سری آیفون ۱۲ ممکن است اولین گوشی‌های مجهز به چیپست ۵ نانومتری نباشند - تکفارس 
سری آیفون ۱۲ ممکن است اولین گوشی‌های مجهز به چیپست ۵ نانومتری نباشند - تکفارس 
سری آیفون ۱۲ ممکن است اولین گوشی‌های مجهز به چیپست ۵ نانومتری نباشند - تکفارس 

سری آیفون ۱۲ ممکن است اولین گوشی‌های مجهز به چیپست ۵ نانومتری نباشند

افشین نوری
۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - 11:00
سری آیفون ۱۲ ممکن است اولین گوشی‌های مجهز به چیپست ۵ نانومتری نباشند - تکفارس 

شرکت‌های TSMC و سامسونگ به‌ترتیب در رتبه اول و دوم بزرگترین سازندگان چیپست دنیا قرار دارند و هر دو شرکت در حال رقابت برای تولید چیپست نسل بعدی هستند. گفته می‌شود TSMC تولید انبوه تراشه‌های ۵ نانومتری خود را اغاز کرده است. ظاهرا چیپست A14 بایونیک اپل از این فناوری استفاده خواهد کرد و گوشی‌های سری آیفون ۱۲ اولین دستگاه‌های مجهز به این تراشه خواهند بود.

آیا اگزینوس ۹۹۲ از فناوری ۶ نانومتری استفاده کرده یا ۵ نانومتری؟

شاید بپرسید که تفاوت فناوری ۷ نانومتری چیپست A13 بایونیک و فناوری ۵ نانومتری A14 بایونیک در چیست؟ A13 بایونیک دارای ۸.۵ میلیارد ترانزیستور در داخل خود است، در حالیکه A14 شامل حدود ۱۵ میلیارد ترازیستور خواهد بود. به‌طور کلی هرچه تعداد ترانزیستور بیشتر باشد، قدرت تراشه بیشتر و مصرف انرژی آن کمتر خواهد بود. در فناوری ۵ نانومتری، در هر میلیمتر مربع از تراشه تعداد ۱۷۱.۳ میلیون ترانزیستور قرار گرفته است، در حلیکه این عدد برای فناوری ۷ نانومتری حدود ۹۶.۵ میلیون ترانزیستور است. اکثر گوشی‌های رده‌بالای اندرویدی امسال از چیپست ۷ نانومتری اسنپدراگون ۸۶۵ استفاده می‌کنند. احتمالا اولین هندست‌های اندرویدی مجهز به یک تراشه ۵ نانومتری، سری هواوی میت ۴۰ خواهند بود.

اما اگر گزارش جدید وب‌سایت ZDNet درست باشد، سری گلکسی نوت ۲۰ ممکن است قبل از سری هواوی میت ۴۰ مجهز به یک چیپست ۵ نانومتری شود. این گزارش گفته است که سامسونگ مقدمات تولید انبوه چیپست ۵ نانومتری خود را که اگزینوس ۹۹۲ نام خواهد داشت تمام کرده و این شرکت تصمیم دارد که آن را روی گوشی‌های سری گلکسی نوت ۲۰ استفاده کند. اگزینوس ۹۹۲ از جدیدرین هسته‌های پردازشی Cortex-A78 شرکت ARM بهره خواهد برد که ۲۰ درصد عملکرد بهتر و ۵۰ درصد مصرف انرژی کمتری نسبت به هسته‌های Cortex-A77  دارند. هسته‌های Cortex-A77 روی چیپست اسنپدراگون ۸۶۵ استفاده شده‌اند. اگزینوس ۹۹۲ همچنین شامل هسته گرافیکی Mali-G78 شرکت ARM خواهد بود که گفته می‌شود ۲۵ درصد عملکرد بهتری نسبت به Mali-G77 دارد. Mali-G77 در داخل چیپست اگزینوس ۹۹۰ استفاده شده بود. همه نسخه‌های اروپایی سری گلکسی اس۲۰ مجهز به اگزینوس ۹۹۰ بودند.

سری آیفون ۱۲ ممکن است اولین گوشی‌های مجهز به چیپست ۵ نانومتری نباشند - تکفارس 

البته گزارش ZDNet ممکن است درست نباشد. ماه گذشته یک منبع فاش کرده بود که اگزینوس ۹۹۲ با استفاده از فناوری ۶ نانومتری ساخته شد و همان موقع ZDNet گفت که این چیپست ۱ الی ۳ درصد سریع‌تر از اسنپدراگون ۸۶۵ خواهد بود و سامسونگ ممکن است از اگزینوس ۹۹۲ در داخل نسخه‌های اروپایی و کره جنوبی گوشی‌های نوت ۲۰ استفاده کند. گفته می‌شود، اعضای تیم چیپ‌های اگزینوس سامسونگ، به‌خاطر استفاده این شرکت از تراشه اسپدراگون ۸۶۵ در داخل مدل‌های عرضه شده گلکسی اس۲۰ در بازار کره جنوبی ابراز نارضایتی کرده‌اند.

البته یک دلیل دیگر نیز برای شک کردن درباره گزارش جدید ZDNet وجود دارد و آن اینکه سامسونگ چیپ‌های جدید خود برای گوشی‌های رده‌بالایش را معمولا با سری گلکسی اس شروع می‌کند.

گلکسی نوت ۲۰ پلاس احتمالا مجهز به نمایشگر بزرگ ۶.۹ اینچی Dynamic AMOLED با رزولوشن +QHD و نسبت تصویر ۲۰:۹ و رفرش ریت ۱۲۰ هرتز خواهد بود. سامسونگ ممکن است مدل جدید را با ۱۲ یا ۱۶ گیگابایت رم و ۱۲۸، ۲۵۶ یا ۵۱۲ گیگابایت حافظه UFS ۳٫۱ معرفی کند.

همچنین دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی گلکسی نوت ۲۰ پلاس از فناوری ترکیب پیکسلی ۹:۱ برای ارائه تصاویر ۱۲ مگاپیکسلی استفاده خواهد کرد و در کنار آن یک دوربین تله‌فوتو، یک دوربین اولتراواید و یک سنسور مدت زمان پرواز هم وجود خواهد داشت. دوربین سلفی گوشی هم یک سنسور ۴۰ مگاپیکسلی خواهد بود. گلکسی نوت ۲۰ پلاس انرژی خود را از یک باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپرساعتی تامین خواهد کرد. سامسونگ به جای استفاده از باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی گلکسی اس۲۰ اولترا ۵G، مجبور است که به‌خاطر محدودیت فضا از باتری کوچکتری استفاده کند. مدل گلکسی نوت ۲۰ هم از نمایشگر ۶.۴ اینچی با رزولوشن +FHD بهره خواهد برد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید