ها چیزی حدود ۵ میلیون دلار خواهد بود. طبق مفاد این قرارداد قرار است نیروگاه‌هایی با توان هسته‌ای ۴۰ کیلووات که حداقل به مدت ۱۰ سال در سطح ماه دوام بیاورند ساخته خواهد شد.

 یکی از مدیران ناسا در این زمینه گفته است که توسعه چنین نیروگاه‌هایی باعث خواهد شد تا منابع تامین انرژی انسان افزایش یابد و زمینه برای حضور او در سایر کرات مهیا شود. 

ناسا گفته است که در فاز اول این پروژه قرار است اطلاعات مهم و‌ حیاتی از نحوه توسعه  این نیروگاه‌های هسته‌ای تهیه و مورد بررسی قرار بگیرد. بنابراین لازم است که تمام جوانب انجام این پروژه برای تست روی ماه، تا اواخر دهه جاری میلادی سنجیده شود.

البته ناسا در سال ۲۰۱۸ موفق به راه‌اندازی یک‌ نیروگاه هسته‌ای قابل حمل شد که فقط می‌توانست ۱۰ کیلووات برق تولید کند. در این نیروگاه از یک راکتور اورانیوم ۲۳۵ استفاده شده بود. 

سال گذشته نیز وزارت دفاع آمریکا از برنامه‌های خود برای توسعه فناوری‌های پیشران هسته‌ای برای استفاده در کاوش‌های فضایی آینده خبر داد و گفت که سیستم‌های پیشران کنونی که بر پایه انرژی الکتریکی و‌ خورشیدی هستند، برای استفاده در نسل بعدی فضاپیماها جوابگو نیستند و باید به فکر تکنولوژی‌های برتر و پیشرفته‌تر بود. ‌

به نظر می‌رسد ماموریت‌های آینده فضایی که قرار است به درک عمیق ما از کیهان کمک کنند باید بر پایه علوم و مفاهیم جدیدی باشند که به‌تازگی در مکانیک کوانتوم و الکترومغناطیس توسعه یافته‌اند.

حالا باید منتظر ماند و دید اقدامات بعدی ناسا برای احداث نیروگاه‌های هسته‌ای روی کره ماه چه خواهد بود.

منبع: Techspot

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید