کوالکوم در تلاش است تا به هوآوی تراشه بفروشد - تکفارس 
کوالکوم در تلاش است تا به هوآوی تراشه بفروشد - تکفارس 

کوالکوم در تلاش است تا به هوآوی تراشه بفروشد

مجید مهرعلی
۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - 09:30
کوالکوم در تلاش است تا به هوآوی تراشه بفروشد - تکفارس 

آنچه اجتناب‌ناپذیر بود بلاخره اتفاق افتاد. هوآوی اعلام کرده است در شرایط کنونی، شرکت تابع های‌سیلیکون (HiSilicon) دیگر نمی‌تواند برای شرکت چینی تراشه بسازد. به همین دلیل هم میت ۴۰ (Mate) آخرین گوشی‌ای خواهد بود که از یک Kirin SoC بهره می‌برد. با استناد به مجله وال استریت جورنال، همان‌گونه که انتظار می‌رفت شرکت کوالکوم در تلاش است تا با متقاعد کردن دولت آمریکا اجازه فروش تراشه به هوآوی را به‌دست آورد.

بر اساس یک قانون جدید، سازندگان خارجی‌ای که از فناوری‌های آمریکایی برای ساخت تراشه استفاده می‌کنند برای فروش محصولات خود به هوآوی نیاز به یک اجازه‌نامه دارند. به‌طور خلاصه باید گفت که های‌سیلیکون کاملا کنار گذاشته شده است و شرکت تایوانی TSMC نیز مدت زمانی هست که ارتباط خود را با شرکت چینی پایان داده است.

هوآوی چاره‌ای ندارد جز اینکه تراشه‌های خود را از دیگر سازنده‌ها بخرد و کوالکون می‌خواهد زودتر از دیگران پیش‌قدم شود. شرکت تراشه‌ ساز بر این عقیده است که تحریم‌های صادراتی نمی‌تواند جلوی شرکت چینی را برای تامین کردن قطعات مورد نیاز خود از شرکت‌های غیرآمریکایی بگیرد و این موقعیت به‌ وجود آمده می‌تواند درآمدی میلیارد دلاری را برای کوالکوم به همراه داشته باشد.

شرکت چینی SMIC در حال حاضر تراشه‌های Kirin 710A را برای هوآوی می‌سازد. گفته می‌شود سازنده چینی گوشی‌های هوشمند برای ساخت ۱۲۰ میلیون تراشه با شرکت تایوانی مدیاتک (MediaTech) در حال مذاکره است. سامسونگ نیز دیگر مدعی خارجی‌ای محسوب می‌شود که می‌تواند نیاز هوآوی را تامین کند.

کوالکوم همچنین نگران است که مبادا بازار تراشه‌های ۵G را نیز در چین و دیگر کشورها به رقبای خود واگذار کند. سال گذشته، های‌سیلیکون توانست رتبه اول را در تامین تراشه در چین از کوالکوم برُباید. از آنجایی که هوآوی در لیست سیاه ایالات‌متحده قرار گرفته است این شرکت تمرکز بیشتری را روی بازار وطنی قرار داده است. اگر شرکت  چینی نتواند خود تراشه‌های موردنیاز خود را بسازد، سهم بازار تراشه به شرکت‌های رقیب کوالکوم خواهد رسید.

افزایش سهم هوآوی از بازار چین روی شرکت‌های محلی مانند شیائومی و اُوپو نیز تاثیر می‌گذارد، دو شرکتی که تراشه‌های خود را از کوالکوم دریافت می‌کنند.

تمام اینها دلایلی هستند که کوالکوم را به فروش تراشه‌های ۵G به هوآوی ترغیب می‌کند. به گفته خود شرکت تراشه‌ ساز، این بازار سالانه ارزشی برابر با ۸ میلیارد دلار دارد.

هدف ترامپ رونق بخشیدن به بازار فناوری‌های آمریکایی است و این می‌تواند به کام کوالکوم تمام شود. اگر کوالکوم بتواند اجازه‌نامه موردنظر خود را دریافت کند درآمدی میلیارد دلاری به‌دست خواهد آورد که می‌تواند آن را در بخش فناوری‌های جدید سرمایه‌گذاری کند. شرکت تراشه‌ ساز همچنین بر این امر پافشاری می‌کند که عدم دریافت اجازه‌نامه تاثیر منفی‌ای روی هوآوی نخواهد گذاشت، زیرا شرکت چینی قطعات موردنیاز خود را از جایی دیگر تهیه خواهد کرد.

کوالکوم به‌تازگی قراردادی اولیه را با هوآوی مورد بحث قرار داده است که طبق آن شرکت چینی موافق پرداخت ۱٫۸ میلیارد دلار شده است. تا قبل از قرار گرفتن در لیست سیاه، شرکت چینی یک مشتری خاص برای شرکت تراشه‌ ساز محسوب می‌شد، ولی حالا این تجارت کوچک و قابل‌چشم‌پوشی است.

تاکنون شرکت‌هایی مانند اینتل، مایکرون تکنالژی (Micron Technology) و زیلینکس (Xilinx) توانسته‌اند برای تبادل با هوآوی اجازه‌نامه دریافت کنند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که اجازه‌نامه کوالکوم نیز تضمین شده است. اگر این موضوع درست از آب دربیاید، در سال جدید احتمالا مدل‌های P50 و میت ۵۰ از یک تراشه اسنپ‌دراگون بهره خواهند برد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.