تراشه کایرین ۹۰۰۰ هواوی در این ماه عرضه می‌شوند - تکفارس 
تراشه کایرین ۹۰۰۰ هواوی در این ماه عرضه می‌شوند - تکفارس 
تراشه کایرین ۹۰۰۰ هواوی در این ماه عرضه می‌شوند - تکفارس 

تراشه کایرین ۹۰۰۰ هواوی در این ماه عرضه می‌شوند

مجید مهرعلی
۱۳ مهر ۱۳۹۹ - 15:00
تراشه کایرین ۹۰۰۰ هواوی در این ماه عرضه می‌شوند - تکفارس 

گزارش‌های اخیر خبر از آن دارد که هواوی آماده است تا در اواخر این ماه پردازشگر کایرین ۹۰۰۰ را منتشر کند، اما باید دید که آیا این تراشه در رویداد عرضه سری میت ۴۰ منتشر می‌شود یا خیر. کایرین ۹۰۰۰ نسخه ارتقا یافته کایرین  ۹۹۰ ۵G است که از پردازش ۷nm+ EUV۳ شرکت TSMC استفاده می‌کند، اما کایرین ۹۰۰۰ از پردازش ۵nm بهره می‌برد.

سری میت ۴۰ در استفاده از تراشه موردبحث اولین خواهد بود. انتظار می‌رود میت ۴۰، میت ۴۰ پرو، میت ۴۰ پرو+ و نسخه پورشه نیز از این تراشه استفاده کنند. البته به ادعای برخی گزارش‌ها، تبلت پرچم‌دار هواوی نیز از کایرین ۹۰۰۰ بهره خواهد برد. کارایی این تراشه بسیار جالب و غافلگیرکننده به نظر می‌رسد.

با استناد به منابعی از زنجیره تأمین، هواوی سفارشی ۱۵ میلیونی را از کایرین ۹۰۰۰ به TSMC داده بوده است. با این حال با توجه به محدودیت زمانی در تولید، TSMC نتوانست از عهده کامل کردن تمام این سفارش قبل از آغاز تحریم‌ها برآید. این تراشه‌ ساز تایوانی تنها توانست ۸٫۸ میلیون واحد از کایرین ۹۰۰۰ را به دست هواوی برساند.

همان‌طور که احتمالاً می‌دانید TSMC نمی‌تواند از تاریخ ۲۵ شهریور (September 15) به بعد هیچ‌گونه معامله‌ای را با هواوی صورت دهد. این اتفاق در نتیجه تحریم‌های اخیر دولت آمریکا علیه هواوی است. این تحریم‌ها همچنین باعث می‌شود که شرکت تایوانی نتواند به ساخت پردازشگرهای کایرین نیز ادامه دهد.

به نقل از یو چنگ‌دانگ (Yu Chengdong)، مدیر ارشد بخش تجارت مشتریان هواوی، تراشه‌های استفاده شده در میت ۴۰ ممکن است آخرین نسل از تراشه‌‌های کایرین ساخت خود شرکت باشد. این بدان معنا است که بعد از اتمام موجودی انبارهای هواوی از این تراشه، دیگر خبری از پر کردن دوباره این انبارها نخواهد بود. اگرچه هواوی گزینه خرید تراشه‌ها را در دست دارد، اما انجام این کار بدون گرفتن مجوز از دولت آمریکا امکان‌پذیر نخواهد بود، زیرا تقریباً تمام سازندگان تراشه از فناوری‌های آمریکایی بهره می‌برند.

دولت چین در این ماجرا میدان را خالی نکرده و سرمایه‌گذاری کلانی را در توسعه تراشه‌های مستقل از آمریکا صورت داده است. اگر تمام کارها مطابق نقشه پیش رود، در طی چند سال تراشه‌های میان رده خوبی از راه خواهند رسید. با این حال رسیدن به سطح پرچم‌دارها خود چالشی بزرگ و جدید است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید