هواوی تراشه‌های کایرین ۹۰۰۰ و ۹۰۰۰E را معرفی کرد - تکفارس 
هواوی تراشه‌های کایرین ۹۰۰۰ و ۹۰۰۰E را معرفی کرد - تکفارس 
هواوی تراشه‌های کایرین ۹۰۰۰ و ۹۰۰۰E را معرفی کرد - تکفارس 

هواوی تراشه‌های کایرین ۹۰۰۰ و ۹۰۰۰E را معرفی کرد

مجید مهرعلی
۲ آبان ۱۳۹۹ - 08:45
هواوی تراشه‌های کایرین ۹۰۰۰ و ۹۰۰۰E را معرفی کرد - تکفارس 

هواوی امروز به‌صورت رسمی سری میت ۴۰ را رونمایی و در کنار آن تراشه کایرین ۹۰۰۰ را معرفی کرد، این تراشه قرار است نیرو بخش پرچم‌دارهای جدید باشد. افزون بر این، هواوی از تراشه کایرین ۹۰۰۰E نیز پرده برداشت، هردو قطعه یادشده توسط TSMC و با معماری ۵nm ساخته شده‌اند.

کایرین ۹۰۰۰ یک تراشه ۵G است که می‌تواند محاسبات سنگین را انجام دهد و از پس عملکرد چند تکلیفی به‌راحتی برآید.این قطعه پیچیده‌ترین تراشه ۵G موجود است که نسبت به نیاکان خود کارایی بهتری را به نمایش می‌گذارد و دارای مصرف انرژی مؤثرتری است. این قطعه وارث سلیکون کایرین ۹۹۰ محسوب می‌شود که بر اساس معماری ۷nm ساخته شده است.

گفته می‌شود کایرین ۹۰۰۰ دارای ۱۵٫۳ میلیارد ترانزیستور است، اولین تراشه‌ای که از رکورد ۱۵ میلیارد عبور می‌کند. این اتفاق این سیلیکون را به متراکم‌ترین و با قابلیت‌ترین تراشه ۵G حال حاضر تبدیل می‌کند. این قطعه دارای معماری‌ای با سه لایه مصرف انرژی بهینه است و هسته‌ای که سرعت اجرا در آن به ۳٫۱۳GHz می‌رسد. بخش پردازنده مرکزی (CPU) دارای هشت هسته است که شامل یک هسته بزرگ کورتکس A77 3.13GHz، سه هسته متوسط کورتکس A77 2.54GHz و چهار هسته کوچک کورتکس A55 است که دارای سرعت اجرای ۲٫۰۴GHz هستند. فرکانس پایه کایرین ۹۰۰۰ کمی بالاتر از اسنپ‌دراگون ۸۶۵ پلاس با فرکانس ۳٫۱GHz است، پس می‌توان تراشه جدید هواوی را سریع‌ترین تراشه موبایلی حال حاضر دانست.

در بخش پردازنده گرافیکی (GPU) از یک مالی (Mali) G78 با ۲۴ هسته استفاده شده است، افزون بر این، کایرین ۹۰۰۰ دارای یک NPU ابداعی با دو هسته بزرگ و یک هسته کوچک است که دستیار هوشمند گوشی هوشمند را به سطح جدیدی می‌برد. گفته می‌شود Mali-G78 به‌کاررفته در کایرین ۹۰۰۰، قدرتمندترین پردازنده گرافیکی است که تا به حال در دستگاه‌های هواوی تعبیه شده است. این قطعه کارایی گرافیکی پیشرفته را به ارمغان می‌آورد و با یک تجربه دیداری-شنیداری عالی از بازی تکمیل می‌شود. معماری در پردازنده گرافیکی کایرین ۹۰۰۰ پا را از Mali-G76 کایرین ۹۹۰ فراتر می‌گذارد و با تعداد هسته‌های که دو برابر شده‌اند، سطحی از کارایی را به نمایش می‌گذارد که ۶۰ درصد بهبود یافته است.

در زمینه ۵G، فناوری اولین شبکه چهارتایی هواوی می‌تواند با وای فای ۲٫۴GHz، وای فای ۵GHz، کارت اصلی ۵G و کارت ۴G یکپارچه شود و سرعت بالا و متراکم شبکه، زمان کوتاه و باثبات در وضعیت تغییر شبکه، بهسازی شبکه و دانلود هم‌زمان را به ارمغان آورد.

کایرین ۹۰۰۰E نیز مانند کایرین ۹۰۰۰ در بخش پردازنده مرکزی دارای ۸ هسته است که شامل یک هسته اصلی کورتکس A77 3.13GHz، سه هسته بزرگ کورتکس A77 2.54GHz و چهار کورتکس A55 2.05GHz می‌شود.

در بخش پردازنده گرافیکی، کایرین ۹۰۰۰E دارای مالی G78 با ۲۲ هسته است و در بخش NPU نیز شامل دو هسته می‌شود. در دیگر بخش‌ها به نظر می‌رسد که دو تراشه جدید هواوی یکسان باشند که شامل یکپارچگی با ISP 6.0، بیس‌بند Balong 5000 5G و ماژول امنیت می‌شود. افزون بر این، هردو قطعه با پردازش ۵nm EUV ساخته می‌شوند و از حافظه LPDDR5/4X، حافظه فلش UFS، کیفیت صدای HiFi و ویدئو ۴K HDR پشتیبانی می‌کنند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید