ماموریت‌های ماهواره ظفر چیست؟ - تکفارس 
ماموریت‌های ماهواره ظفر چیست؟ - تکفارس 
ماموریت‌های ماهواره ظفر چیست؟ - تکفارس 

ماموریت‌های ماهواره ظفر چیست؟

محمدرضا داوری
۶ بهمن ۱۳۹۸ - 16:00
ماموریت‌های ماهواره ظفر چیست؟ - تکفارس 

ماهواره ظفر با سه ماموریت اصلی تصویربرداری، ذخیره و ارسال داده و اندازه‌گیری تشعشعات فضایی در مدت زمان ۳ سال در دو نمونه ظفر ۱ و ظفر ۲ در دانشگاه علم و صنعت ایران ساخته شده است.

ماهواره ظفر در رده ماهواره‌های Low Earth orbit (مدار نزدیک زمین) قرار دارد و با ارتفاع مداری ۵۳۰ کیلومتر، شیب ۵۶ درجه و جرم ۱۱۳ کیلوگرم است. در بخش زمینی این ماهواره شامل ایستگاه تله کامند (سیستم ارسال دستورات از یک نقطه مرکزی برای سایر نقاط راه دور)، تله متری (اندازه‌گیری)، دریافت تصویر، مدیریت محموله ذخیره و ارسال است.

ماهواره ظفر در بخش فضایی، ماهواره ظفر شامل محموله تصویربرداری، محموله ذخیره و ارسال، محموله تحقیقاتی تشعشعات فضایی، زیر سیستم‌های تعیین موقعیت، تعیین و کنترل وضعیت، مدیریت داده و فرمان، انرژی، سازه و مکانیزم و کنترل حرارت است.

از کاربردهای ماهواره ظفر هیدروگرافی است که پایش مرز دریاچه‌ها و بهبود در پایش خطوط ساحلی را ممکن می‌ کند، تعیین مرکز گسترش شهری و پایش رشد مناطق شهری، به روزرسانی نقشه‌های ساختاری در مقیاس ملی نیز کاربردهای شهری و زمین شناسی است که برعهده ماهواره ظفر۱ گذاشته شده است.

هم چنین می‌توان به این نکته اشاره کرد که این ماهواره دارای محموله تصویربرداری پانکروماتیک (سیاه و سفید) با تفکیک مکانی بهتر از ۲۵ متر است، تهیه نقشه یکی از مهم‌ترین کاربردهای این ماهواره است. با استفاده از این کاربرد مهم، تولید و به روز رسانی نقشه‌های کاربری اراضی، پایش توسعه شهری، مرز پهنه‌های کشاورزی، مرز پهنه‌های جنگلی، نقشه‌های پهنه‌بندی دریاچه‌های دائمی و فصلی آن هم در مقیاس ملی انجام می‌شود.

در ماهواره ظفر ۲ علاوه بر این که همه امکانات ماهواره ظفر ۱ را داراست، پایش بستر رودخانه‌ها، شناسایی مناطق تخریب شده بعد از بحران در نواحی شهری در مقیاس منطقه ای و بهبود در سامانه پایش حریق نیز قرار دارد. ماهواره ظفر ۲ دارای محموله تصویربرداری چند طیفی با تفکیک مکانی بهتر از ۱۶ متر است.

طبق اطلاعات به دست آمده قرار است این ماهواره قبل از دهه فجر به فضا پرتاب می شود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید