تک لاین | امروز در تاریخ تکنولوژی – ۲۵ فروردین - تکفارس 
تک لاین | امروز در تاریخ تکنولوژی – ۲۵ فروردین - تکفارس 
تک لاین | امروز در تاریخ تکنولوژی – ۲۵ فروردین - تکفارس 

تک لاین | امروز در تاریخ تکنولوژی – ۲۵ فروردین

آرمین مکاری
۲۵ فروردین ۱۴۰۰ - 11:12
نرم‌افزار غیرقانونی

در ۱۴ آوریل ۱۹۹۵، دولت چین در پی نشستی در ماه مارس با ایالات متحده، متعهد شد تا تمامی ادارات دولتی خود را از نرم‌افزارهای کپی و غیرقانونی که نقض‌کننده قانون کپی رایت بودند، پاکسازی کند. این عمل برای ناشران آمریکایی میلیون‌ها دلار هزینه داشت و همچنین راه‌اندازی نسخه اصلی نرم‌افزارها نیز هزینه زیادی را برای دولت چین رقم زد.

در چنین روزی در سال ۱۸۹۴، اولین نمایشگاه تجاری تصاویر متحرک با استفاده از ده کینتوسکوپ برگزار شد. کینتوسکوپ (Kinetoscope‎) یا جنبش‌نما، یک دستگاه اولیه نمایش تصویر متحرک است که برای مشاهده فیلم استفاده می‌شد. برای نمایش تصاویر، یک دریچه در بالای این دستگاه طراحی شده بود.

کینتوسکوپ

اگرچه این دستگاه یک پروژکتور فیلم محسوب نمی‌شود، اما رویکرد اولیه‌ای بوده است که پیش از ابداع ویدئو، با ایجاد تصویر از طریق انتقال نواری از فیلم حاوی تصاویر متوالی بر روی یک منبع نوری دارای سرعت بسیار بالا استفاده می‌کرد و منبع الهام سینمای امروزی به حساب می‌آید. دستگاه کینتوسکوپ که ابتدا به‌طور مفهومی در سال ۱۸۸۸ توسط توماس ادیسون، مخترع آمریکایی توصیف شده بود، تا حد زیادی توسط کارمند وی، ویلیام کندی لوری دیکسون بین سال‌های ۱۸۸۹ و ۱۸۹۲ ساخته شد.

ویلیام کندی دیکسون، مخترع، کارگردان، تهیه‌کننده، فیلم‌بردار، هنرپیشه، عکاس و مهندس اسکاتلندی بود. از فیلم‌هایی که وی در آن نقش داشته است، می‌توان به کارگردانی فیلم ناطق تجربی دیکسون و خوش‌آمدگویی دیکسون اشاره کرد. خوش‌آمدگویی دیکسون محصول سال ۱۸۹۱ میلادی و زمان این فیلم ۳ ثانیه است. این فیلم به عنوان یکی از نخستین فیلم‌های دنیا شناخته شده است. فیلم ناطق تجربی دیکسون نیز محصول سال ۱۸۹۵ میلادی است که به عنوان نخستین تجربه فیلم ناطق در سینما از آن یاد می‌شود. دیکسون در سال ۱۹۳۵ و در سن ۷۵ سالگی درگذشت.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید